Wie in Burgerveen langs de kassen van Looye Kwekers rijdt, kijkt niet zomaar naar een glazen kas, maar naar een geavanceerd stukje Nederlandse glastuinbouwtechnologie. Al sinds 2006 bouwen Havecon (voorheen Green Tex) en de tomatenkweker samen aan de toekomst van de tomaat. Annelies Looije vertelt in dit eerder in magazine Havecontact gepubliceerde artikel: "We hebben inmiddels drie kassen met elkaar gerealiseerd. En telkens verloopt het soepel, transparant en professioneel. We weten: als we met Havecon in zee gaan, dan wordt het geregeld."
De samenwerking is niet toevallig. Looye staat bekend om haar vooruitstrevende aanpak en daarin vonden zij in de kassenbouwer een gelijkgestemde partner. "Wij geloven in de kracht van semi-gesloten kassen. Niet iedereen durft die aanpak en investering aan, maar wij wél. Havecon begrijpt dat, denkt mee, en bouwt precies wat we nodig hebben. Ze zijn flexibel, schakelen snel en denken proactief mee tot in detail."
© Havecon Kassenbouw BV
Een merk met smaak
Looye Kwekers is een familiebedrijf met een rijke geschiedenis. Volgend jaar bestaat het bedrijf 80 jaar. Waar het ooit begon met de opa van Annelies, is het familiebedrijf inmiddels overgenomen door drie zussen: Annelies (operatie en teelt), Margriet (marketing en verkoop) en hun jongste zus Jacqueline (leiding over het zusterbedrijf in Spanje).
Looye is bekend van haar Looye Honingtomaten, Looye JOYN tomaten en Looye To Go tomaten die geliefd zijn bij consumenten én chefs. De kweker levert onder meer aan AH, Jumbo, Plus, Spar en diverse verwerkers. "Tomaten zijn populaire groenten en door de wereldwijd stijgende vraag naar voedsel, zullen we in de toekomst alleen maar meer tomaten gaan telen. Mensen eten ze los, maar ook in allerlei gerechten", vertelt Annelies. "We zetten sterk in op onze merknaam, investeren fors in marketing en doen wekelijks smaaktesten. Want smaak bepaalt voor een belangrijk deel de kwaliteit van onze tomaten."
Kwaliteit begint in de kas
De tomaten van Looye groeien op zo'n 33 hectare in eigen kas in Naaldwijk en Burgerveen, en 35 hectare bij contracttelers. In totaal levert het bedrijf jaarlijks 15 miljoen kilo tomaten.
Een belangrijk fundament voor die groei ligt bij hun grootste productielocatie in Burgerveen. Daar staan inmiddels drie hypermoderne kassen, gebouwd samen met Havecon.
De nieuwste, in het najaar van 2024 geopend, is een semi-gesloten kas met een innovatieve klimaatcorridor, waarin via grote ventilatieslurven lucht van buiten wordt aangevoerd én binnen gerecirculeerd. "Bij onze tweede kas, wat ook een semi-gesloten kas is, liep de temperatuur aan de kop te ver op", vertelt Annelies. "Met slimme aanpassingen zoals een zomerscherm kregen we dat onder controle. Inmiddels halen we meer rendement én besparen we op energie door de nieuwe technieken."
Groei met visie
Naast duurzame warmteoplossingen en slimme lichtstrategieën denkt Looye aan uitbreiding. "We kunnen op termijn nog bijbouwen, maar we zijn ook realistisch. Energie, arbeid en bijvoorbeeld meststoffen worden steeds duurder. Dus verduurzamen is noodzaak, geen keuze", zegt Annelies. Ook is de teelt zelf intensief: jonge plantjes van 60 cm groeien in 8 à 9 weken uit tot planten van 2,5 meter. Daarna wordt er 40 weken lang geoogst. "Dat vraagt aandacht, vakmanschap en technologie. Gelukkig hebben we die combinatie in huis en met partners als Havecon zijn we in staat om elke dag te werken aan onze groei."
Voor meer informatie:
Havecon
Lorentzstraat 8
2665 JH Bleiswijk
Tel.: +31 (0)10 266 32 70
[email protected]
www.havecon.com