Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Frans tomatenmerk wil concurrerend blijven ondanks importdruk

De Franse tomaat dekt 60% van de binnenlandse vraag, wat betekent dat er een aanzienlijk productietekort is ten opzichte van de vraag op de Franse markt. Dit leidt ertoe dat de Fransen in bepaalde periodes van het jaar moeten terugvallen op importen. Geconfronteerd met sterke concurrentie van buitenlandse telers die lagere teelt- en arbeidskosten hebben, vraagt Savéol - een van de voornaamste spelers in de Franse tomatenteelt - zich af welke strategieën gevolgd moeten worden om hun toppositie in de schappen te behouden. Pierre-Yves Jestin, president van Savéol, deelt enkele van zijn inzichten hierover.

© Savéol(Her)aanpassing van het assortiment aan de behoeften van de markt
Een van de belangrijkste pijlers van de strategie van de coöperatie is het voortdurend ontwikkelen en aanbieden van een breed assortiment tomatenrassen. Pierre-Yves Jestin: "Vandaag de dag zijn er niet veel merken zo populair als Savéol. Consumenten zijn er sterk aan gehecht en herkennen het merk goed. Wij maken het verschil door onze rassen en onze marketing steeds verder te verfijnen. Elk jaar herstructureren we de tomatenteelt in onze kassen en bepalen we het benodigde volume per segment. Deze regelmatige aanpassingen stellen ons in staat om winstgevende markten te betreden en optimaal in te spelen op veranderende behoeften, zodat telers kunnen blijven investeren en een fatsoenlijk inkomen uit hun werk kunnen genereren."

Met een assortiment van meer dan 30 tomatenrassen is Savéol een van de Franse telers met het meest uitgebreide aanbod op de markt. Bij de selectie van rassen ligt de focus altijd op smaak en kwaliteit: "We doen geen concessies aan kwaliteit en smaak, wat ons echt onderscheidt op de markt."

© Savéol

De knowhow van telers bevorderen
Smaak vormt de drijvende kracht achter de diversificatie van het aanbod van Savéol, maar het promoten en verbeteren van het werk van de telers is eveneens een essentieel onderdeel van de merkpositionering: "De afgelopen 7-8 jaar hebben we een bepaald niveau bereikt wat betreft de teelt in Frankrijk. De volumes zijn niet gestegen en de ontwikkeling van tomatenteelten is beperkt. De uitgebreide communicatie rond biologische teelt heeft ons ertoe aangezet de positionering van onze producten te herzien. We waren pioniers in de ontwikkeling van het Pesticide-Free label en de eersten die het werk en de expertise van onze telers op het gebied van preventie en hygiënisch beheer in de schijnwerpers zetten. Dit heeft geleid tot een aanzienlijke vermindering van het gebruik van de veelbesproken fytosanitaire producten."

© Savéol

Innovatieve verpakking
Savéol won dit jaar opnieuw de titel "Frankrijks Favoriete Merk". Dit is ook te danken aan het succes van het merk in de keuken van de consument: "Onze verpakking brengt ons merk in het hart van de Franse huishoudens. Onze cherrytomaten bijvoorbeeld - een segment dat de afgelopen 30 jaar snel is gegroeid en waarin wij pioniers waren - hebben hun plaatsgevonden in innovatieve verpakkingen voor aperitieven. De afgelopen 2-3 jaar hebben we ons laten inspireren door de belangrijkste gebeurtenissen van het jaar om specifieke, aantrekkelijke verpakkingen aan te bieden. Vorig jaar knipoogden we naar de Olympische Spelen met verpakkingen die speciaal voor de gelegenheid werden gemaakt. Valentijnsdag, terug naar school of het begin van het nieuwe seizoen zijn allemaal evenementen waarmee we een leuke en onderscheidende verpakking kunnen aanbieden die bij de consument thuis past."

Verkoopondersteuning
Om toegang te krijgen tot de keuken van de consument, moet je ze overtuigen wanneer ze aan het winkelen zijn. Daarom is het essentieel om een professioneel team te hebben dat de winkels actief ondersteunt: "We hebben verkopers en animatoren nodig die in de supermarkten staan en de schappen tot leven brengen om klanten het hele seizoen door te overtuigen. Deelnemen aan productpresentaties in bepaalde periodes van het jaar, anticiperen op seizoensgebonden variaties en het helpen van de managers van de AGF-afdelingen bij het organiseren van proeverijen zijn allemaal diensten die onze klanten in staat stellen om hun verkoop te verhogen en tegelijkertijd de consument te oriënteren op Franse tomaten. Deze verkoopondersteuning is een echte troef in vergelijking met buitenlandse producten, die dit soort service niet bieden. Nu de Franse productie achterblijft, is dit een van de strategieën die we moeten inzetten om marktaandeel te veroveren in segmenten waar we voorheen niet aan leverden."

© Savéol

Krachten bundelen om een concurrerend Frans product aan te bieden
Door een gediversifieerd tomatenassortiment aan te bieden in gedifferentieerde verpakkingen en een grote verscheidenheid aan formaten (bulk, schaal van 250 g, bakjes van 1 kg, etc.) kunnen we een breder scala aan consumenten bereiken op het gebied van smaak en prijs. Om het concurrentievermogen en de zichtbaarheid van de nationale cherrytomatensector te vergroten, neemt Savéol, via de DPO Tomates et Concombres de France, deel aan de lancering van een 250g-verpakking die is ontworpen om de Franse oorsprong te promoten: "Het idee is om de Franse cherrytomaat in één unieke verpakking te promoten en de kosten te optimaliseren. We willen de distributie van Franse cherrytomaten bevorderen en ze concurrerender en aantrekkelijker maken dan andere origines, ook al is de prijs lichtjes hoger door de kosten van de Franse teelt."

Kasteelt om Franse voedselsoevereiniteit terug te winnen?
"In het huidige onzekere geopolitieke klimaat en met het oog op de toekomst is onze voedselsoevereiniteit van cruciaal belang. Klimaatverandering maakt de vollegrondsteelt steeds complexer, aangezien deze sterk afhankelijk is van extreme klimaatomstandigheden. Toch ben ik ervan overtuigd dat we dit als een eerste prioriteit kunnen realiseren, dankzij het milde klimaat dat we in Frankrijk hebben, in vergelijking met bepaalde andere regio's in de wereld. De kas, met zijn gecontroleerde omgeving die zowel sanitair als klimatologisch gemakkelijker te beheren is, zal ongetwijfeld een essentieel instrument zijn om deze voedselsoevereiniteit te waarborgen."

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in de internationale Primeur mei 2025. Klik hier voor de link naar de volledige Engelstalige editie.

Voor meer informatie
Savéol
www.saveol.com

Gerelateerde artikelen → Zie meer