Transport en Logistiek Nederland (TLN), dat 5.000 Nederlandse transportbedrijven vertegenwoordigt, heeft gewezen op aanzienlijke vertragingen en inadequate omstandigheden aan de Britse grensposten sinds Brexit.
TLN meldt gemiddelde vertragingen van meer dan vier uur, met enkele gevallen van oponthoud tot wel 20 uur. Deze vertragingen worden toegeschreven aan nieuwe controles op plantaardige en dierlijke producten. De faciliteiten voor chauffeurs bij deze grensposten worden bekritiseerd als ontoereikend, vaak zonder basisvoorzieningen behalve water.
In een gedetailleerd rapport van TLN, gedeeld met de Guardian, uiten transportbedrijven hun bezorgdheid over de tegenzin van chauffeurs om onder de huidige omstandigheden in het VK te werken. De controles, bedoeld om ziektes buiten het VK te houden, worden uitgevoerd bij grenscontroleposten in de buurt van havens zoals Killingholme, Harwich en Felixstowe, met als grootste een door de overheid beheerde faciliteit in Sevington, Ashford. TLN dringt er bij de Britse overheid en havenautoriteiten op aan om de faciliteiten voor chauffeurs op deze locaties te verbeteren.
Het rapport roept ook op tot meer transparantie van particuliere grenscontrolepostbeheerders over wanneer controles worden uitgevoerd. Er wordt beweerd dat bedrijven vaak rekeningen ontvangen van tussen de £300 en £800 voor controles bij particuliere grensposten, maar geen informatie krijgen over welke controles er hebben plaatsgevonden.
TLN benadrukt dat ze geen probleem hebben met de Brexit-wijzigingen, maar pleiten voor een dialoog met de Britse regering om verbeteringen aan de grens te realiseren.
Bron: theguardian.com