Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
BLE week 10:

'Aanvoer tomaten op Duitse markt soms wat krap'

De trostomaten kwamen voornamelijk uit Spanje en Nederland, terwijl cherrytomaten voornamelijk uit Italië en Spanje kwamen. Bij de ronde tomaten waren vooral Turkse en Marokkaanse vruchten verkrijgbaar. Voor vleestomaten waren volgens het BLE met name Belgische en Spaanse producten beschikbaar. Over het algemeen is de beschikbaarheid licht gestegen. Toch was het aanbod soms wat krap; met name de aanwezigheid van Marokkaanse en Turkse partijen was beperkt. Desondanks kon gemakkelijk aan de vraag worden voldaan. De kwaliteit van de partijen was over het algemeen overtuigend. Door de meestal continue verkoop konden retailers hun eerdere vraag verhogen: vleestomaten werden vaak duurder en ook de prijzen van ronde tomaten stegen vaak. Alleen de prijzen van cherrytomaten daalden meestal.

© BLE

Klik hier om direct naar het volledige markt- en prijsrapport te gaan.

Sla
IJsbergsla kwam uitsluitend uit Spanje. In sommige gebieden was er een grote prijsklasse omdat de kwaliteit niet altijd overtuigend was. Kleurrijke sla kwam uit Frankrijk en Italië. De eerdere hoge prijzen werden vaak gehandhaafd. In sommige gevallen werden ze weer hoger door de beperkte leveringen.

Komkommers
Spaanse komkommers hadden nog steeds de overhand, maar waren iets minder aanwezig. Nederlandse en Belgische zendingen volgden qua belang. Griekse en binnenlandse aanbiedingen hadden niet meer dan een aanvullend karakter. De vraag was vrij gunstig; op sommige plaatsen was ze zelfs groter dan het aanbod.

Paprika's
De Spaanse import domineerde, de Turkse import volgde aansluitend en de Marokkaanse import vulde het aanbod aan. De vastenmaand Ramadan had onvermijdelijk een merkbaar effect op de gebeurtenissen: aan de ene kant kwam er minder product uit Turkije en Marokko, maar aan de andere kant waren de klanten erg enthousiast over het Turkse en Marokkaanse aanbod.

Bron: BLE

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer