Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Markt puntpaprika groeit hard en wil meer:

“We willen de concurrentie met blokpaprika aankunnen”

Tholen - De teelt van puntpaprika's groeit hard in Nederland. De puntige vruchtgroente is geen nicheproduct meer. De ambitie om nog verder te groeien is er ook, al zijn hiervoor nog wel uitdagingen om te tackelen.

Met die uitdagingen zijn diverse partijen in de sector ook hard bezig, waaronder Harvest House. De afzetorganisatie zag de laatste jaren het areaal bij hun telers flink stijgen. En daarmee ook de volumes om te vermarkten. "We zitten vol in de programma's," zegt Ivo Fiers namens de coöperatie. Hij is er als verkoopmanager onder meer verantwoordelijk voor de verkoop van de puntpaprika's. Begin mei constateert hij dat de start van het seizoen goed is geweest, 'ondanks een flinke uitbreiding van het areaal.' De vier puntpaprikatelers van Harvest House, Rainbow Growers Group, Kwekerij Van Onselen, Frestia en Villa Paprika, hebben inmiddels 42 hectare staan. "Het areaal is dit seizoen met twintig procent uitgebreid." In heel Nederland schat hij dat er 130 à 140 hectare staat. "Een verdubbeling ten opzichte van vijf jaar geleden."

Puntpaprikamix in het supermarktschap.

Bij Harvest House hebben ze de ambitie om elk jaar te groeien in puntpaprika. "Ook na een iets minder jaar zullen we niet zomaar van die koers afstappen." Op termijn ziet men bij de coöperatie in Maasdijk kansen om ook een stukje van het areaal van de blokpaprika in te ruilen voor puntpaprika. Bij één van de telers van Harvest House, Powergrow in De Kwakel dat onderdeel is van Rainbow Growers Group, is dat dit jaar ook gebeurd. De volledige 12 hectare is daar in twee stappen de afgelopen jaren omgeschakeld naar puntpaprika.

Mix versterkt rood
De grootste groei ziet Ivo in rood bij puntpaprika. "Daarin zit negentig procent, maar ook in geel en oranje zijn we verdubbeld. Er is steeds meer vraag naar de puntpaprikamix die wij aanbieden. In 2023 zagen we hier een dermate sterke vraag in dat we voor de mix flink hebben bijgeschakeld. Daarmee zijn we klaar voor de komende jaren." Steeds meer supermarkten bieden de puntpaprikamix ook aan, ziet hij. "Maar zat ook nog niet." Ivo deelt een opmerkelijke observatie vanuit de supermarkt. "Wij zien bij sommige klanten dat als je de puntpaprikamix naast de reguliere rode puntpaprika in het schap legt, je ook meer rode puntpaprika's gaat verkopen."


Ivo Fiers.

De groei die Harvest House in puntpaprika heeft gerealiseerd, is gerealiseerd met bestaande puntpaprikatelers. "Het is geen teelt die je er zomaar bijdoet. Afgelopen jaar heeft een Harvest House-teler de teelt van puntpaprika geprobeerd, maar hij kon naast zijn bestaande teelten de puntpaprika niet optimaal integreren. Vandaar dat hij er dit jaar niet mee doorgegaan is."

Concurrentie
Bijna de helft van de puntpaprika's die de telers van Harvest House telen, gaan naar Nederlandse supermarktketens, maar er is zeker ook afzet buiten Nederland. "We hebben de rest van Noordwest-Europa absoluut nodig om het met de afzet voor elkaar te krijgen, zeker nu met de uitbreiding in areaal," geeft Ivo aan. Concurrentie is er, zeker op de Duitse markt, vanuit Zuid-Europa en Noord-Afrika. Zij voeren veel Capia-puntpaprika's aan. "Het winterseizoen daar loopt eind maart/begin april af, maar niet veel later start ook de zomerteelt daar weer op. Bovendien heb je teelten in Oost-Europa, in landen als Hongarije en Polen. Daardoor is er het hele jaar wel wat concurrentie vanuit het buitenland, alleen niet in het hele vroege voorjaar voor een korte periode."

Wat Ivo betreft is dat importproduct, de Capia-puntpaprika, overigens wel echt een ander product. "Wij vinden zelf dat we de lekkerste hebben," lacht hij. "Met continu rasontwikkeling is het voor ons en de Nederlandse telers zaak om ons te onderscheiden op smaak en daarmee aan het langste eind te trekken." Ook dit jaar staan er bij de telers die bij de grootste vruchtgroentecoöperatie van Nederland zijn aangesloten weer nieuwe proeven met nieuwe rassen. "Rijk Zwaan en Enza Zaden ontwikkelen hun rassen voortdurend door. Dat resulteert weer in verbeterde versies van de puntpaprika zoals we die nu kennen."

Rode Sweet Palermo-puntpaprika.

Promotie
Om de Nederlandse puntpaprika onderscheidend in het schap te krijgen, is 'al best wel wat geprobeerd', geeft de verkoopmanager aan. "Het kan met verpakkingen, maar de trend is toch vooral dat er minder verpakkingen gebruikt worden. Daarom kijken we voortdurend ook naar hoe we los van de verpakkingen ons kunnen onderscheiden. Dat kan bijvoorbeeld met schappromoties in samenwerking met de retailers. Ook veredelingsbedrijven zijn er druk mee bezig." Met de groei die er in de markt zit en de groei die er nog aan zit te komen, realiseert men zich wel dat goed communiceren een belangrijk punt blijft.

De periode Pasen-Pinksteren is de periode van de promo-acties in de supermarkten. "We zitten nu volop in de promo's," geeft Ivo aan. "Eigenlijk zijn we elke week wel promo's aan het plannen. Over het algemeen kan je veel doen in deze tijd van het jaar. Zodra het vakantietijd wordt in de zomer, is dat weer wat minder. Dan proberen we juist proactief te handelen om toch de grotere volumes goed kwijt te raken." Zover is het begin mei nog niet. "De supermarkten in heel Europa willen dan graag verse groenten hebben en ook de puntpaprika is dan regelmatig in de actie." En dat komt goed uit. "We verkopen steeds vaker volumeverpakkingen met 500 gram of 4 stuks."

Naast blokpaprika
Dat Harvest House ook serieuze volumes met blokpaprika's vermarkt, komt goed van pas. De combinatie maken met verkoop van blokpaprika en puntpaprika gebeurt regelmatig. "Vier kilo puntpaprika in alle kleuren verkopen naast vijf kilo blokpaprika's komt steeds vaker voor." Net als daghandel, ook dat komt er steeds meer bij kijken. "We leveren dan dagelijks puntpaprika's in diverse verpakkingen aan de exporteurs met afzet op de groothandelsmarkten en productspecialisten."

Gevraagd naar de grootste uitdaging die de puntpaprikamarkt nog moet zien te tackelen voor verdere groei, noemt Ivo de kostprijs. "De smaak zit goed: veel mensen die ik spreek kopen liever een puntpaprika, omdat die lekkerder is. Maar willen we echt de concurrentie met de blokpaprika aan kunnen gaan, dan moeten de rassen nog wel productiever worden en moet de kostprijs omlaag. Nu mag een blokpaprika nog zo'n dertig tot veertig cent minder kosten dan een puntpaprika als het over de kostprijs gaat. Dat gat in kostprijs moet kleiner, zodat een kilo puntpaprika's qua productie om en nabij de kostprijs voor een kilo blokpaprika's uitkomt. Als dat lukt, dan kunnen we ook echt iets van het areaal van blokpaprika in gaan ruilen voor puntpaprika. En moeten retailers in het schap ruimte gaan maken voor puntpaprika ten koste van blokpaprika. Anders blijf je altijd het duurdere broertje of zusje van de blokpaprika, ook al is de puntpaprika geen specialty meer." Kortom, doorpakken en innoveren dus en daar is de markt getuige de recente ontwikkelingen ook volop mee bezig.

Dit artikel verscheen eerder in editie 5, 38e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl. Foto's van Harvest House.

Voor meer informatie:
Ivo Fiers
Harvest House
Tel: +31174519200
[email protected]
www.harvesthouse.nl