In de afgelopen jaren zijn snacktomaten steeds populairder geworden op de Chinese markt, met name op de groothandelsmarkten en in cateringservice, vanwege hun aantrekkingskracht op een brede groep consumenten, het gemak van consumptie en de betaalbaarheid. Naast de oorspronkelijke rode, gele en groene kleuren zijn er dit jaar meer kleuren op de markt gebracht, waaronder zwart, wit en oranje snacktomaten.

"Omdat de oranje tomaten eerder dit jaar populair werden op de markt, merkten we dat verschillende kleuren snacktomaten consumenten aantrokken, in combinatie met de eetbare waarde van de vrucht zelf, dus lanceerden we een meerkleurige doos met snacktomaten, met in totaal zeven kleuren. Het product was erg populair na de lancering, met op het hoogtepunt meer dan 20.000 bestelde doosjes per dag," zegt Li Jianting, hoofd van Shandong Ganan Agriculture.

"Vanwege de uiteenlopende voorkeuren van tomatenplanten in elk teeltgebied, moeten de zevenkleurige kleine tomaten momenteel uit verschillende regio's worden verzameld. In elk gebied voeren we bovendien een zorgvuldige selectie uit. Door de variërende productieseizoenen per regio komt het soms voor dat een bepaalde kleur tijdelijk ontbreekt.
Om dit probleem op te lossen, zijn we begonnen met de teelt van meerkleurige snacktomaten in Binnen-Mongolië. Op deze manier kunnen we het tekort aan specifieke kleuren opvangen. We verwachten dat we vanaf juli dit jaar jaarrond een volledig kleurenspectrum kunnen leveren, zonder onderbreking in beschikbaarheid."
Volgens Li is het afzetgebied vanwege de huidige beperkte productie voornamelijk Shanghai en Oost-China." Aan de vooravond van actuele feestdagen groeit de marktvraag naar het product snel en verloopt de afzet soepel."

Li verklaarde over de populariteit van het product: "Een opvallende trend dit jaar is de sterk gestegen vraag van consumenten naar kwaliteit. Neem bijvoorbeeld snacktomaten: vorig jaar was een suikergehalte van 7 graden op de markt acceptabel, terwijl dit jaar de voorkeur uitgaat naar minimaal 9 graden. Wat betreft de prijs: gewone snacktomaten werden vorig jaar verkocht voor slechts ¥1–¥2 per kilogram (€0,12 - €0,24). Tomaten met een hoger suikergehalte kunnen nu ¥5 per kilogram (€0,60) opleveren, terwijl speciale rassen zelfs tot ¥8 per kilogram (€0,97) kunnen bereiken. Dit toont aan dat, ondanks de differentiatie en schaarste van hoogwaardige producten, er nog steeds een goede prijs te behalen is. In de huidige consumentenmarkt winnen producten met onderscheidende kenmerken, goede smaak en stabiele kwaliteit steeds meer terrein."

Het productassortiment van Jianan Agriculture omvat snacktomaten, trostomaten, aardbeientomaten en tomaten met een aparte smaak, allemaal geteeld via contractteelt. Hun trostomaten worden ook geëxporteerd naar Rusland, Mongolië en andere regio's.
Voor meer informatie:
Li Jianting
Shandong Ganan Agricultural Industry Development Co.
Tel: +86 152 4447 5552
[email protected]