Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Zussen met smaak

“De toonbank maakt het ondernemen leuk”

Tholen - Met het volle vertrouwen in de toekomst van een zelfstandige groentewinkel besloten de zussen Anne (26) en Elle (24) om samen de AGF-speciaalzaak in Sint-Michielsgestel over te nemen. Begin dit jaar heropenden ze de winkel 'Zussen met smaak' waar ze geheel in overeenstemming met de naam naast een lekker breed AGF-assortiment en zelfgemaakte smaakvolle bereidingen verkopen. Ze veranderden het winkelconcept, maar de 'ouderwetse' toonbank blijft het hart van de winkel. Die maakt het ondernemen juist zo leuk, vinden de zussen.

Anne en Elle, Zussen met smaak

Met het nieuwe winkelconcept willen de zussen een breed publiek aanspreken. De winkel is een combinatie van bediening en zelfbediening. De steviger producten als groenten, hardfruit en fruit met schil kunnen klanten zelf uitkiezen en pakken. Voor maaltijden, rauwkosten en kwetsbare producten worden klanten geholpen vanachter de toonbank en daar vindt ook het afwegen en afrekenen plaats. "Zo behoud je het contact met de klanten en kun je meer gericht aan hun wensen voldoen. Ze kunnen drie appels afrekenen of een afgepaste maaltijd met de hoeveelheid die zij wensen", vertellen ze. Een gedeelte van het bediende assortiment ligt ook kant-en-klaar in de koeling voor in de winkel. Die is bewust neergezet voor met name het jongere publiek, dat vaak minder tijd heeft en gaat voor Grab&Go.

Ondernemen
Dat de zussen samen een onderneming zouden starten, was een samenloop van omstandigheden. Op het moment dat de AGF-winkel te koop kwam waren Elle (24) en Anne (26) beiden toe aan een nieuwe uitdaging. Van huis uit zit zelfstandig ondernemen in het bloed, hun ouders hebben een eigen onderneming en ook hun broer is zelfstandige.
Een achtergrond in AGF heeft Anne die voorheen een aantal jaar werkte bij Ton Kanters Gezond Genieten en deed zo ervaring op met AGF en bereidingen. Elle had geen achtergrond in AGF, maar heeft wel veel ervaring in de horecakeuken en met bedrijfsleiding.

Link
Het dikke boek Groenten van 'groentekoningin' Mari Maris is onder handbereik en is voor de zussen een mooi naslagwerk om de link te leggen tussen producten in de winkel en de ambachtelijke keuken. "In Groenten staat zowel informatie over het product als over de bereidingen ervan. Dat is heel handig omdat we van de producten die overblijven de volgende dag iets maken om te verkopen. Zo blijft de omloopsnelheid hoog en hebben we nauwelijks derving. Voor sommige producten is het een uitdaging om iets te verzinnen, bijvoorbeeld pastinaak en raapstelen. Dat zijn vaak ook onbekende producten voor klanten en door er telkens iets anders lekkers van te maken is ons assortiment heel gevarieerd en laten we klanten kennismaken met deze producten en inspireren we ze op kookgebied."

De toonbank

Lokaal
Want klanten willen zowel gemak, vooral door de week, als zelf koken en dan zijn ze op zoek naar losse producten, merken de zussen. In het gemaksassortiment spelen ze bewust in op lokale behoeftes die ze als inwoners van Sint-Michielsgestel ook goed kennen. Anne en Elle spelen bij de plaatselijke voetbalclub waar het de traditie is om voorafgaande aan de wedstrijd Oma Gerrie soep te eten. "Wij hebben dat recept gekregen en mogen oma Gerries soep exclusief verkopen. We zijn daar heel blij mee, want die soep is echt een begrip." In de winkel is ook Roze Ize Smoothie en Ellie Mozzarellie salade te vinden. Elle: "Dat zijn recepten van onze medewerkers. We stimuleren het als ze met ons meedenken en met eigen ideeën voor de winkel te komen. Enthousiast en betrokken personeel is een heel belangrijke succesfactor."

Direct
De zussen zijn nu 5 maanden onderweg en hebben veel plezier in hun samenwerking. Ze vullen elkaar goed aan. Waar Anne niet stil kan zitten en het liefst continu haar handen uit de mouwen steekt, is Elle sterk in organisatie en planning. "Samenwerken gaat eigenlijk vanzelf. We weten wat we aan elkaar hebben en het voordeel van zussen zijn is dat je lekker direct en duidelijk naar elkaar kunt zijn", vertelt Elle.

Plannen
Onlangs hebben ze toetjes toegevoegd aan het assortiment. De haalbaarheid van bio-AGF is iets wat ze momenteel onderzoeken. "We willen het graag en er is ook wel vraag naar, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan. Bio-AGF is vaak minder mooi van uiterlijk terwijl je het voor een hogere prijs moet verkopen en dat is natuurlijk een uitdaging. Bovendien moeten we het verpakt gaan verkopen en dat is ook raar voor biologisch product; of we moeten ons laten certificeren en dat is heel kostbaar", vertellen ze. Tapas is het volgende onderzoeksproject. De zussen zitten bomvol ideeën voor de toekomst van Zussen met smaak en het is vooral de uitdaging om tussen het runnen van de winkel door voldoende tijd te vinden om al die plannen te ontwikkelen.

Voor meer informatie:
Zussen met smaak
Campanulastraat 11A
Sint-Michielsgestel
T: 06 29766499
[email protected]
FB Zussen met Smaak