De derde editie van de Havenscan legt bloot hoe kwetsbaar de Rotterdamse haven is voor statelijke dreigingen. In het rapport wordt duidelijk dat landen als Rusland en China steeds meer interesse tonen in dit vitale knooppunt. De haven speelt een dubbele rol: economisch én militair. Door haar belang voor energie, chemie en containervervoer is zij een aantrekkelijk doelwit voor sabotage, spionage en cyberaanvallen.
© TLN
De scan laat zien dat sabotage aan terminals of IT-systemen directe gevolgen heeft voor logistieke bedrijven. Transportplanningen kunnen vastlopen en contractuele verplichtingen komen onder druk te staan. Ook laat het rapport zien hoe criminelen via sociale media personeel ronselen, wat leidt tot nieuwe eisen op het gebied van screening en training.
NAVO-top bevestigt urgentie
Tijdens de NAVO-top in juni werd besloten om meer te investeren in defensie en weerbaarheid. Specifiek werd de rol van logistieke bedrijven als 'first line of defence' benadrukt. TLN ziet deze ontwikkeling als bevestiging dat transporteurs hun beveiliging en cyberweerbaarheid moeten versterken.
Aan de slag met de Havenscan
De Havenscan biedt inzicht in concrete dreigingsscenario's, actuele praktijkvoorbeelden en praktische handvatten om organisaties direct voor te bereiden op mogelijke incidenten. Zo kan er bijvoorbeeld een 'black-start'-draaiboek worden opgesteld voor de vloot. Beschrijf welke bedrijfskritische functies (zoals planning, brandstofvoorziening en voertuigtracking) binnen 24 uur weer moeten draaien na een cyber- of stroomuitval. Wijs per functie één verantwoordelijke aan, houd een papieren noodlijst met contactgegevens bij en oefen het scenario jaarlijks.
Bron: TLN