Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Zachtfruitketen doet aanvraag voor Europese promotiecampagne

Tijdens de Landelijke Aardbeiendag 2024 heeft een groep aardbeien- en bessentelers vanuit ZLTO, Glastuinbouw Nederland, NFO, Stichting Berry Promotions, Simply the Bes en GroentenFruit Huis de ambitie uitgesproken om samen met veiling én handel een collectieve promotiecampagne op te zetten voor zachtfruit. Het doel is het stimuleren van de consumptie van Nederlandse aardbeien, frambozen, bramen, rode en blauwe bessen.

Focus op belangrijkste afzetlanden
Met een dekking van 80%-dekking onder de afzetorganisaties van in Nederland geteeld product, is een bedrag van € 120.000,- per jaar toegezegd voor de jaren 2025 t/m 2027. Glastuinbouw Nederland heeft een bijdrage geleverd in de aanvraag in Europa voor een driejarige promotiecampagne. Mét EU-bijdrage komt het totaalbedrag van de promotiecampagne op €400.000,- per jaar. Dit najaar besluit Brussel of het budget wordt toegekend. De promotiecampagne van de Nederlandse zachtfruitketen start dan vanaf 1 januari 2025. De focus van de campagne ligt op Nederland, België en Duitsland als belangrijkste afzetgebieden. De campagne dekt alle zachtfruit van eigen bodem af onder de categorienaam "berries". Dat zijn: aardbeien, frambozen, bessen en bramen.

Gezond, vers en gemak
Met als kernboodschap: Europees zachtfruit; vers, gezond en gemak op ieder moment van de dag, sluit de promotiecampagne bewust aan bij de topwaarden van jongvolwassenen (18-45 jaar) voor voedsel: gezond, vers en gemak. De producteigenschappen sluiten hier naadloos op aan: vers, weinig tot geen verpakking, ready-to-eat, voedzaam en kleurrijk. In de communicatie besteden de deelnemers aan de campagne verder veel aandacht aan duurzame teeltmethoden.

Bron: Glastuinbouw Nederland

Publicatiedatum: