Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

“De groei van onze tomatenteelt moet altijd op 1 blijven staan”

Tholen- Niet ver van waar Theo van Noord in 2001 een nieuwe kas liet bouwen om tomaten te gaan telen, wordt op dit moment in Oude-Tonge, in opdracht van The Greenery, een grote verpakkingshal gebouwd. Het is de nieuwste groeistap van Noordhuys, dat met diverse feestelijkheden het 25-jarig jubileum viert. Alle reden om terug te blikken, al is het vizier bij ondernemer Theo vooral op de toekomst gericht. Vrijwel altijd begint het snel weer 'te kriebelen' na een uitbreiding of groeistap.


Directieteam: Alicja, Jan-Willem, Theo, Christiaan, Joris

De eerste kas van wat nu Noordhuys Growing heet, was 3 hectare groot. Het was niet het eerste bedrijf waar Theo tomaten leerde telen. Zijn ouders hadden een vollegrondsbedrijf met daarnaast ook een kas, aan de andere kant van het dorp Oude-Tonge op Goeree Overflakkee. Hij werkte zo'n twee jaar op het ouderlijk bedrijf. Daarna kwam hij op Voorne-Putten terecht, waar hij voor Jos Looije ging werken als bedrijfsleider. Theo kreeg de kans een tuin in Tinte te runnen. "Het voelde alsof het mijn eigen tuin was. Jos gaf mij dat gevoel. Dat was heel bijzonder."

Toen na 3,5 jaar de kans ontstond om in Oude-Tonge te gaan bouwen aan een eigen toekomstgericht bedrijf, begon Theo's ondernemersavontuur. In de jaren daarna groeide het bedrijf in stapjes van 3 naar 6 naar 9 hectare. Ook Theo's oudere broer Dick en tweelingbroer Marco waren op dat moment tomatentelers, maar van echt samen één bedrijf opzetten, kwam het niet. "We sparren altijd wel veel samen." Broer Dick heeft nog altijd zijn eigen bedrijf in Sirjansland, en broer Marco is inmiddels eigen ondernemer als teeltconsultant onder de vlag van Horti-Consult International.


De belichte teelt bij Noordhuysis uitgebreid tot 11 hectare

Langdurige relaties
We maken een sprong in de tijd, want Theo is niet de man van uitgebreid blijven hangen in het verleden. Theo wil vooruit. Vandaag de dag telt het bedrijf 46,5 hectare, en bestaat de Noordhuys-groep naast een teelttak (Noordhuys Growing) ook uit een verpakkingsbedrijf (Noordhuys Packing) en een uitzendbureau (Noordhuys Staffing). De stap om ook zelf een verpakkingsbedrijf en een uitzendbureau op te zetten werd vrij vroeg al gezet. Beide bedrijven bestaan straks ook alweer zo'n twintig jaar. Veel van de mensen die nu het jubileum meevieren, waren er ook toen al bij. "Het gros van onze vaste mensen werkt hier al meer dan vijftien jaar," merkt de 52-jarige teler trots op.

Zo is er het verhaal van een scholier die op zijn twaalfde tomaten kwam plukken, en die nu doorgegroeid is naar de functie van operationeel directeur. Het is Christiaan Luijendijk. Ook Joris Buijs, die tijdens het interview naast Theo zit, loopt al even mee en groeide mee met de groei van het bedrijf. Inmiddels is hij commercieel directeur en verantwoordelijk voor de verpakkingstak. Het derde directielid, Jan-Willem Bolle, werkt ook inmiddels al ruim 13 jaar bij Noordhuys en bekleedt de functie van directeur teelt. Het vierde directielid is Alicja Latta. Zij is verantwoordelijk voor Noordhuys Staffing. Het afgelopen jaar is bij Noordhuys dit team gevormd, zodat de directie niet meer alleen uit Theo bestaat. Samen met het managementteam, alle andere vaste mensen en alle seizoenmedewerkers is het doel om een hecht familiebedrijf te blijven. Een familiebedrijf dat inzet op het bouwen van goede, langdurige relaties. "Ook met bijvoorbeeld toeleveranciers," geeft Theo aan. "We werken graag lang met veel dezelfde bedrijven samen." Joris vult aan: "We kiezen voor elkaar, en houden elkaar vast."

Groei belichte teelt
Al snel na het oprichten van zijn eigen bedrijf werd Theo lid van The Greenery. Theo heeft 12 jaar in het bestuur en de Raad van Commissarissen van The Greenery gezeten. "Voor ons is samenwerken met The Greenery het meest passend. The Greenery ziet ons groeipotentieel en denkt goed mee met onze uitdagingen en ontwikkelingen als teelt- en verpakbedrijf." In samenwerking met The Greenery belevert Noordhuys een aantal grote retailbedrijven in Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. "Onze focus ligt op het samen met The Greenery leveren aan retailklanten," geeft Theo aan.


Nieuwbouw Verpakkingsbedrijf

Zelf teelt Noordhuys al vele jaren troscocktailtomaten. In het verleden zijn er vanwege marktwerking weleens komkommers en mini cherrytomaten geteeld. Sinds de overname van twee kwekerijen in 2021 zijn ook de teelten van losse tomaten, grove trostomaten en middel trostomaten toegevoegd. De laatste uitbreidingsstap is afgelopen jaar gezet. Toen is naast het huidige bedrijf in Steenbergen een kas van 8 hectare aan het areaal toegevoegd. Om te kunnen groeien in het belichte areaal is deze kas omgebouwd tot een moderne kas voor belichte teelt van tomaten. "We wilden graag een stap zetten in de belichte teelt ten behoeve van de vraag naar jaarrond levering van onze mooie producten." Met deze stap nam het areaal belichte teelt bij Noordhuys toe naar 11 hectare.

Band met Britten
Behalve producten uit eigen kassen verpakt Noordhuys Packing al jaren ook product van andere telers. Het ontstaan van een verpakkingsbedrijf volgde kort nadat met een eigen uitzendbureau was gestart, rond 2006. "Op die manier kregen we meer grip op arbeid, en nam het verloop van mensen af." Inmiddels beschikt Noordhuys over 200 slaapplaatsen voor seizoenswerkers, die men dankzij een eigen verpakkingsbedrijf en groei in belichte teelt ook steeds meer jaarrond werk aan kan bieden. "De stap om zelf te gaan verpakken is mogelijk geworden dankzij het beschikbaar hebben van goede mensen," geeft Joris aan. "Ook zitten we op deze manier een stap dichter in de keten." Dat laatste vindt Theo belangrijk. Al in zijn jonge jaren, toen hij voor school nog stageliep 'in de bloemen' bij de veiling zag hij hoe teler en afnemer via de veilingklok met elkaar in contact stonden en welke invloed dit in de keten had. Toen hij zelf tomaten ging telen wilde hij dat ook. Niet zomaar product telen zonder te weten wie het koopt, maar juist klantgericht telen. Samenwerken in de keten is wat Theo continu nastreeft.


Theo van Noord vroeger

Lange tijd kwam de groei van Noordhuys Packing voort uit groei van de eigen teelt, maar de laatste jaren is het verpakkingsbedrijf ook steeds meer voor derden gaan verpakken. Zo maken diverse biotelers gebruik van de diensten van Noordhuys Packing, en is er ook een nauwe relatie opgebouwd met het Britse bedrijf APS. "Wij leveren deze bedrijven een dienst, door hun productie hier in Oude-Tonge klaar te maken op het gewenste klantniveau." Steeds meer tomatentelers zijn, behalve in Nederland, ook in het buitenland gaan telen, of kijken naar de mogelijkheden om dat te gaan doen. Theo signaleert die beweging, maar kiest er voorlopig voor om eerst nog de groeiambitie in Nederland waar te maken. "Je moet volgens mij voldoende schaal hebben voordat je de stap naar het buitenland zet." Bovendien stipt hij aan dat er dankzij de nauwe banden met APS op een bepaalde manier al wel sprake is van een buitenlandse teelt, die deels door Noordhuys Packing wordt verpakt.

Meer manager dan teler
Op het kantoor in Oude-Tonge zit een 52-jarige ondernemer die zijn organisatie inmiddels zo heeft ingericht dat hij ruimte heeft om zich met langdurige projecten bezig te houden. Een voorbeeld is de bouw van de verpakkingshal die eind 2025 af moet zijn, of de trekkersrol die hij samen met aubergine-collega Jan van Duijn heeft bij WWB/Osiris. In de zomer van 2028 hopen telers uit Steenbergen en Dinteloord van de CO2 en restwarmte van afvalverbrandingsinstallatie PreZero gebruik te kunnen maken. "Met dit project ben ik op dit moment wekelijks zo'n 1,5 à 2 dagen bezig." Het doel is dat we op termijn dankzij dit project met onze locaties in Steenbergen voor 80-95% vrij van fossiele brandstoffen kunnen gaan telen." Ook voor de andere locaties in Harmelen, Tinte en Oude-Tonge is energie een aandachtspunt. "Het doel is om op de lange termijn duurzame en beheersbare energiekosten te hebben."

De laatste twee jaar is Theo niet meer nodig voor de dagelijkse gang van zaken op zijn bedrijven. "Ik ben meer manager dan teler," erkent hij. "Maar begrijp me niet verkeerd: ik kom graag in de kas om tussen het gewas te lopen, heerlijk. Ook aansluiten bij een sessie met onze teeltspecialisten en adviseurs om over teeltdetails te praten vind ik prachtig. Na zo'n middag ga ik met een glimlach naar huis."

Eerst zelf groeien
De koers die het bedrijf nu volgt, is in 2018 uitgezet, toen de bedrijfsvisie is herijkt. Hiervoor kijkt Noordhuys goed om zich heen om kansen die zich voordoen te kunnen grijpen. Is fuseren, zoals ook veel gebeurt de laatste tijd, een optie? "De optie van fuseren hebben we zeker al eens onderzocht, maar destijds hebben we de keuze gemaakt om eerst zelf te groeien." De uitbreiding in Steenbergen is hier een mooi voorbeeld van, maar ook nieuwbouwen sluit Theo niet uit. "Het is momenteel wel erg kostbaar, en ook de politieke onzekerheid helpt niet mee (een week na het interview viel het kabinet, red.) Maar, 25 jaar terug was dat eigenlijk ook al zo. Alle veranderingen en uitdagingen bieden altijd weer nieuwe kansen. Altijd denken vanuit kansen is ons motto."


Theo van Noord

Maar eerst maar eens 'operatie verpakkingshal' afronden, terwijl ondertussen bij het 25-jarig jubileum wordt stilgestaan. In de kantine hangen posters, met aankondigingen van wat de jubileumcommissie allemaal voor de collega's in petto heeft. Als Noordhuys volgend jaar op de kop af 25 jaar bestaat, moet het verpakkingscentrum af zijn, en zijn de verpakkingsactiviteiten die nu nog op meerdere locaties plaatsvinden, gecentraliseerd, weet Joris. "Onze ervaring is dat we de afgelopen jaren altijd ruimte tekortkwamen. Dat roepen we al jaren. Ik kijk er dus wel naar uit dat er straks voldoende ruimte aanwezig is binnen Noordhuys. Ik gok echter dat de huidige hal na de verhuizing niet lang leeg gaat staan," lacht de Commercieel Directeur. Deze moderne tomatenteler met zowel een teeltbedrijf, verpakkingsbedrijf als een eigen uitzendbureau loopt allang niet meer alleen in de kas, maar focust zich vooral op nieuwe ontwikkelingen en werkt samen met collega's aan diverse nieuwe initiatieven.

Dit artikel verscheen eerder in editie 6, 39e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
Noordhuys Packing
[email protected]
www.noordhuys.nl

Gerelateerde artikelen → Zie meer