Op de veilingen van Almería kennen komkommers, courgettes en paprika's slechts een paar rustige weken. Tussen half juli en half augustus ligt het tempo wat lager, maar dat is slechts een korte adempauze in elf maanden vol productie en leiderschap binnen de Europese AGF-sector.
"Onze specialiteit is paprika, zowel blokpaprika's als het Lamuyo-type. We starten nu met de eerste groene en rode Lamuyo's uit het noorden van de provincie. Die regio loopt voorop omdat het daar koeler is", vertelt José Manuel Jódar, commercieel medewerker bij veilingbedrijf Agroejido. "Vorig jaar hadden we veel last van trips, maar dankzij geïntegreerde gewasbescherming is de opbrengst nu verdubbeld."
"Die aanpak is echt een succes geworden. De inzet van nuttige insecten die plagen opeten werkt uitstekend. Dit jaar verwachten we dan ook nauwelijks problemen. Telers houden de situatie goed in de gaten."
© Agroejido
Hoewel de zomer wat minder opbrengst kent, blijven er wel korte en middellange komkommers en courgettes van Spaanse bodem. "Daarnaast halen we in deze periode ook producten uit Murcia, zoals watermeloenen, meloenen en paprika's. We ontvangen momenteel dagelijks twee vrachtwagens met groenten. Dit is echt de enige fase in het jaar waarin het iets rustiger is. In augustus schakelen we weer op naar zo'n 500 ton paprika's per dag. Op jaarbasis verwerken we zo'n 120 miljoen kilo groenten en fruit. Tijdens piekperiodes werken we met een team van wel 500 mensen", aldus Jódar.
© Agroejido
"Dit jaar mogen we best inlijsten: zowel de telers als de handel verdienen eraan. In Europa is het warm en de vraag is groot. Zelfs met product uit regio's als Valencia en Catalonië blijft de prijs hoog. Zo noteert aubergine 80 tot 90 cent per kilo. Dat is geweldig voor de teler."
"We zijn gestopt met Cantaloupe en Galia meloenen. We zetten nu in op gele meloenen voor de export, en Piel de Sapo's voor de Spaanse markt. Een deel gaat naar Italië en Frankrijk, maar het merendeel blijft hier", legt Jódar uit.
"Marokko doet het steeds beter, dat moet je toegeven. Toch gaat de versheid daar onderweg verloren. Neem sperziebonen: die zijn ongeveer tien dagen houdbaar, maar verliezen al de helft tijdens transport. Daarom moeten ze snel weg en liggen ze goedkoper in het schap. Voor komkommers geldt hetzelfde: ze moeten vlot verkocht worden. Versheid proef je, en dat is nu net onze kracht. Binnen twee dagen liggen onze producten in de Europese winkels. De consument wil smaak en versheid, niet alleen een lage prijs", besluit Jódar.
Voor meer informatie:
José Manuel Jódar
Agroejido
Mob: +34 677 40 82 38 (Spanje)
[email protected]
https://www.agroejido.com