Tholen - In vroeger dagen begon het watermeloenenseizoen pas eind mei, begin juni en was het nog een typisch warm-weer-product. Sinds een aantal jaren ziet importeur Peter Smets van Smets Food Trading, dat zich toelegt op de langwerpige Dumara-variëteit, het begin van het seizoen steeds verder naar voren schuiven. "Dat komt voornamelijk doordat in Mauritanië al vanaf januari watermeloenen worden geoogst en beschikbaar zijn. Ondanks dat het dan hier nog volop winter is, is er toch voldoende vraag. Vanaf april is er product beschikbaar in Marokko en vanaf begin mei zijn er Griekse en Italiaanse watermeloenen te krijgen." Daarnaast ziet Peter dat de zorg voor het milieu steeds belangrijker wordt, waardoor er korter bij huis naar product wordt gezocht om de transportlijnen zo kort mogelijk te houden. "Daar waar vroeger veel meer overzee werd aangevoerd, houden we het nu steeds vaker bij Europees en Noord-Afrikaans product."
© Martijn Nouwen | GroentenNieuws.nl
Het veranderende klimaat speelt ook een steeds grotere rol bij de aanvoer vanuit de verschillende landen, geeft Peter aan. "We krijgen steeds meer extremen en dat heeft invloed op beschikbaarheid, smaak en de kwaliteit. Zo heeft het in Marokko onlangs gehageld – wat ik nog nooit heb meegemaakt – waardoor het seizoen in Zagora abrupt ten einde kwam. Hagel beschadigt niet alleen de meloen zelf, maar ook de takken van de plant, waardoor de vrucht onvoldoende voeding krijgt. De aanvoer van meloenen uit Marokko neemt de laatste jaren af, omdat door het watertekort in Marokko de teelt door de overheid fors aan banden is gelegd."
Stabiele markt
Peter stelt vast dat de handel in watermeloenen het afgelopen seizoen goed is verlopen. "Ook op dit moment is er voldoende aanbod. Zeker vanaf halverwege juni is de markt stabiel en dat is voor iedereen goed." Het verdere verloop is moeilijk te schetsen, omdat nog niet geheel duidelijk is wat Italië en Griekenland te bieden hebben, merkt Peter op. "In deze landen zijn er veel beginnende teeltgebieden, de telersprijzen zijn goed, en dat zorgt ervoor dat er soms te vroeg wordt geoogst. Watermeloenen rijpen niet na, hetgeen betekent dat er veel onrijpe meloenen op de markt komen. Dat stelt de consument teleur en dan daalt tijdelijk het vertrouwen in de kwaliteit. Dat komt de marktwerking natuurlijk niet ten goede. Dat is een reden waarom ik in juni wat minder goed verkoop vanuit Italië en Griekenland, ik ben en blijf erg kritisch naar mijn leveranciers toe teneinde goede kwaliteit te kunnen blijven garanderen."
Daarnaast worden er in Turkije steeds meer watermeloenen geteeld en ook landen als Albanië en Kosovo pionieren volop, laat Peter weten. "Weersomstandigheden zijn natuurlijk altijd van invloed. Uiteindelijk is pas in september, als het seizoen ten einde loopt, het plaatje compleet en weten we welke impact de verschillende aspecten hebben gehad. Voor nu verwacht ik ruim voldoende Dumara-meloenen."
© Martijn Nouwen | GroentenNieuws.nl
Vrije markt uitdagend
Peter ziet dat de vrije markt aan het veranderen is. "Dat geldt overigens niet alleen voor de watermeloenen, maar voor de gehele AGF-handel. Vanwege retailprogramma's en de economische dynamiek wordt de vrije markt steeds moeilijker. Het is onze grootste uitdaging om voor het juiste product, met de beste kwaliteit en voor de beste prijs, de juiste klant te vinden."
Dat neemt overigens niet weg dat de markt groeit. Smets Food Trading levert aan importeurs en groothandelaren in Europa die vooral zijn gericht op de etnische supermarkt. Peter ziet in heel Europa groei van de afzet van Dumara-meloenen. "Verkoop gaat ieder jaar makkelijker. Toen ik 30 jaar geleden begon, deed ik 2 auto's in de week. Nu zijn er dat 30 tot 40 per week. Dat komt onder meer door de toenemende focus op smaak. Een aantal jaren zijn we, vooral bij het supermarkt-product, de smaak wat verloren. Dumara-meloenen bevatten pitten en voorheen was dat voor de consument een reden om deze meloenen niet te kopen. Ze zijn echter wel zeer smaakvol, en juist dat zorgt ervoor dat de consument een draai heeft gemaakt en nu toch de smaak meer weet te waarderen."
Dit artikel verscheen eerder in editie 6, 39e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.
Voor meer informatie:
Smets Food Trading
© Martijn Nouwen | GroentenNieuws.nl
Bonaertsweg 6
6241 NK Bunde
Limburg, Nederland
Tel: +31 (0))6 2382 5547
[email protected]
www.smetsfoodtrading.com