Recent is Selman Transporten onderwerp geweest van onderzoek door werknemersorganisatie CNV, in het kader van de naleving van de cao Beroepsgoederenvervoer. Op LinkedIn reageert het transportbedrijf op het onderzoek:
Β© Selman Transporten
"Dit onderzoek heeft ruim anderhalf jaar geduurd en is door Selman als (zeer) onprettig ervaren. Al bij aanvang had Selman het gevoel met 3 β 0 achter te staan, waarbij het woord van de werknemer per definitie als juist werd aangenomen. Al snel werd duidelijk dat de cao geen ruimte laat voor eigen interpretaties, zelfs niet als dit in het voordeel is van de werknemer of van het bedrijf."
"Het onderzoek is inmiddels afgerond. Het leidde ertoe dat enkele nabetalingen moesten worden gedaan. Daarnaast ontving Selman een boete van β¬2.500, die onder protest is voldaan. De kosten wogen niet op tegen de baten, dus is het bedrag maar gewoon overgemaakt. Selman zal de cao voortaan zeer strikt volgen."
Wat is nu de essentie van dit alles? De cao Beroepsgoederenvervoer is een standaard cao. Even ter verduidelijking, volgens ChatGPT:
πππ£ π¨π©ππ£ππππ§π πππ€ (ππ€π‘π‘πππ©πππ«π ππ§πππππ¨π€π«ππ§πππ£π π€π’π¨π©) ππ¨ πππ£ πππ€ π¬πππ§π«ππ£ ππ πππ¨π₯π§ππ ππ£ π¨π©π§ππ π© π’π€ππ©ππ£ π¬π€π§πππ£ π£ππππ‘ππππ. πππ§π πππ«ππ§π¨ π’π€πππ£ π£πππ© πππ¬πππ ππ£ π«ππ£ ππ πππ₯ππ‘ππ£πππ£ ππ£ ππ πππ€, π―πfπ‘π¨ π£πππ© ππ‘π¨ πππ© ππ£ πππ© π«π€π€π§ππππ‘ π«ππ£ ππ π¬ππ§π π£ππ’ππ§ π―π€πͺ π―πππ£.
πππ£π’ππ§π ππ£ π«ππ£ πππ£ π¨π©ππ£ππππ§π πππ€:
β’ πΌππ¬πππ ππ£ ππ¨ π£πππ© π©π€ππππ¨π©πππ£, π€π€π π£πππ© ππ£ ππ£πππ«πππͺππ‘π ππ§πππππ¨π€π«ππ§πππ£π π€π’π¨π©ππ£
β’ πΏπ πππ€ πππ‘ππ© ππ¬ππ£πππ£π π«π€π€π§ ππ‘π‘π π¬ππ§π πππ«ππ§π¨ ππ£ π¬ππ§π π£ππ’ππ§π¨ πππ ππ§π€π£πππ§ π«ππ‘π‘ππ£
Het strikt naleven van de cao biedt het bedrijf te weinig ruimte om bedrijfsspecifieke afspraken te maken die in het belang zijn van zowel werkgever als werknemer. Denk bijvoorbeeld aan flexibel omgaan met werktijden. Dit gaat ten koste van de gemoedelijkheid en motivatie, van het idee dat je samen een boterham verdient en het werkt polarisatie tussen werkgever en werknemer in de hand.
Voor Selman was dit aanleiding om in een brief aan bestuur en directie van TLN te pleiten voor een stevige vereenvoudiging van de cao-regels, waarbij meer ruimte moet ontstaan voor maatwerk binnen de eigen onderneming. De ene werknemer presteert nu eenmaal beter dan de andere β daar moet oog voor zijn.
Vooral de werkgever zit gevangen in een keurslijf van (Europese) wet- en regelgeving, aangevuld met een rigide cao. Dat werkt niet meer. We, de BV Nederland, zullen flexibel moeten samenwerken. Doen we dat niet, dan blijven er straks nog maar weinig Nederlandse transporteurs over. (Hard) werken moet altijd beloond worden."
Bron: Selman Transporten