Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Frits van der Meulen, KCB:

“Onafhankelijkheid is de kern van ons werk”

Tholen - Na 39 jaar als inspecteur en vakspecialist bij het Kwaliteits-Controle-Bureau (KCB) heeft Frits van der Meulen talloze partijen groenten en fruit beoordeeld op het gebied van kwaliteit. Hoewel hij door de jaren heen vele gezichten heeft leren kennen, blijft onafhankelijkheid zijn hoogste goed. "Vriendschappen sluiten met de sector? Dat kan niet. Onafhankelijkheid is de kern van ons werk."


Frits van der Meulen

Van inspecteur tot vakspecialist
Frits begon zijn loopbaan als controleur in het Westland, waar hij de producten op de veilingen inspecteerde. Later werkte hij in diverse regio's, groeide door tot regionale vakspecialist kwaliteitszaken en uiteindelijk naar een landelijke functie als specialist. "In deze rol ben ik aanspreekpunt voor kwaliteit, betrokken bij de opleiding van nieuwe inspecteurs en houd ik contact met keuringsdiensten in andere landen."
Vakinhoudelijk specialiseerde Frits zich in citrus en groenten, waarbij hij een voorliefde voor het keuren van paprika's en uien heeft. "Paprika's zijn boeiend, omdat je er gedurende het seizoen verschillende kwaliteitsissues kunnen spelen. Uien zijn interessant, omdat de belangen zo groot zijn en Nederland is uitgegroeid tot nummer 1 exporteur in de wereld. Citrus is een heel veelzijdig product en daar vragen de fytosanitaire aspecten specifieke kennis en aandacht."

De veranderende wereld van de AGF-handel
In bijna veertig jaar heeft Frits de sector sterk zien veranderen. "Vroeger waren de veilingen de spil van de handel. Nu worden producten rechtstreeks van teler naar handelaar verplaatst. Dat heeft ons werk veranderd, want we volgen de producten daar waar ze zijn." Brexit heeft flinke impact gehad op het KCB waarbij er binnen twee jaar 100 extra inspecteurs opgeleid moesten worden in plaats van 14 jaarlijks om het verloop op te vangen en gelukkig waren die te vinden.

Grote belangen
Kwaliteitscontrole is veelzijdig en vereist een scherp oog. In Nederland voert het KCB controles uit bij import en export, evenals op de interne EU-markt, zowel op kwaliteit als fytosanitair gebied. Deze controles worden uitgevoerd op basis van risicoanalyses, waarbij Frits en zijn collega's ervoor zorgen dat de producten voldoen aan de gestelde normen. Goede communicatie is daarbij essentieel. Frits: "Soms moet je een beslissing nemen die niet iedereen bevalt en dat kan harde reacties opleveren. Vooral als de belangen groot zijn, zoals bij grote exportpartijen. Dat kan lastig zijn, maar het hoort bij de verantwoordelijkheid van het werk. Dan moet je als inspecteur stevig in je schoenen staan en consequent blijven. Onze onafhankelijkheid en integriteit staan voorop. Maar duidelijk uitleggen waarom iets wel of niet door de keuring komt, helpt om begrip te kweken."

Eerlijke en transparante handel
Iedere inspecteur moet dezelfde kwaliteitsnormen hanteren en ze op dezelfde wijze interpreteren. Frits organiseert samen met andere collega's opleidingstrajecten, coachingstrajecten en meeloopdagen om inspecteurs te begeleiden en te controleren of ze volgens de richtlijnen werken. Hoewel technologische ontwikkelingen op de voet worden gevolgd, blijft het mensenwerk. "We kijken naar innovaties zoals non-destructieve meetmethoden en chatbots om vragen van bedrijven sneller te beantwoorden. Maar technologie moet wel betrouwbaar zijn, zeker als beslissingen over productpartijen ervan afhangen."

Voor transparantie en eerlijke handel is internationale afstemming van normen eveneens cruciaal. Frits staat in nauw contact met keuringsdiensten in landen waar Nederland handel mee drijft en deelt zijn kennis graag. Afgelopen maand was hij in Zuid-Afrika om daar cursussen te geven. "Dit deed ik voor de tweede maal en is een inspirerende en leuke ervaring. Voor mij ook leerzaam om te zien hoe kwaliteitsinspecties in een ander land worden uitgevoerd."

Eerlijkheid en transparantie moeten er ook binnen Europa zijn. Daarom vinden er regelmatig controles bij Nederlandse bedrijven plaats. Deze roepen soms onbegrip op. "Bedrijven begrijpen niet altijd waarom we langskomen en dat ze daar ook nog een rekening voor krijgen. Kwaliteitsnormen spelen een rol in kwaliteitscontrole, voedselveiligheid, consumentenvertrouwen, handelsregels en het voorkomen van fraude. Als KCB is het essentieel om ervoor te zorgen dat het land van oorsprong correct wordt vermeld en dat er niet mee wordt 'gesjoemeld', ook binnen Europa."

Frits kijkt uit naar zijn veertigste jaar bij KCB en denkt zeker niet aan zijn pensioen. "De producten, de diversiteit, het contact met mensen, het internationale karakter, dat maakt het werk interessant. Ik heb de leukste baan die er bestaat en ben dankbaar voor alle kansen die ik heb gekregen."

Dit artikel verscheen eerder in editie 4, 39e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
KCB
Louis Pasteurlaan 6
2719 EE Zoetermeer
Tel: 088 - 30 88 20 0
[email protected]
www.kcb.nl

Gerelateerde artikelen → Zie meer