De regen van de afgelopen week in Andalusië heeft veel impact gehad. In Cádiz ontstond opnieuw een windhoos op zee en in La Algaba, een dorp in de provincie Sevilla, zelfs een tornado. Toch was de regenval over het algemeen gunstig voor de tuinbouw. Na twee jaar droogte en waterbeperkingen, waarbij de neerslag ver onder het historische gemiddelde bleef, zitten de stuwmeren in westelijke provincies als Huelva, Sevilla en Cádiz nu tussen de 90% en 100% van hun capaciteit. Het Gergal-stuwmeer in Sevilla zit vol. Ook het Viñuela-stuwmeer in Málaga, dat belangrijk is voor de avocado- en mangoteelt en dat in 2024 nog maar 8% vol was, staat nu op 22%.
"In Málaga is deze regen een enorme opluchting. Het zou ideaal zijn als het de komende tijd blijft regenen, want er was maandenlang een groot tekort aan water", zegt Francisco Moscoso van telersvereniging UPA Málaga. "Het enige wat beter zou kunnen, is een regelmatiger verdeling, zodat het water overal gelijkmatig terechtkomt."
In tegenstelling tot de zware regenval eind oktober, heeft de recente neerslag nog geen grote schade veroorzaakt. De citroenenoogst verloopt bijvoorbeeld goed. "We hopen dat de regen en de wind, die tot donderdag aanhouden, geen grote problemen veroorzaken en, het allerbelangrijkste, geen slachtoffers eist", voegt Moscoso toe.
De overheid van Andalusië is begonnen met het herstellen van paden en tuinbouwinfrastructuur die in oktober beschadigd raakten. Toch wachten veel telers nog steeds op schadevergoedingen en moeten ze hun percelen op eigen kosten herstellen.
In Huelva hield de regen pas op donderdag even op. Deze week geldt nog steeds een waarschuwing voor onweer, windstoten tot 60 km/u en zware regenval, precies tijdens het hoogseizoen voor aardbeien.
"Aardbeien gedijen het beste bij zachte temperaturen en weinig vocht. De regen is goed voor de tuinbouw in het algemeen, maar niet ideaal voor de aardbeienteelt", legt Manuel Piedra van UPA Huelva uit. "Door het weer oogsten we momenteel maar de helft van wat we normaal in deze periode zouden hebben. Toch leveren we, zoals elk seizoen, fruit van topkwaliteit en beleveren we de hele Europese markt."
Piedra is betrokken bij de promotiecampagne 'Yo como Fresas de Huelva' (Ik eet aardbeien uit Huelva). "Dit jaar organiseren we weer verschillende activiteiten om onze gezonde en duurzame aardbeien onder de aandacht te brengen. Op 11 maart deelt onze mascotte Fresi aardbeien uit op een kinderopvang in Palos de la Frontera om het eten van fruit bij kinderen te stimuleren. Op 12 maart zijn we in Valladolid, op 13 maart in León en op 14 maart in Bilbao om aardbeien te promoten bij een lokale groenteboer. Op 26 maart gaan we naar Brussel."
Piedra benadrukt het belang van de groenteboeren. "Ze spelen een cruciale rol in de verkoop van Huelva-aardbeien, zoals we tijdens de pandemie hebben gezien. Het prijsverschil tussen een groenteboer en een supermarkt is vaak minimaal."
Daarnaast uit hij kritiek op supermarkten die aardbeien gebruiken als lokmiddel. "Ze stunten met prijzen die niet aansluiten bij de realiteit van de markt. Op dit moment heeft een supermarktketen een promotie aangekondigd die, naar mijn mening, niet haalbaar is, gezien de impact van het weer op de oogst."