Tholen - Een retourtje Amsterdam-Wenen kost een transportbedrijf inmiddels €950 aan Maut. Elektrische voertuigen zouden mogelijk vrijgesteld kunnen worden, maar stuiten op het probleem dat de laadinfrastructuur onderweg verre van voldoende is. Bergeijk Logistics heeft zich specialiseert in geconditioneerd groupagetransport van bloemen, planten en AGF naar Oostenrijk.
Bergeijk Logistics, gevestigd op de Bloemenveiling Flora Holland in Aalsmeer, verzorgt dagelijks ritten van en naar Oostenrijk met eigen voertuigen, aangevuld met diensten van collega-vervoerders. "We rijden rechtstreeks naar distributiecentra, groothandelsmarkten, tuincentra en zelfs bloemenwinkels. Omdat onze vrachtwagens zijn uitgerust met een eigen laadklep, kunnen we direct leveren aan klanten die geen laaddock hebben. Daarnaast lossen we ook bij twee eigen distributiecentra in Oostenrijk, van waaruit de verdere distributie met kleinere voertuigen wordt verzorgd door een Oostenrijks bedrijf waarmee we een joint venture hebben," vertelt eigenaar Frans van Bergeijk.
Gezocht: jonge chauffeurs
Volgens Frans zijn de gele nummerborden op de snelwegen ten zuiden van Frankfurt in tegenstelling tot vroeger steeds minder te zien. "De logistieke markt is grotendeels overgenomen door vooral Oost-Europese bedrijven en chauffeurs. Vaak zijn deze Oost-Europese transporteurs vestigingen van West-Europese logistieke bedrijven. Een vrachtwagen kost overal ongeveer hetzelfde, de dieselprijs en de Maut gelden voor iedereen, maar het verschil zit in de loonkosten – een aanzienlijk deel van de kosten. Bovendien werken zelfs de West-Europese bedrijven steeds vaker met chauffeurs uit Hongarije, Roemenië en andere buurlanden. In Nederland is de instroom van jonge chauffeurs gewoon te laag. Ook wij hebben hier last van, ondanks dat we nette voertuigen en een goed salaris bieden. Sinds het begin van deze eeuw is er veel veranderd."
Elektrisch niet rond te rekenen
In zowel Duitsland als Oostenrijk ligt het Maut-tarief op meer dan 40 cent per kilometer. "In Duitsland zijn de tarieven per 1 december 2023 flink gestegen, en in Oostenrijk zijn ze dit jaar opnieuw verhoogd. Momenteel betalen we in Duitsland voor een retourrit €580, en in Oostenrijk ligt dit bedrag rond de €370, afhankelijk van de eindbestemming. Elektrische voertuigen zouden mogelijk vrijgesteld kunnen worden van de Maut, maar op dit moment zijn ze geen haalbare optie voor ons. Het bereik is simpelweg te beperkt en de laadinfrastructuur is onvoldoende. Met een elektrische wagen haal je Frankfurt, dat ongeveer 450 km verderop ligt, net niet. Bovendien zijn er te weinig laadpunten, wat veel tijdverlies met zich meebrengt. Op onze homebase, de Bloemenveiling, zijn er geen laadfaciliteiten en in heel Oostenrijk is er slechts één laadstation, nabij Linz. Bovendien krijg je elektrisch vooralsnog moeilijk rond gerekend. Een elektrische wagen kost al snel vier keer zoveel als een wagen die op fossiele brandstoffen rijdt. Dit zou betekenen dat je hogere prijzen zou moeten rekenen aan de klant. Maar welke klant accepteert nu dat je meer rekent omdat je elektrisch rijdt? Desondanks kan ik me voorstellen dat dit model voor kortere afstanden wel haalbaar is, zoals bijvoorbeeld voor ritten naar Parijs en terug."
De wagens van Bergeijk Logistics worden deels dubbel bemand, wat verschillende voordelen biedt. Zo kunnen de goederen sneller op hun bestemming komen, hoeft er onderweg minder gestopt te worden – "de voorzieningen langs de snelweg in Duitsland zijn minimaal" – en kan er 's nachts gereden worden. "In de nachtelijke uren rijden is een groot voordeel, want het verkeer in Duitsland is de afgelopen tien jaar enorm toegenomen. Ook de vele omleidingen en werkzaamheden zorgen overdag voor flinke verkeersopstoppingen. Minder rustpauzes en overnachtingen verkleinen bovendien de kans op diefstal, al hebben wij met onze bloemen, planten, groenten en fruit daar doorgaans weinig last van. We vervoeren geen iPhones," lacht Frans.

LZV's optie voor de toekomst
Een extra efficiëntieslag zou volgens de logistiek expert behaald kunnen worden door met LZV's (Lange Zware Vrachtwagens) te rijden. "Eigenlijk hoeven we de dorpen niet in. De wagens kunnen rechtstreeks naar twee eigen depots in Oostenrijk rijden. Waar normaal gesproken drie trucks voor nodig zijn, kunnen we het dan met twee doen. Dat bespaart op loonkosten en brandstof, en verlaagt de CO2-uitstoot. Bovendien is het veiliger, omdat er minder gewicht per as wordt geplaatst. Toch krijg ik van de Oostenrijkse autoriteiten geen vergunning. Ik vermoed dat ze bang zijn dat een deel van het transport, dat nu per spoor gaat – het spoorwegnet in Oostenrijk is goed ontwikkeld – naar de weg zou worden omgeleid. Want als ze mij een vergunning geven, moeten ze dat ook aan anderen toestaan," aldus Frans.
Digitalisering
Hoewel elektrisch rijden in de professionele sector van zwaar wegvervoer nog steeds te maken heeft met verschillende obstakels, is CO2-uitstoot een probleem waar niet omheen te fietsen valt, vooral gezien de CSRD-wetgeving die de komende jaren vanuit Europa stapsgewijs wordt ingevoerd. Deze wetgeving verplicht grote bedrijven om te rapporteren over duurzaamheidsaspecten, waaronder de CO2-emissies van hun eigen activiteiten en die van hun toeleveranciers. "Het bijhouden van de CO2-uitstoot per rit wordt een extra administratieve last en kostenpost. Ik vrees dat meerdere kleine transporteurs, ontmoedigd door deze eisen vanuit de overheid, uiteindelijk de handdoek in de ring zullen gooien. Dit is echter niet de enige reden voor de verdere concentratie in de transportsector. Ook de schaalvergroting bij de klanten zal hier een belangrijke rol in spelen," legt Frans uit.
Bergeijk Logistics is zelf goed op weg in de digitalisering van haar processen. "We zijn ISO-gecertificeerd en professioneel georganiseerd. De rapportage-eisen maken het er echter niet gemakkelijker op, maar wat op ons afkomt, zullen we met vakmanschap aanpakken. Bovendien twijfel ik er niet aan dat verschillende partijen de komende jaren software zullen aanbieden om dit proces te ondersteunen. Maar het is niet te ontkennen dat dit weer een extra kostenpost wordt. Digitalisering vindt bovendien op meerdere gebieden plaats. Ik kijk echter niet somber naar de toekomst: met onze specialisatie in bloemen, planten, groenten en fruit hebben we een mooie niche in Oostenrijk. En wie in een nichemarkt uitblinkt, kan doorgaans nog een boterham verdienen," besluit Frans.
Dit artikel verscheen eerder in editie 4, 39e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.
Voor meer informatie:
Bergeijk Logistics
Legmeerdijk 313, Locatie 240-49
1431 GB Aalsmeer
Tel: 029 7303250
[email protected]
www.bergeijk.eu