Het is fantastisch wanneer een goed plan lukt. Vooral een plan met de impact en schaal zoals Thanet Earth in het Verenigd Koninkrijk. Vanaf de eerste pitch in 2005 streeft het tuinbouwbedrijf ernaar om een top 10 AGF-bedrijf op de Britse eilanden te worden en bouwt het momenteel haar zevende kas. Maar het succes kwam niet zonder uitdagingen, en het zal vanaf nu ook niet alleen maar van een leien dakje gaan.
© Yeald
Een 6.000 jaar oude site
Het concept van Thanet Earth werd in 2005 naar de Fresca Group gebracht. "Combineer de kennis van Fresca met de UK retail en de Nederlandse kasexpertise van A&A Growers", vertelt Chris Butler, voor het zesde jaar managing director van Thanet Earth, in magazine YEALD Neaws. "Ons eerste doel was om een geschikte locatie voor de kassen te vinden."
Belangrijke vereisten voor de locatie waren gemakkelijke toegang tot het Europese vasteland, een goede lokale arbeidsmarkt, lokale vergunningen en de juiste lichtniveaus. "We kwamen uit op een geweldige locatie in de buurt van Birchington, naast Canterbury Road A28. Het is een van de beste locaties in het VK om verse producten te verbouwen."
En, voegde Chris eraan toe, ook een site met eeuwenlange landbouwgeschiedenis. "Tijdens opgravingen ontdekten archeologen de vroegst bekende teeltlocatie in het Verenigd Koninkrijk, direct onder de grond waarop we onze constructie hadden gepland. Al meer dan 6.000 jaar vindt hier land- en tuinbouw plaats. De omstandigheden op deze locatie hebben de tand des tijds echt doorstaan."
© Yeald
Groei naar 250 miljoen pond aan omzet per jaar
Op dit moment heeft Thanet Earth een omzet van 165 miljoen pond. "Ons doel is om te groeien naar 250 miljoen pond per jaar", zegt Mark Huckstep, financieel directeur sinds 2009. "We zijn begonnen met drie Nederlandse telers, die elk hun eigen kas runnen binnen Thanet Earth. De productie startte in 2009. In 2013 hebben we een tomatenkas toegevoegd, in 2016 en 2017 hebben we nog een tomatenkas en een komkommerkas toegevoegd, en nu is TG7 in aanbouw."
Met de zevende kas heeft Thanet Earth de oorspronkelijke omvang van het project voltooid. "Maar met een omzet van 250 miljoen pond per jaar in het achterhoofd, zijn we nog steeds op zoek naar nieuwe locaties en houden we andere productielocaties in de gaten", vertelt Mark. "Zo hebben we onlangs een slakas aangeschaft. Een van onze veertien strategische pijlers is om ook over te stappen op nieuwe producten."
"Het is belangrijk om aan te geven dat we niet zomaar een teler zijn", vult Chris aan. "We zijn ook distributeur, verpakker, importeur en marketeer, met een eindklantgerichte aanpak. Dit is een groot verschil met de businessmodellen die we veel zien op het Europese vasteland, waar telers telen wat ze willen en het daarna op de markt verkopen. We stemmen het gewas en de rassen af op basis van onze telers- en retailprognoses, altijd met de eindconsument in gedachten. Het is een kunst die we met vallen en opstaan hebben ontwikkeld."
© Yeald
Maximaliseren van marktkansen
Thanet Earth ontwikkelde het volledige scala aan mogelijkheden om de Britse markt te bedienen, gelet op de aanpak van de verschillende retailers. "Sommigen vragen om een aanpak voor het hele assortiment en categoriebeheer", legt Chris uit. Anderen vereisen een kleinere aanpak. Alle opties staan voor ons open, zodat we de marktkansen kunnen maximaliseren. Een van de belangrijke principes die we hebben, is om altijd volledig transparant te zijn naar onze klanten. We moeten ze meenemen op onze reis, bijvoorbeeld op het gebied van prijsstelling. Op die manier kun je prijsfluctuaties makkelijker verklaren."
Werkplek van de toekomst
Het Verenigd Koninkrijk had een groot aantal uitdagingen voor de AGF-markt, net als het Europese vasteland. "We hebben dezelfde energiecrisis gehad, tekorten aan arbeidskrachten en hadden ook te maken met Covid", legt Mark uit. "Daarnaast maakte de Brexit de zaken ingewikkeld. We realiseerden ons eerst niet dat het vooral invloed had op ons beschikbare personeelsbestand. Maar via verschillende lobbykanalen heeft de sector enkele tegemoetkomingen gekregen van de Britse regering om de extremen weg te nemen, zoals de seizoensarbeidersregeling."
"Onderdeel van onze strategie is Factory of the Future", vult Chris aan. "We proberen de arbeidsinflatie te bevriezen door de productieketen te automatiseren, en daarvoor gebruiken we kant-en-klare automatiseringsprojecten. Dit is vooral effectief wanneer er voorspelbare en repeterende handelingen zijn. We investeren ook in software die helpt bij de teeltplanning, zoals Source.ag, en in eigen huis gebouwde applicaties om de logistiek tussen kas en verpakking te verbeteren."
© Yeald
Geïntegreerd businessmodel
Thanet Earth is meer dan een teler en dat helpt de inkomstenstromen te stabiliseren. "We hebben een geïntegreerd businessmodel", legt Chris uit. "Alles is in eigen huis, van teelt tot verpakken tot marketing. Dit helpt ons om de kansen in de markt te maximaliseren, waar lokale teelt en focus op de consument de trends zijn."
"Zo hebben we onlangs een tweede verpakkingslocatie geopend, waardoor we geïmporteerde tomaten kunnen scheiden van lokaal geteelde tomaten", vervolgt Chris. "Dit helpt ons bij het beheersen van het virusrisico."
Een andere grote stap is de samenwerking tussen Bryte in Nederland en A&A. "Het helpt enorm om tuinbouwondernemer Tom Zwinkels (Bryte) in ons bestuur te hebben", vertelt Mark. "Hun expertise en ervaring zijn van groot belang voor ons bedrijf."
© Yeald
Een multidisciplinair bedrijf
Thanet Earth heeft het aantal kassen bereikt dat het oorspronkelijk in 2005 had gepland. Maar de ontwikkeling stopt hier niet en er worden grote stappen gezet om het bedrijf verder te laten groeien. Van het bundelen van de krachten met grote namen in de industrie, zoals Bryte, tot het aanboren van gespecialiseerde expertise voor de uitbreiding van Thanet Greenhouse 7 met Yeald, Thanet Earth is transparant, ambitieus en marktgedreven.
Hiermee heeft het bedrijf een unieke positie verworven binnen de AGF-markt in het Verenigd Koninkrijk, en is het een belangrijke speler in heel Europa. Ondersteund door veertien duidelijke strategische pijlers, is Thanet Earth een goed doordacht concept dat uitgroeit tot een multidisciplinair bedrijf van hoogwaardige verse producten voor de Britse markt.
"We willen het meest vertrouwde AGF-bedrijf zijn", besluit Chris. Voor onze mensen, onze klanten en de lokale gemeenschap waarin we actief zijn. Uiteindelijk is dat je bestaansrecht, vooral in het Verenigd Koninkrijk."
Voor meer informatie:
YEALD![]()
[email protected]
https://yeald.nl/nl/