Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Henk Verwoert (Hanos) is steevast vroeg bij start lokaal zachtfruitseizoen

"Het liefst heb ik jaarrond Nederlandse producten"

Tholen - Met de primeur van de eerste kistjes rode bessen en bramen luidde horecagroothandel HANOS traditiegetrouw het zomerfruitseizoen in. "Seizoensproducten verdienen meer aandacht," zegt Henk Verwoert, inkoper AGF bij Hanos. "Met deze primeurs brengen we ze weer onder de aandacht. Zo blijven we ons onderscheiden en bieden we de écht mooie producten voor onze klanten. Er is veel interesse voor dit vroege fruit. Zodra het beschikbaar is, willen we het ook hebben. We zijn er trots op om als eerste te kunnen leveren."

Hanos heeft een diep zomerfruitassortiment waarin, naast alle bekende bessen, ook de veel kleinere nicheproducten goed vertegenwoordigd zijn. "We houden alle producten in stand, ook de nicheproducten zoals bijvoorbeeld framboos-, of ananasaardbeien, witte kersen, vingerbessen, kruisbessen of kiwibessen, om er maar een paar te noemen." Henk stelt vast dat voor sommige van deze producten, zoals bijvoorbeeld de gele framboos of zwarte en witte bessen, het seizoen heel erg kort is en dat vraagt dan ook een goede afstemming.

Informatie-uitwisseling
"Met de telers wisselen we veel informatie uit, zodat we weten wanneer we de eerste oogst van de producten kunnen verwachten. Met ons grote netwerk kunnen we veel bereiken." Andersom is er ook uitwisseling van informatie met de afnemers. "We informeren bijvoorbeeld de chefs van tevoren over het assortiment, zodat zij daar bij het samenstellen van de kaart rekening mee kunnen houden."

Naast de blauwe en rode bessen en aardbeien, die jaarrond verkrijgbaar zijn, barst tussen maart en september het zomerfruitseizoen los, geeft Henk aan. "Smaak en de prijs-kwaliteitverhouding zijn ook in zomerfruit voor ons belangrijk. Dus goede, smakelijke en stevige vruchten zijn een must."

Voorkeur voor Nederlands product
Die producten haalt Hanos het liefst van zo dichtbij mogelijk, geeft Henk aan. "Vanuit duurzaamheidsperspectief, dat ook voor onze klanten van belang is, richten we ons zo veel mogelijk op lokaal geteeld fruit. Het liefst heb ik jaarrond Nederlandse producten, maar dat lukt niet voor alle categorieën. Zo hebben we het hele jaar door Hollandse aardbeien en komen ook de rode bessen en bramen, in het winterseizoen uit de lange bewaring, gewoon uit Nederland. Alleen in de aanvoer van lokale frambozen hebben we tussen half oktober en half april een gat." Om die periode te overbruggen, komt Portugal in beeld. "We zijn bezig om daar met dezelfde rassen het Nederlandse seizoen te verlengen, zodat we jaarrond dezelfde frambozen kunnen aanbieden."

Hoewel hij ziet dat de afzet van bijvoorbeeld blauwe bessen de laatste jaren is gegroeid, merkt Henk op dat de zachtfruitcategorie in de horecagroothandel gemiddeld genomen niet voor grote afzetvolumes zorgt. "Een horecaklant gebruikt zomerfruit over het algemeen als garnering op bijvoorbeeld desserts en gebak; dat zet het volume niet aan." Dat neemt overigens niet weg dat door het samenstellen van mixen Hanos de klant stimuleert om meer zachtfruit te kopen en ook andere producten te proberen. "Wij hebben een mix van rode, witte en blauwe bessen, onze Nederlandse bessenmix en een zachtfruitmix die worden aangeboden per drie bakjes, waardoor de klant in één verpakking verschillende producten heeft om mee te werken."

Inspanningen en investeringen voor een goed product
Gevraagd naar de grootste uitdagingen in zachtfruit, laat Henk weten dat die liggen op het gebied van het aanbieden van een constante kwaliteit met een goede smaak. "We proberen jaarrond dezelfde rassen aan te bieden, waar onze klanten voor terug willen komen. Wij onderscheiden ons met smaak en kwaliteit en dat vraagt veel van de teler. Daar is veel kennis voor nodig." Al helemaal omdat de teler op het vlak van klimaat tegen de nodige uitdagingen aanloopt en ook de gevolgen van het afnemende gewasbeschermingsmiddelenpakket voelbaar zijn, geeft Henk aan. "Door bijvoorbeeld overmatige hitte of regen wordt fruit niet mooi gevormd of gaat het kapot en ook plagen als de suzuki-vlieg spelen een rol. Dat zijn echt bedreigingen voor de zachtfruitteelt. Telers moeten steeds meer inspanningen en investeringen doen om een goed product af te kunnen leveren."

Betere rassen
Ook prijsknallers zitten de vraag naar smakelijke zomervruchten in de weg, vindt Henk. Hij stelt vast dat producten waarmee op het vlak van prijs gestunt wordt, een andere kwaliteit en smaakprofiel hebben. "Als de eerste braam die je eet, een zure braam is, zal je in de toekomst niet veel bramen meer eten. Zo leert de jeugd de echte smaak niet kennen, terwijl zij juist onze potentiële klanten van de toekomst zijn. Fruit moet daarom smakelijk zijn." De ontwikkelingen op dat gebied stemmen Henk echter hoopvol. "Er komen steeds betere rassen, die ook langer houdbaar zijn. Bijvoorbeeld het nieuwe bramenras Bestum is superzoet van smaak en de vruchten smelten op de tong. In de horeca zal er altijd wel ruimte zijn voor dit soort kwaliteitsfruit."

Dit artikel verscheen eerder in editie 6, 39e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
Hamos
www.hamos.nl
[email protected]

Gerelateerde artikelen → Zie meer