Tholen - "Say goodbye to last-minute e-mails, spreadsheets and phonecalls", lezen we op de website van Shypple. Met een gebruiksvriendelijk digitaal platform biedt deze expediteur importeurs realtime inzicht in de status van zendingen. Bevinden de sinaasappelen zich nog bij de teler in Zuid-Afrika, dobberen ze op de oceaan of zijn ze reeds aangekomen op de terminal in Rotterdam of Antwerpen? Het platform vertelt het.
Sinds 2021 is Milestone Fresh, gespecialiseerd in intercontinentaal vervoer van AGF-producten, onderdeel van Shypple. Samen helpen ze importeurs en exporteurs van verse goederen met inzicht en digitalisering via proactieve service en een platform dat elke stap in de supply chain zichtbaar maakt.
"We bieden meer dan track-and-trace," vertelt oprichter en CEO Jarell Habets. "Wij noemen het visibility, dat is een ruimer concept dan enkel de locatie van een schip en de verwachte aankomsttijd. Nog voordat een container is geladen aan de andere kant van de wereld kunnen de importeurs op ons platform informatie vinden over de status van de producten die ze hebben aangekocht. Dat kan omdat we vergaande integraties hebben met de ERP-systemen van expediteurs, terminal operators en vervoerders die ons live statussen doorgeven, maar ook omdat we vanuit onze lokale kantoren in Latijns-Amerika, Europa en Azië het systeem continu aanvullen met data."
"AGF-sector is wél innovatief"
"AGF-mensen zeggen wel eens van zichzelf dat de sector nog heel traditioneel en conservatief functioneert," gaat Jarell verder. "Daar ben ik het eigenlijk niet mee eens, ik vind de groenten- en fruitsector wél innovatief. Ik zie dat de sector AI omarmt, zowel in het veld als in de opslag en het pakstation, en ik zie dat bedrijven specifieke ERP-systemen en andere tooling bouwen. Er is een enorme vernieuwingsslag gaande. Efficiëntie is immers een must, want de marges in de branche zijn laag en de doorloopsnelheid is extreem hoog. De noodzaak voor digitalisering en om alles sneller, beter en kostenefficiënter te doen, is voelbaar. Dat is nu precies wat wij beloven."
Jarell ziet een trend waarbij AGF-bedrijven, ten behoeve van die efficiëntieslag, meer inzicht willen in wat er in de keten gebeurt. "Dat kan enkel met de beste data. Zo zijn accurate en realtime informatie rondom aankomende vrachten en inzicht in CO2-uitstoot als datapunt enorm belangrijk. Data komen echter vanuit diverse partijen, denk aan rederijen, terminals en expediteurs. Wij bundelen die op ons platform en tonen de meest relevante en recente updates aan onze klanten. Zo kan de klant een dagelijkse update krijgen over alle aankomsttijden die veranderd zijn in de afgelopen 24 uur en hoeft hij niet meer rond te bellen of te mailen."
Logistiek dienstverlener van A tot Z
Als logistiek dienstverlener kan Shypple de hele logistiek van een container voor de AGF-im-/exporteur uit handen nemen, van zeevracht tot inklaring en cold store in Europa. "In de AGF-sector verzorgt de teler in het buitenland vaak de zeevracht. Dat gebeurt wanneer de goederen door de importeur op CIF-basis worden ingekocht. Als een grote meloenenverkoper uit Brazilië met veel marktmacht zo verkiest te werken, dan kun je daar als importeur weinig tegenin brengen."
Shypple heeft ook klanten die op FOB-basis inkopen. "Dan doen wij wél de zeevracht. Daarnaast zijn er met name grotere AGF-bedrijven die het prettig vinden om zelf de onderhandelingen te voeren met de rederijen, niet per se omdat het een goedkopere optie zou zijn, maar puur uit het gevoel om iets meer controle te hebben. Zij kunnen altijd bij ons terecht: wij handelen gewoon de container bij aankomst af en ons platform blijft als informatiecentrum zijn waarde bewijzen," vertelt Jarell, die eraan toevoegt dat Shypple's klanten ook kunnen samenwerken met hun leveranciers en agenten op het platform. "Zo kijkt en reageert iedere speler in de supply chain naar dezelfde, meest recente informatie over de verscheping."
Shypple opent de black box
Ook bij aankomst is de visibility van de douaneafhandeling volgens Jarell cruciaal bij bederfelijke producten. "Gaat de container door een scan? Voor welk tijdsvak is de keuring gepland? Hoe ziet de volgorde van afhandeling eruit in het geval een klant meerdere containers op het schip heeft staan? Dat is de black box die Shypple voor de klant opent. Loopt een schip vertraging op, dan zal ook de keuring opnieuw moeten worden ingepland. Met behulp van een systeem dat heel breed informatie verzamelt, kan daar allemaal op geacteerd worden."
En zo gaat het dus, zoals eerder vermeld, om meer dan track-and-trace. "We hebben bijvoorbeeld ook een trial lopen met een partij die met IoT dataloggers realtime temperatuur en luchtvochtigheid in de containers bijhoudt," kondigt Jarell aan.
Dit artikel verscheen eerder in editie 6, 38e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.
Voor meer informatie:
Shypple
Tel: +31 6 22870807
[email protected]
www.shypple.com