Tholen - "De zomer is begonnen, dat is door de bank genomen toch de periode dat in heel Europa het meeste zachtfruit geconsumeerd wordt," zegt Jacco van Paasschen van Fruit Freshi in dit eerder in vakblad Primeur verschenen artikel. "Echter spreken we al lang niet meer van het feit dat 'het seizoen' begonnen is, aangezien we in staat zijn om jaarrond kwalitatief mooi en lekker zachtfruit aan te bieden." 
Jacco van Paasschen bij Sekoya aanplant
De aanvoer van sommige producten kende de afgelopen periode wat hobbels, geeft Jacco aan. "De aanvoer is als het om blauwe bessen en frambozen gaat, grillig geweest in de eerste helft van 2025. Ook kwalitatief zijn er de nodige uitdagingen geweest, zowel in februari en maart met blauwe bessen vanuit het zuidelijk halfrond als ook meer recent in april met blauwe bessen en frambozen vanuit Marokko." Met de huidige productiepiek verwacht hij verbetering. "Vanaf midden tot eind juni komen er meer en meer landen in productie en zullen ook een aantal landen zo goed als zelfvoorzienend gaan zijn voor een aantal producten."

Fruit Freshi mixschaal
Lastig plannen
Toch merkt Jacco dat het door veranderende weers- en klimatologische omstandigheden steeds lastiger wordt om te plannen. "Zowel in de tweede helft van 2024 als ook wederom in de eerste helft van 2025 is meer dan duidelijk geworden dat prognoses en daadwerkelijke aanvoer in bepaalde weken fors van elkaar kunnen verschillen. Winkelpromoties in de retail worden vaak langere tijd vooruit gepland. Als een aantal promo's van de grotere Europese retailers tegelijkertijd gepland zijn in een week waarin de geplande aanvoer volumes bij lange na niet gehaald worden, geeft dat logischerwijs paniek in de keten. Gelukkig zijn er ook nog steeds retailers die kort kunnen schakelen als het om promoties gaat, want na een productiedip zien we vaak in de weken erna een extra aanvoervolume waardoor we promoties in de retail hard nodig hebben als sector."
Fruit Freshi open vlootjes
Aan de consumentenkant is communicatie een belangrijk punt, waaraan wat Jacco betreft nog meer aandacht gegeven moet worden. "We zijn op de goede weg, maar er is nog veel te winnen. We hebben als sector fantastische producten, maar een goede, treffende communicatie richting consument zal essentieel zijn de komende jaren. Dat kan door campagnes waarin de mogelijkheden van de producten onderstreept worden, maar ook niet geheel onbelangrijk, communicatie op verpakkingen met ras, smaak en producent, eventueel met QR-code om meer informatie over de teelt van het product te verkrijgen." 
Fruit Freshi ziet dat de aanvoer van blauwe bessen in de eerste helft van 2025 grillig is geweest
Aankoop binnen het verwachtingspatroon
Want Jacco stelt vast dat de consumenten weinig weten over het zachtfruit dat zij kopen. "Op dit moment koopt 99 procent van de consumenten die zachtfruit kopen nog 'gewoon' blauwe bessen, frambozen of bramen. We zullen meer moeten inzetten op communicatie richting de consument over welke rassen welke smaakeigenschappen hebben, zodat de consument een product koopt binnen het verwachtingspatroon." Daarbij ziet Jacco dat de ontwikkelingen in de rassen snel gaan. "Dat is positief. Meer en meer komen er premium lijnen, met de focus op smaak en/of kaliber. Daardoor kunnen we de consument positief blijven verrassen op het gebied van kwaliteit en smaak."
Rode bessen onder het Fruit Freshi label
Verder heeft Jacco goede verwachtingen van de campagne 'Een handje zomer', die onlangs met steun vanuit de Europese Unie van start ging. "Er zijn nog zoveel extra gebruiksmomenten voor zachtfruit te bedenken, en deze campagne gaat zeker helpen om met positieve verrassingen voor de consument te komen."
Dit artikel verscheen eerder in editie 6, 39e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.
Voor meer informatie:
Fruit Freshi B.V. 
www.fruitfreshi.com
https://www.fruitfreshi.com/contact/