Tholen - "Wanneer een filmpje op Tik-Tok of een tv-kok in een avondprogramma verrassend uit de hoek komt met een onbekende exotische fruitsoort, dan kun je er gif op innemen dat de volgende morgen klanten bellen of ook wij dit product voeren. Een tijdje geleden hadden we het nog met de Lemon Snack," vertelt Annemieke Hendrix-Koot van P. Solleveld Export. "Twee weken erna hadden we al een programma lopen met een leverancier. Het zijn die dingen die ons vak zo leuk maken." Aan exotische producten geen gebrek in de overslagloods in Maasdijk, maar de exporteur op met name Duitsland is toch vooral bekend om het assortiment Hollandse kasgroenten onder het eigen merk Natura.
Trostomaten onder het eigen merk Natura van P. Solleveld Export
Samenstellen van pallets met allerlei soorten producten, of volle auto's laden met één soort groente, dit middelgrote exportbedrijf in AGF doet het allemaal. Eigen vrachtwagens rijden dagelijks op en af naar Duitsland. Met diensten van geselecteerde transportbedrijven komen ook verderaf gelegen landen aan bod: Oostenrijk, Scandinavië en Portugal. Op kantoor en in de loods in Maasdijk zorgen de medewerkers ervoor dat de sourcing, de verkoop en het orderpicken in goede banen loopt.
Het algemene tekort aan chauffeurs op de arbeidsmarkt heeft P. Solleveld nog niet voor problemen gesteld.
Totaalpakket
Annemieke is ondertussen al twaalf jaar in dienst bij P. Solleveld, maar ook voorheen was ze werkzaam in de AGF-sector. "Ik zeg altijd: ik kan niets anders. Alle gekheid op een stokje, het is de snelheid van de handel die verslavend werkt." De succesformule van de exporteur is al jarenlang hetzelfde gebleven: het aanbieden van een totaalpakket aan een brede mix van klanten.
In de loods in Maasdijk zorgen de medewerkers ervoor dat de sourcing, de verkoop en het orderpicken in goede banen loopt
"Met één telefoontje kunnen klanten de hele bestelling bij ons afgeven. We leveren aan groothandelsmarkten, toeleveranciers van supermarkten, restaurants en grootkeukens. Als het in de ene branche iets minder gaat, wordt de volumedaling opgevangen door een ander segment. Zo zijn we ook zonder kleerscheuren de coronaperiode doorgekomen. Hoewel de klanten die restaurants en hotels beleverden, wegvielen of aanzienlijk minder bestelden, gingen supermarktklanten weer meer bestellen," aldus Annemieke. Zowel grote als kleine klanten worden in de watten gelegd, omdat de exporteur erin slaagt om telkens op maat in te kopen en alle afnemers te voorzien van een gevarieerd productaanbod. "Ook de klanten die 10 of 20 doosjes bestellen kunnen bij ons terecht."
Eigen auto's
De vrachtwagens van P. Solleveld rijden dagelijks de grens over, met bestemmingen van Bonn tot aan Hamburg. "Voor de iets verderaf gelegen bestemmingen, zoals de regio Berlijn of Frankfurt, die onze chauffeurs niet toelaten op dezelfde dag heen en weer te rijden, doen we een beroep op transportbedrijven. Het heeft als bijkomend voordeel dat we voor de terugreis zelf geen lading moeten zoeken. Onze auto's die terugkomen uit Duitsland laden bij telers en telersverenigingen de producten die de daaropvolgende dag hier in de loods moeten staan. Het hebben van eigen transport is ongetwijfeld ook een van de redenen waarom klanten ons trouw blijven."
In tegenstelling tot vele andere exporteurs en transportbedrijven, stelt Annemieke dat het algemene tekort aan chauffeurs op de arbeidsmarkt P. Solleveld nog niet voor problemen heeft gesteld. "Onze chauffeurs zijn allemaal al een aantal jaren in dienst, sommigen wel meer dan 25 jaar. Maar jonge mensen vinden die een fulltime job willen, wordt lastig. Gelukkig hebben we momenteel een goed team, zowel op kantoor als in de loods."
Ook klanten die gemengde pallets bestellen, kunnen terecht bij P. Solleveld Export
Hollandse kasgroenten
In de loods lossen en laden de magazijnmedewerkers sinds half maart weer paprika's en sinds begin april trostomaten van Nederlandse telers onder het merk Natura. "Zodra ze beschikbaar komen, schakelen meerdere klanten over van Spaans naar Hollands product, met name naar de kwaliteit gewaarborgd door ons eigen merk. Dit jaar misschien nog net iets vlotter dan anders, gezien de kwaliteitsissues door de regenval in februari en maart in Spanje," vertelt Annemieke.
De tomaten en de paprika's worden bij enkele vaste telers in de kas zelf in de Natura-kartons verpakt. "Deze werkwijze garandeert een uniform product. Anderzijds is het niet zo dat we de gehele productie van één teler afzetten. Dan zou je alle klassen en maatsorteringen van die teler kwijt moeten kunnen, terwijl wij die klandizie niet meer hebben. Voorheen waren nog enkele klanten bereid voor €2 minder ook een pallet klasse II aan te nemen, nu willen ze gewoon allemaal goede kwaliteit. De consument is kritisch geworden."
Sinds de gasprijs in de winter van 2022-2023 het licht uitdoofde in de Nederlandse kassen, heeft P. Solleveld in de donkere maanden geen trostomaten van belichte teelt meer met het merk Natura op de markt gebracht. "Ook de voorbije twee winters was daarvoor te weinig product beschikbaar. Nagenoeg het volledige areaal zit in programma's met de grote supermarktketens. Producten zoals komkommers, aubergines en courgettes kopen we daarentegen verspreid aan, zowel rechtstreeks bij verschillende telers als aan de klok. Die voeren we niet onder het kwaliteitsmerk Natura, waarvoor voldoen aan de uniformiteitseisen een van de voorwaarden is."
Vooralsnog weinig concurrentie
Ondanks concurrentie vanwege lokale teelt, Turkse import en Poolse aanvoer, houden Nederlandse exporteurs goed stand op de Duitse markt. "De komkommerteelt is sterk ontwikkeld in Duitsland, maar de tomaten kopen ze nog allemaal in Nederland aan. De ruime variëteit aan soorten en verpakkingen speelt de Nederlandse telers zeker in de kaart. Vanuit Polen voelen we vooral de druk in het champignonsegment. En in de winter verkiezen de vele Turkse groothandelaren de paprika's en tomaten van het thuisland. Daar speelt dan weer een stukje chauvinisme."
Gelukkig hebben we momenteel een goed team, zowel op kantoor als in de loods
In memoriam Piet Solleveld
Hoewel het exportbedrijf tweeënhalf jaar geleden een grote klap te verwerken kreeg met het overlijden van Piet Solleveld, die 54 jaar aan het roer had gestaan, is het nieuwe managementteam nooit bij de pakken blijven zitten. "Het was een beetje zoeken, want de man die vol overtuiging zei of we linksom of rechtsom gingen, was niet meer. Toch zijn we erin geslaagd de draad op te pakken. En omdat de wereld de voorbije jaren allerminst heeft stilgestaan, zijn ook woorden als vernieuwing en verandering in de mond genomen. Geen grote koerswijzigingen, maar kleine stappen. Op de achtergrond kijken we naar innovatiemogelijkheden op verschillende vlakken. Zo kijken we op dit moment hoe social media te gaan gebruiken. Stilstaan is achteruitgaan. Toch krijgen we nog steeds van enkele klanten handgeschreven bestellingen binnen," lacht Annemieke. "Waarvan dan wel een foto is gemaakt die ons via WhatsApp bereikt. Dus toch nog iets van technologie. Dat kan alleen in Duitsland!"
Dit artikel verscheen eerder in editie 4, 37e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.
Voor meer informatie:
P. Solleveld Export
Transportweg 45
2676 LM Maasdijk
Tel: +31 174 527 400
[email protected]
www.solleveld.nl