Tholen - Wie in het Westland woont, kent ze vast wel: De Westlandse Aardbei. Zodra ze in het seizoen zijn, is deze regionaal goed verkrijgbaar bij de kwekerij, specialisten en bij supermarkten. Sandra Huysman en haar team telen en vermarkten hun aardbeien volledig in eigen beheer. "We willen de consument een constante kwaliteit en ultieme smaakervaring bieden," vertelt Sandra. Dit seizoen introduceert het bedrijf een nieuwe onderscheidende aardbei, Dutch Sweety, een aardbei die je vanaf de kroon eet.
Martin van Etten, Manager Bedrijfsvoering & Commercie bij Jumbo Koornneef en Sandra Huysman van De Westlandse Aardbei
Van kas tot consument
De Westlandse Aardbei kiest bewust voor een korte keten. De aardbeien worden rechtstreeks geleverd, zonder tussenkomst van een distributiecentrum. "We bezorgen op winkelniveau in de door hun gewenste verpakking en werken nauw samen met groentechefs en filialen. Zo houden we controle over de kwaliteit en kunnen we flexibel inspelen op de vraag," legt Sandra uit. Vooral het directe contact met supermarkten zorgt voor een dynamische samenwerking. "We overleggen regelmatig over verkoopcijfers en trends. Als er een piek of dip in de vraag is, kunnen we snel schakelen. Dit helpt zowel ons als de retailers om verspilling te minimaliseren en de consument altijd een vers product te garanderen."
Hoewel de focus op de verkoop in de regio ligt, vindt een klein deel van de productie zijn weg naar het buitenland. "Ongeveer 20% van onze aardbeien gaat naar het buitenland, onder andere naar supermarkten op Aruba en Curaçao. Daar hebben we de verpakkingen voorzien van zowel Nederlandse als Engelse teksten om de herkenbaarheid te vergroten."
Daarnaast zijn de aardbeien ook hyperlokaal verkrijgbaar via een verkoopautomaat bij de kas. "We merken dat consumenten het leuk vinden om direct bij de teler te kopen. Vooral gezinnen komen hier graag, omdat kinderen meteen kunnen zien waar hun aardbeien vandaan komen," vertelt Sandra. "We hebben zelfs een speelhoek en een picknicktafel om het bezoek extra aantrekkelijk te maken."
Flexibiliteit als succesfactor
De Westlandse Aardbei past haar werkwijze aan op de behoeften van retailers en levert niet alleen aan franchisers. "We maken goede afspraken en leveren in verschillende verpakkingen, afhankelijk van de wensen van de winkel. Sommige filialen willen een open verpakking, andere kiezen voor een afgesloten variant. Daar spelen we op in, zodat we geen concessies hoeven doen aan de kwaliteit, want we plukken de aardbeien pas als ze rijp zijn."
Volgens Sandra is deze flexibele aanpak niet voor iedere teler weggelegd. "Je hebt niet alleen een goed product nodig, maar ook de juiste logistiek, marketing en verkoopstrategie. We beheren alles zelf: van teelt en verpakking tot transport en facturatie. Dat vergt veel inzet, maar geeft ons ook de ruimte om ons product precies zo in de markt te zetten als wij willen."
De kleur van een aardbei is voor veel consumenten hét teken dat de vrucht rijp en lekker is, maar roodheid zegt eigenlijk niets over de rijpheid. Het moment van oogsten is cruciaal. Sandra: "Wij oogsten alleen als de aardbei écht rijp is – dus niet alleen rood van buiten, maar ook vol van smaak en geur. Dat betekent soms dat we later oogsten dan een teler die vooral op uiterlijk stuurt." Ze ziet dat consumenten dat herkennen. "Consumenten willen smaak. Een mooie aardbei verkoopt één keer, een lekkere aardbei zorgt voor herhaalaankopen."
Eten vanaf de kroon
Dit jaar introduceert De Westlandse Aardbei een nieuw aardbeienras: Fandango. "Het nieuwe ras geeft mooie aardbeien, maar ze zien er wel anders uit dan de aardbeien die onder de Westlandse aardbeien verkocht worden. De kroon staat rechtop en de 'zaadjes' liggen niet op de vruchten, daarnaast hebben ze een ander 'huidje' en je krijgt een andere smaakbeleving," vertelt Sandra. "Daarom hebben wij ervoor gekozen om deze aardbeien anders te verpakken en ze een andere naam te geven. Omdat we sterk hechten aan transparantie en herkenbaarheid, krijgt dit ras een eigen merkidentiteit en verpakking. We brengen het onder de merknaam Dutch Sweety's op de markt."
Hierbij hebben ze gebruik gemaakt van de bijzonderheid van de Fandango: de opstaande kroon zodat je hem daar beet kan pakken en de aardbei eraf kan happen. "Het is niet nodig om de aardbeien te ontkronen. Hierdoor wordt het een makkelijke snack, zonder gedoe met schoonmaken of afval."
De Westlandse Aardbei speelt hierop in met de marketing. "We laten in onze promotie duidelijk zien dat je deze aardbei vanaf de kroon kunt eten. Dit benadrukken we in alle de communicatie richting de consument. We hebben ook posters en banners voor in de winkels," zegt Sandra. De verpakking speelt een belangrijke rol in het onderscheidend vermogen. "Het is een semi-gesloten kartonnen bakje, waardoor consumenten de aardbeien kunnen zien en ruiken, maar niet zomaar kunnen aanraken, wat bijdraagt aan de versheid en hygiëne."
De Westlandse Aardbei is trots op de nieuwe aanwinst die de bestaande productie vervroegt. De aardbeien die onder de merknaam Westlandse Aardbei op de markt komen zijn Elsanta's. "Fandango komt vroeger in productie dan andere rassen. De Dutch Sweety's kunnen we sinds half maart oogsten en het seizoen zal doorlopen tot ongeveer half juli. De plant is een semi-doordrager wat inhoudt dat hij iedere keer een flush geeft, echter kan het ook gebeuren dat er een dipje in de productie kan zijn. Maar dan hebben we uiteraard onze vertrouwde Westlandse aardbeien," besluit Sandra.
Dit artikel verscheen eerder in editie 4, 39e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.
Voor meer informatie:
Kwekerij de Westlandse Aardbei
Maasdijk 73a 's-Gravenzande
[email protected]
www.westlandseaardbei.nl