Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
luchtvracht blijft belangrijk, ondanks milieuvraagstukken

“Basilicum per schip vervoeren lukt gewoon niet”

Tholen - In de vroege uurtjes van de dag, terwijl Nederland nog slaapt, draait het bij APC Handling in Aalsmeer op volle toeren. Vanuit een warehouse van 6.000 vierkante meter met verschillende temperatuurzones en tien docks zorgt het team van deze logistieke dienstverlener ervoor dat AGF en kruiden, ingevlogen van over de hele wereld, keurig op tijd hun bestemming bereiken. "Wat vandaag aankomt, ligt morgenochtend bij de klant," zegt general manager Peter Stafleu.


Peter Stafleu is general manager bij APC Handling

Peter kent de wereld van bloemen, groenten en fruit van binnen en van buiten. "Ik heb 26 jaar in de sierteelt gezeten, bij verschillende bedrijven op de veilingen. Daarna ben ik overgestapt naar de AGF-sector via Best of Four, dat later Oxin Growers werd." Twee jaar geleden sloot hij aan bij het team van APC Handling met één duidelijke missie: de groente- en fruitafdeling van moederbedrijf IPHandlers uitbouwen. "We zijn keihard bezig en het loopt als een trein," vertelt hij.

24/7 verslogistiek
APC Handling verzorgt de volledige afhandeling van luchtvracht voor groenten, fruit en kruiden, zowel import als export. "We halen zendingen op van Schiphol en andere luchthavens in Nederland en buurlanden. Omdat we directe toegang hebben tot de faciliteiten op Schiphol, het bedrijf dag en nacht open is en onze vrachtwagens continu tussen Schiphol en Aalsmeer pendelen, wordt alle vracht snel en efficiënt naar ons warehouse gebracht. Daar garanderen we dat de goederen netjes worden opgeslagen tot de klant de lading komt ophalen. Ook mogelijk: wij leveren het af op de eindbestemming."


"Omdat het bedrijf dag en nacht open is en onze vrachtwagens continu tussen Schiphol en Aalsmeer pendelen, wordt alle vracht snel en efficiënt naar ons warehouse gebracht"

Volgens Peter draait het in de handling van hoogwaardige, bederfelijke producten niet alleen om snelheid en netheid, maar ook om communicatie. "Dankzij ons track-and-tracesysteem weet de klant altijd precies waar zijn zending is. Daarnaast informeren we steeds over douaneformaliteiten en fiscale en fytosanitaire regelgeving." Ook de kwaliteitscontrole is strak geregeld. "We hebben hier drie keer per dag inspecteurs van de KCB over de vloer. En klanten kunnen in overleg met ons hun eigen keurmeesters sturen als ze dat willen."


"Wat vandaag aankomt, ligt morgenochtend bij de klant"

Vliegende basilicum
Luchtvracht staat onder druk vanwege milieuvraagstukken, maar voor sommige producten is vliegen volgens Peter simpelweg onvermijdelijk. "Basilicum per schip vervoeren lukt gewoon niet. De transittijd is te lang. Toen de Rode Zee geblokkeerd was, zagen we meteen weer een piek in de luchtvracht, zoals voor verse knoflook uit Egypte."

Jaarlijks verwerkt Schiphol zo'n 1,5 miljoen ton aan hoogwaardige luchtvracht, waarvan de helft in passagiersvliegtuigen zit. "Dat zijn vluchten die toch al gaan, en in het laadruim wordt dan gelijk vracht meegenomen, zegt Peter." De luchtvaartsector werkt bovendien hard aan schonere brandstoffen."

Niet alleen import, maar ook export is een belangrijk onderdeel van de activiteiten van APC Handling. "We sturen pallets vol met verse producten naar bestemmingen zoals Dubai en China. Vaak gaat het om samengestelde zendingen, eventueel van verschillende leveranciers, die wij hier verzamelen en verzendklaar maken." APC is bovendien actief op luchthavens buiten Nederland, zoals Luik en Frankfurt. "Zolang het West-Europa is, kunnen wij het regelen," aldus Peter.


Jaarlijks verwerkt Schiphol zo'n 1,5 miljoen ton aan hoogwaardige luchtvracht, waarvan de helft in passagiersvliegtuigen zit.

Economische motor onder druk
De luchtvrachtsector is van groot economisch belang voor Nederland. "Er werken duizenden mensen in de afhandeling van luchtvracht in ons land. Toch heeft de overheid plannen om het aantal vluchten op Schiphol terug te dringen. Het luchthavenbedrijf stapt niet mee in dat verhaal en spreekt zelf ambitieus over groei. Ze willen tegen 2035 doorgroeien naar 2 miljoen ton vracht per jaar. "Stillere toestellen moeten de geluidsoverlast voor de omwonenden binnen de perken houden," zegt Peter.

"Een deel van die groei moet via Maastricht Aachen Airport lopen, dat gezien wordt als een soort zevende landingsbaan van Schiphol. We zien liever groei dan krimp, want minder vluchten op Schiphol zou voor ons direct ten koste gaan van de snelheid en voor de Nederlandse economie zou het een flinke aderlating zijn," besluit Peter.

Dit artikel verscheen eerder in editie 6, 39e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
APC Handling BV
Noordpolderweg 13
1432 JH Aalsmeer
Tel: +31 297 747 299
www.apchandling.nl
[email protected]

Gerelateerde artikelen → Zie meer