Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Foodservice groothandel richt zich op doorbreken van prijsbarrière biologisch

Om de biologische landbouw in 2030 te verdrievoudigen zijn niet alleen de boeren en telers aan zet, maar ook de verkoopkanalen. Uit onderzoek van IPSOS (2025) blijkt prijs nog steeds de belangrijkste barrière om biologisch te kopen. Duurzame groothandel BD-Totaal zet verschillende stappen in het verlagen van de prijsbarrière van biologische producten voor het foodservicekanaal. Onder andere met de herintroductie van het huismerk BD&co vanaf gisteren.

"Uit de Benchmark Bio kwam dit voorjaar naar voren dat supermarkten en ketenpartijen meer maatregelen moeten nemen om biologisch ook in de praktijk te laten groeien", vertelt Peter Lamet, directeur van BD-Totaal. "Wij pakken die handschoen voor het foodservicekanaal heel bewust op. We zien dat het aandeel biologisch in het foodservicekanaal op 1-2% blijft steken. Ondernemers zien gewoon nog te weinig incentives om de overstap naar meer biologisch te maken. Toch kan meer biologisch op de menukaart veel voordelen brengen voor ondernemers."

© BD-Totaal Peter Lamet (directeur) en Floris van den Besselaar (operationeel manager) in het magazijn in Houten bij een deel van het assortiment van huismerk BD&co.

Voordelen van biologisch voor de horeca en andere foodservices
Prijs is verreweg de grootste drempel bij de keuze voor biologisch. Drie kwart van de consumenten (78%) zou vaker biologisch kopen als het goedkoper was (IPSOS, 2025).

Onderzoek van onder andere FSIN laat echter ook zien dat de prijsafstand tussen bio en niet-bio het imago van biologische producten niet in de weg hoeft te zitten. Food-ondernemers kunnen met meer biologisch op hun menukaart dan ook profiteren van de volgende voordelen:

  • Het kwaliteitsimago stijgt.
  • De betalingsbereidheid van de gast gaat omhoog.
  • De aantrekkelijkheid als (potentiële) werkgever verbetert.
  • De directe impact op een duurzame wereld neemt toe.

Meer acties en scherpe inkoop
Floris van den Besselaar (operationeel manager BD-Totaal): "Het is tijd om het prijsimago af te schudden en te focussen op de voordelen die biologisch biedt voor de foodservice-ondernemer. En het is logisch dat BD-Totaal hierin het voortouw neemt. We gaan het prijsimago van biologisch verbeteren met gerichte acties. Om te beginnen krijgt ons huismerk BD&co meer focus, meer acties en scherpe inkoop. Het assortiment van BD&co richt zich met vooral grootverpakkingen op ondernemers in het foodservicekanaal. Gemak is, naast een scherpe prijs, een belangrijke aankoopfactor.

© BD-Totaal De producten van BD&co gereed voor uitlevering op het schap van het groothandelsmagazijn van BD-Totaal in Houten.

Daarnaast is onze inkoopafdeling continu bezig scherper in te kopen en onnodige schakels uit de keten te halen. Dit levert vaak flink voordeel op voor onze klanten, zonder dat dit ten koste gaat van de prijs voor de boer. En we focussen op productgroepen waar het prijsverschil tussen bio en niet-bio beperkt is of (arbeids)kosten bespaart bij ondernemers – denk aan diepvriesassortiment, seizoensgroenten en voorgesneden groenten."

"Met meer dan 30 jaar ervaring in het foodservicekanaal kan BD-Totaal ondernemers bovendien veel concrete voorbeelden en inspiratie bieden", vult Peter Lamet aan. "En we breiden ons totaalassortiment van zo'n 7.000 biologische producten elke week weer verder uit. Er valt dus echt wat te kiezen. We zien dat deze concrete acties inmiddels zijn vruchten beginnen af te werpen. De afgelopen maanden zien wij een flinke groei in nieuwe klanten."

Voor meer informatie:
Peter Lamet
BD-Totaal
Tel.: 06 25 04 57 47
[email protected]
www.bd-totaal.nl

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer