Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Sebastiaan van Altena, Berries Pride:

“Door meer stabiliteit in aanvoer is de braam interessanter voor meer afnemers”

Tholen - "De categorie is echt aan het ontwikkelen," zegt Sebastiaan van Altena, inkoper bramen, rode bessen en aardbeien bij Berries Pride, over bramen. "We zien groeipotentie voor de braam en we merken ook een jaarlijkse groei."

Waar hij ziet dat de consumptie van bramen een beetje is achtergebleven bij de ontwikkeling van andere zachtfruitsoorten, verwacht Sebastiaan dat de rasontwikkeling die gaande is, de categorie een boost kan geven. "Er zit nog heel veel potentie in de braam. Veel consumenten die een braam proeven, vinden dat één van de lekkerste zachtfruitsoorten. Maar qua consumptie blijft het nog wat achter. Het belangrijkste voor bramen is dat er een ras komt dat goed van smaak is en stabiel aan te leveren is. De laatste tijd zien we daarin steeds meer ontwikkelingen."


Sebastiaan inspecteert de Berries Pride bramen

Daarin spelen ook de investeringen die worden gedaan in de teeltgebieden een rol, geeft Sebastiaan aan. "Voorheen was er het traditionele Mexico-seizoen, daarna een stukje Spanje en de productie uit Nederland en België. Nu komen er ook steeds meer goed smakende bramen uit Marokko en andere delen in Zuid-Europa, we zien daarin echt een verschuiving. Daardoor is er veel meer stabiliteit en de potentie om heel de winter door smaakvolle bramen te leveren. Een dergelijke stabiele, jaarrond productie maakt de braam steeds interessanter voor veel meer afnemers."

Berries Pride ziet dat de bramencategorie zich aan het ontwikkelen is

Flinke stappen te maken in de retail
Sebastiaan ziet ook dat dit een belangrijk aspect is voor de retail. "Bramen worden traditioneel meer verkocht via het groothandelskanaal. Met de retail zijn er nog flinke stappen te maken. Voor hen is de stabiliteit en contante beschikbaarheid die met aanvoer uit Marokko en Zuid-Europa bereikt kan worden, belangrijk. Daarnaast kunnen bramen uit deze landen via de weg worden vervoerd en kan luchtvracht worden vermeden. Dat draagt bij aan een duurzamere keten, met minder impact op het klimaat. Een ontwikkeling die ook goed aansluit bij de bedrijfsvoering van de Berries Pride én op de duurzaamheidsresultaten van de retail. We zien dat er in de retail meer aandacht aan bramen wordt gegeven, waardoor de afzet groeit en nog verdere groei kan bereiken. Als dat eenmaal doorzet, kan echt de volgende stap worden gezet."

Daarbij speelt uiteraard de consument een rol, waarvan Sebastiaan ziet dat die het product wel kent, maar dat bramen maar een kleine ruimte in het schap krijgen toebedeeld. Daarnaast speelt ook de prijs mee. "Vaak zijn bramen een van de duurste zachtfruitvarianten, waardoor het extra belangrijk is dat consumenten vertrouwen krijgen in de goede smaak en kwaliteit en daardoor herhalingsaankopen doen. Daarom is rasontwikkeling zo belangrijk."

Van dichtbij volgen
Sebastiaan ziet dat er op smaak al volop wordt ingezet. "Er is al veel geïnvesteerd in smaakvolle rassen, en die ontwikkelingen gaan door." Om de kansen te benutten die de nieuwe rassen zullen bieden, is Berries Pride ook betrokken bij rasontwikkeling. "Er zijn al veel goede dingen gaande, maar er komen ook nog veel ontwikkelingen aan. Het is belangrijk om dat van dichtbij te volgen."

Behalve potentie ziet Sebastiaan ook uitdagingen. "Naast het wegvallen van gewasbeschermingsmiddelen, waardoor het moeilijker wordt om ziekten en plagen te bestrijden, vormen de stijgende arbeidskosten een uitdaging voor de lokale teelten. Hoewel de kosten ook in Zuid-Europa stijgen, blijven de kosten daar lager en voor de Nederlandse en Belgische teelt is het moeilijk om tegen die prijzen op te boksen, zeker ook omdat de kwaliteit uit Marokko en Zuid-Europa steeds beter wordt."

Streven naar balans
Marktontwikkeling is een belangrijk aspect, merkt Sebastiaan op. "De bramencategorie is vrij klein en als er overproductie is, kan dat de hele markt lamleggen. Waar bijvoorbeeld blauwe bessen of frambozen en tijdens periodes van overproductie voor heel lage prijzen wel verkocht worden, geldt dit niet voor bramen. Daarom is het belangrijk dat de teelt evenredig groeit met de consumptie, zodat de markt in balans blijft. Als er te vaak overproductie is en telers verdienen er niet aan, heeft dat geen goede impact op de ontwikkeling van de categorie."

Toch heeft Berries Pride zeker goede verwachtingen. "We voorzien dat er in de komende twee tot drie jaar steeds meer product uit Marokko en Zuid-Europa zal komen, vooral in de winter en het voorjaar, en dat de behoefte aan Mexico geleidelijk zal afnemen. Daarbij zal er zeker een plek blijven voor de mooie en lekkere Hollandse en Belgische bramen. De categorie zal door blijven groeien en we verwachten dat de afzet van bramen echt een boost kan krijgen als kwaliteit, smaak en teeltgemak bij elkaar komen. Dan zien wij uiteindelijk voor de braam een potentie die vergelijkbaar is met frambozen."

Dit artikel verscheen eerder in editie 6, 39e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
Berries Pride
Tel: +31174527500
[email protected]
www.berriespride.com

Gerelateerde artikelen → Zie meer