Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

EK Voetbal vandaag van start: Hoe schatten de Europese AGF'ers hun kansen in?

Vanavond is de aftrap van de eerste wedstrijd van het Euro 2024 voetbaltoernooi. Onze redacteuren van de verschillende FreshPlaza-teams hebben een aantal mensen uit de sector gevraagd of ze speciale promoties aanbieden of hebben gezien in verband met het Europese toernooi, en hen ook gevraagd om een voorspelling van hoe hun voetbalteam het dit jaar gaat doen!

Nederland: Een overwinning voor Nederland zou geweldig zijn!
Ralph van der Caaij, commercial manager vanTerra Natura International (TNI) geeft aan zeker alle wedstrijden van het Nederlands elftal te gaan kijken. "Daarnaast probeer ik zoveel mogelijk interessante wedstrijden van andere landen te volgen. Vanaf de halve finale zit ik er altijd sowieso helemaal in en wordt het echt spannend! Ook hebben we binnen Harvest House, Terra Natura International en alle andere bv's één grote voetbalpoule waar alle collega's aan mee kunnen doen. Het zorgt voor verbinding en gezonde competitie onder elkaar. Ik ben benieuwd wie straks de beste voetbalkenner van ons allemaal is!"

Op de vraag hoe ver het Nederlands Elftal het gaat schoppen, antwoordt Ralph: "Dat is een lastige vraag. We hebben op het moment misschien niet de beste voetballers, maar er lijkt echt een team te ontstaan. En vaak zie je juist die teams ver komen in het EK. Daarom ben ik positief en geloof ik dat we minimaal de halve finale kunnen halen! Uiteindelijk gaan we gewoon voor de winst! Die instelling moeten we allemaal hebben. Het hele land zou dat moeten uitstralen. Een overwinning voor Nederland zou geweldig zijn!"

TNI heeft speciale EK-acties. "Voor Duitsland hebben we met ons marketingteam speciale EK verpakkingen en complete displays ontwikkeld voor de snacktomaten. Retailers vinden het altijd leuk als ze iets van het EK op de AGF afdeling hebben. Vooral nu het EK in Duitsland is, zijn ze daar erg enthousiast over de verpakkingen. En onze oranje snackpaprika's zijn natuurlijk altijd klaar voor het EK voetbal. Heerlijk als snack tijdens de wedstrijden!"

Het EK zorgt volgens Ralph voor leuke gesprekken met de internationale relaties. "Vooral in relatie tot de speciale verpakkingen komt het EK vaak ter sprake. In de meeste gesprekken bespreek je toch even hoe de teams ervoor staan en wat de voorspellingen zijn. De grappen gaan snel over en weer. Toch vaak met een praktische ondertoon, want voor hoeveel weken koop je bijvoorbeeld verpakkingen in? De dag nadat Duitsland eruit vliegt, lijkt me een heerlijke dag om eens flink in de telefoon te klimmen! Je merkt dat het EK nu echt bij iedereen leeft."

België: Gemengde gevoelens in Belgische kamp
Er zijn gemengde gevoelens over de kansen van het Belgische team voor het komende EK voetbal in Duitsland. "De verwachtingen rond de Belgische ploeg zijn beperkt. Onze gouden jaren liggen achter ons, vrees ik", zo vertelt Glenn Sebregts van BelOrta. "Maar dat weerhield Griekenland er ook niet van om te winnen in 2004, dus je weet het maar nooit."

Toch verwacht de coöperatie wel degelijk dat er een tomaatje extra wordt gegeten door het Europees Kampioenschap en spelen ze hier dan ook op in met een SnEKbox. "We denken wel dat er in beperkte mate extra vraag gaat komen aangezien EK-wedstrijden samen kijken leidt tot feestjes thuis en die zijn niet compleet zonder de nodige snacks. Daarop hebben we ingespeeld met onze SnEKbox, sinds deze week verkrijgbaar. Deze verpakking die verwijst naar het EK is beschikbaar met verschillende producten erin. Snoeptomaatjes, een mix van snackgroenten (o.a. minipaprika's, minikomkommers etc.), bessenmix, kersen,… ", zo legt Glenn uit. "Bovendien hebben we er een wedstrijd aan gekoppeld. Consumenten kunnen een limited edition kickertafel winnen door mee te spelen met onze wedstrijd." Toch zijn er ook Belgische handelaren die een stuk enthousiaster zijn over de Belgische kansen. Zo verwacht Hans Vanderhallen van Coöperatie Hoogstraten dat België Europees Kampioen zal worden. "Bovendien leveren we ook de topscoorder en speler van het toernooi af met respectievelijk Romelu Lukaku en Kevin De Bruyne", lacht Hans. "We hebben deze keer ook weer een pronostiek onder het personeel maar niet zo uitgebreid als met afgelopen WK."

Ook de coöperatie heeft ingespeeld op Euro 2024. "Op productniveau zijn er wat acties die we samen met de klant opzetten in Duitsland (Penny, Rewe & Edeka). Hierbij wordt vooral met verpakking gespeeld. Of we in deze periode extra kunnen verkopen zal afhangen van de resultaten van de landen waar we op afzetten aangevuld met het klimaat. Het is nog niet echt BBQ weer geweest de laatste tijd, dus laten we er op hopen."

Engeland: "Laten we eerst de groepsfase doorkomen!"
Eén handelaar hoopt op goede resultaten, maar neemt het stap voor stap, wedstrijd voor wedstrijd: "Hier in Engeland hebben we het er niet zo op", zegt Stephen Hedderly van Bedfordshire Growers. "Maar als het goed weer is, zorgen we ervoor dat we genoeg producten hebben voor BBQ's, want mensen komen vaak bij elkaar om naar de wedstrijden te kijken. Zal Engeland winnen? Ik denk het graag, we zeggen al een tijdje dat we de wedstrijd naar huis brengen. Ze maken een goede kans, maar laten we eerst door de groepsfase komen!"

Spanje: "We hebben vertrouwen in het Spaanse team"
"De Calanda DO Peac heeft een krachtige ambassadeur in het Spaanse voetbal, coach Vicente del Bosque, die Spanje in 2010 tot wereldkampioen uitriep op het WK in Zuid-Afrika door Nederland met 1-0 te verslaan, en slechts twee jaar later, in 2012, hief hij het Spaanse team opnieuw op tot kampioen in de Europacup door Italië met 4-0 te verslaan. Dit jaar wordt de wedstrijd gespeeld in Duitsland, de belangrijkste exportbestemming voor Spaanse perziken, waaronder de Calanda DO perzik."

"We mogen niet vergeten dat perziken vruchten zijn die rijk zijn aan calcium, magnesium en kalium, evenals vitaminen, en ze bevatten een interessante hoeveelheid ijzer, waardoor ze een zeer aan te bevelen voedingsmiddel zijn voor sporters. En nog meer onze Calanda perziken, die, net als onze Spaanse selectie, de beste ter wereld zijn als je het ons vraagt," legt de voorzitter van de Perzik DO. van Calanda, Samuel Sancho, uit. "We hebben vertrouwen in ons team, dat aanstaande zaterdag tegenover Kroatië staat, en we hopen dat ze in ieder geval de finale halen."

Italië: "Italië zal het ver schoppen op het Europees Kampioenschap"
Alles is klaar voor het Europees Kampioenschap voetbal en de voorbereidingen in de Italiaanse badplaatsen zijn in volle gang. Gabriele Pagliarani, eigenaar van het strandresort 'Tiki 26 Bagnino d'Italia' in Rimini, richt zich op kwaliteitsfruit en heeft een nauwe band met het bedrijf Bernardi Ortofrutta. "We hebben verschillende televisies geïnstalleerd," zegt hij, "zodat de fans de wedstrijden op het strand kunnen bekijken."


Strand van Rimini: Pagliarani trapt een penalty met een gladde meloen. Maar Bernardi blokkeert het schot.

"In deze periode zijn we begonnen met het oogsten van meloenen en watermeloenen, die 300 meter van het strand worden geteeld in een perfecte omgeving om een hoog Brix-niveau te verkrijgen," legt Christopher Bernardi, eigenaar van Bernardi Ortofrutta, uit. "Onze klanten zijn retailketens, maar we kunnen ook samenwerken met strandresorts, zoals Tiki 26, die hun klanten fruit van hoge kwaliteit willen aanbieden."

Toeristen die massaal naar stranden in heel Italië trekken, maken zich klaar om voetbalwedstrijden te kijken onder het genot van fruitcocktails en fruitsalades, en dit zal het geval zijn in het Tiki 26 strandresort. "Naar mijn mening zal Italië het ver schoppen in het Europees Kampioenschap," voorspelt Pagliarani, "maar omwille van het bijgeloof zal ik niet zeggen hoe ver." En Bernardi is optimistisch: "Ik denk dat we zullen winnen. In elk geval zullen we juichen voor zowel ons nationale voetbalteam als onze groenten en fruit van hoge kwaliteit."

Van links naar rechts: Christopher Bernardi, Stefano Bernardi, Gabriele Pagliarani, Nadia Zonzini, Agnese Pagliarani

Polen: "Onze kans om door te gaan naar de halve finale smelt als ijs in hartje zomer"
Als onderdeel van Euro 2024 is de Poolse exporteur Genesis Fresh, gevestigd in Warschau, weer voorbereid op het voetbaltoernooi, legt Jan Nowakowski uit: "Voor deze keer zijn we twee weken eerder begonnen met het seizoen van onze paprika's, dus we zijn klaar met onze kleurrijke groenten: rood, geel, groen, oranje en wit. Bij veel gelegenheden bieden bedrijven zoete snacks aan, zoals aardbeien voor het tenniskampioenschap van Wimbledon. Dit is allemaal prima, maar we proberen nog verder te gaan en voetbalfans aan te moedigen om Poolse paprika's te eten, vooral de rode en witte kleuren, om ons Poolse voetbalteam te steunen tijdens de Euro 2024. Met de blessures van Lewandowski en Swiderski smelten onze kansen om naar de halve finales te gaan als ijs in het midden van de zomer, maar met een snel herstel dankzij onze knapperige en gezonde paprika's hebben we nog steeds hoop!"

Turkije: "Misschien bereiken we de halve finales, net als in Euro 2008"
Yigit Gokyigit van Alanar is fan van Beşiktaş en kijkt uit naar de EuroCup, met goede hoop op goede resultaten: "Ik denk dat Turkije grote jonge talenten heeft, wat ons hoopvol stemt, vooral voor toekomstige toernooien. Een 18-jarige wonderkind, de spits van Beşiktaş, Semih Kılıçsoy, is een briljante afmaker met zijn krachtige en accurate schoten, gebruikt zijn beide voeten goed en heeft snelle dribbelvaardigheden met zijn kracht. Spelverdeler van het Turkse nationale team, Arda Güler, een andere speler met een enorm potentieel voor de toekomst, had een goed seizoen bij Real Madrid. Ik verwacht dat deze jonge sterren van Turkije het team zullen leiden naar kwalificatie van de groepsfase, wie weet bereiken we de halve finales net als in Euro 2008. Het Turkse team heeft ook geweldige middenvelders en keepers. We zullen een uitdagende wedstrijd spelen tegen Portugal, dat een voor de hand liggende kandidaat is om het toernooi te winnen, maar ik denk dat Duitsland, het gastteam, of Frankrijk meer kans maken om de trofee te winnen."

Als het gaat om de vraag naar fruit, is Duitsland een sterke uitschieter en Gokyigit denkt zeker dat de EuroCup deze vraag heeft doen toenemen: "Als Alanar Fruit hebben we dit jaar een enorme vraag vanuit Duitsland naar ons fruit, zowel kersen als abrikozen. Ik denk dat deze unieke vraag vooral te maken heeft met Euro 2024, die in Duitsland wordt georganiseerd. Turkse mensen die in Duitsland wonen, zijn grote consumenten van Turkse kersen. Ik denk dat ze deze zomer in Duitsland zullen blijven in plaats van Turkije te bezoeken. Natuurlijk zullen er deze zomer in heel Europa bezoekers naar Duitsland komen. Om al deze redenen werken we hier in Turkije hard om aan de vraag uit Duitsland te voldoen."

Frankrijk: Meer focus op Olympische Spelen dan op EK-voetbal
De touroperators in Zuid-Frankrijk voelen zich niet echt betrokken bij de Europese beker. Ze hadden ook niet veel te zeggen over het onderwerp. Er zijn dan ook geen marketingactiviteiten van deze bedrijven uitgevoerd. Hier zijn twee verklaringen voor: de exploitanten zijn veel meer gefocust op de Olympische Spelen, die dit jaar in Frankrijk plaatsvinden. Dit betekent dat de Europese voetbalbeker een beetje onopgemerkt blijft in vergelijking met de Olympische Spelen, die meer het onderwerp zijn van marketingacties. In Zuid-Frankrijk is rugby de dominante sport, niet voetbal.

Toch is er marketingmateriaal gesignaleerd van een exporteur in Duitsland. Hij gebruikt de Franse kleuren in de netverpakking om de Franse consument aan te spreken.

Schotland: "We leven in eeuwige hoop"
Er zijn geen promoties als zodanig in de supermarkten voor AGF in verband met de Eurocup voetbal, benadrukt een teler: "In Schotland wordt AGF niet echt geassocieerd met voetbal kijken. Zal Schotland winnen? We leven in eeuwige hoop."

Duitsland: "We can go all the way"
Als gastland in het kader van Euro 2024 heeft de Zuid-Duitse zachtfruitspecialist Widmann Ltd. een bessenmix in een bakje met drie compartimenten gelanceerd. "Tot een paar jaar geleden brachten we regelmatig een 3-bessenmix op de markt. De laatste tijd is dit product een beetje in de vergetelheid geraakt. We wilden dit item nieuw leven inblazen met onze voetbalmix voor het begin van de zomer - deze keer in een nieuwe combinatie van zwart, rood en goud met onze bramen, frambozen en gepelde physalis. Het is erg goed ontvangen door klanten. We verpakken momenteel tot 50.000 trays per dag. Door de grote vraag zouden er knelpunten in de aanvoer kunnen ontstaan," benadrukt Andreas Kreuzmair.De bessenspecialist is voorzichtig optimistisch over de prestaties van het nationale team. "Ik denk dat we deze keer door de voorronde komen. Met een beetje euforie en momentum kunnen we helemaal door naar de halve finale in eigen land."

Veel plezier met het EK 2024 toernooi, en veel succes voor iedereen!

Publicatiedatum: