Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

“In de komende tien jaar gaat AGF-sector veel kennis en ervaring verliezen”

Tholen - "Ik denk elke keer dat de arbeidsmarkt gaat veranderen, maar wij krijgen nog steeds goede opdrachten binnen en kunnen ook nog steeds goede mensen vinden. De ontwikkeling van de arbeidsmarkt is erg afhankelijk van de economie en van wat er in de wereld gebeurt. Er zit altijd beweging in, maar een overvloed aan kandidaten, zie ik niet zo snel gebeuren," geeft Taco van der Louw van Up & Up Talent Solutions – met een focus op recruitment voor de AGF-sector – de stand van de arbeidsmarkt weer.

Dat wil overigens niet zeggen dat het invullen van vacatures eenvoudig is. Zeker niet in de AGF-sector, die niet voldoende meebeweegt met wat er op HRM-gebied gebeurt, merkt Taco op. Hij ziet dat vooral commerciële en logistieke vacatures lastig in te vullen zijn. Wat daarbij ook niet helpt zijn de salarissen. Daarvan stelt de recruiter vast dat die in de AGF-sector al redelijk hoog zijn en als iemand de overstap naar een nieuwe functie binnen de sector maakt, die persoon zeker niet aan de slag gaat voor een lager salaris.


Taco van der Louw

Meer dan een poppetje
"Het wervende bedrijf moet dan mee in het salaris van de kandidaat en zal er een kleine plus bovenop doen. Het is niet per se zo dat er heel veel extra gevraagd wordt, maar hoe meer personeelswisselingen er zijn in de markt, hoe meer het salaris stijgt. Daar zit natuurlijk ook een grens aan, want het is niet direct zo dat de marges in de AGF-sector op dat gebied veel ruimte bieden. Het is ook afhankelijk van het bedrijf, sommige handelsbedrijven hebben het momenteel zwaar, en die kunnen niet dat salaris betalen. Maar bedrijven die makkelijker een hoger salaris kunnen bieden, trekken wel makkelijker goede kandidaten aan."

Toch ziet Taco salaris niet als het speerpunt bij de invulling van een vacature, niet voor het bedrijf, maar ook niet voor de kandidaat. "Het gaat er niet om wat iemand kost, maar het gaat er voornamelijk om wat iemand meebrengt of gaat opleveren." Een proces dat vooral vraagt om veel energie en begeleiding. "Het gaat niet alleen om het zoeken naar een poppetje, maar past die persoon ook bij de organisatie en binnen de verwachtingen?" Juist daar zou recruitment voor de AGF-sector, die door de dagelijkse drukte, weinig tijd heeft om zich met personeel bezig te houden, volgens Taco van toegevoegde waarde kunnen zijn. "We brengen in beeld wat de verwachtingen van een bedrijf precies zijn en proberen daar de juiste persoon bij te vinden. Daarmee worden personeelswisselingen voorkomen."

Netwerk
Wat daarbij ook helpt is een netwerk, geeft Taco aan. "Wij zoeken erg de samenwerking met andere recruiters op en hebben wereldwijd partnerships, waardoor we altijd mensen kunnen vinden." Want recruitment gaat inmiddels over de landsgrenzen heen, ziet de recruiter. "Zo kan bijvoorbeeld een van origine Engelse recruiter heel veel Nederlandse kandidaten in zijn portfolio hebben, die ik niet in beeld heb. Op die manier kunnen we kandidaten uitwisselen. Het bedrijf dat een vacature wil invullen is daarmee geholpen, de kandidaat is geholpen en wij als recruiters zijn daarmee geholpen. Zo kunnen we snel vacatures invullen."

Ook het meer meebewegen met de huidige arbeidsmarkt gaat de AGF-sector helpen, verwacht Taco. Daarbij kijkt hij naar de uitersten: zowel de ouderen als de jongeren. "Geef de 50-plussers nog een kans. Heel veel mensen moeten tot hun 67e en misschien nog wel langer doorwerken, dus houd hun expertise en ervaring binnen boord." En om de jongere generatie voor de AGF-sector te interesseren, ziet Taco dat het belangrijk is om goed te luisteren en mee te bewegen met de markt. "Dat houdt bijvoorbeeld in dat je serieus kijkt naar thuiswerken. De technologie is zover dat dit ook in AGF-sector toepasbaar is. Jonge mensen vinden woon-werkverkeer zonde van de tijd. Wil je werknemers aantrekken die niet in de buurt van het bedrijf wonen, zul je ervoor moeten zorgen dat mensen flexibel kunnen werken. In zulke processen zul je mee moeten bewegen."

Steeds meer op de retail gericht
Want dat het nodig is om nieuwe mensen aan te trekken in de AGF-sector, is voor Taco wel duidelijk. Hoewel hij verwacht dat een aantal AGF-bedrijven in slecht weer terecht zal komen, waardoor er kandidaten voor andere spelers in de sector vrijkomen, ziet hij ook dat de handel richting retail wordt geconcentreerd. "Daardoor is er behoefte aan een andere categorie medewerkers. Vooral de handel zonder eigen teelt, waar door de klimaatveranderingen dan te veel en vervolgens te weinig product beschikbaar is, gaat het moeilijk krijgen, omdat supermarkten vanwege de continuïteit eerder kiezen voor handelsbedrijven met eigen teelt."

"De AGF-sector is steeds meer gericht op de supermarkt als afnemer. Dan heb je mensen nodig die op hbo-niveau zijn opgeleid op het gebied van bijvoorbeeld schappenplannen of category-management." Taco stelt vast dat een dergelijke opleiding er nu niet is, maar wel hard nodig zou zijn. "Ik vind dat de AGF-wereld wakker moet worden. We hebben straks echt een probleem. In de komende tien jaar gaan er veel mensen weg uit de sector en daarmee gaat er ook veel kennis en ervaring verloren. Wie gaat dat uiteindelijk invullen? Daarvoor zijn goed opgeleide werknemers nodig en nu is maar een handjevol jonge mensen die daar mee bezig is. Daar zal echt veel meer in geïnvesteerd moeten worden."

Dit artikel verscheen eerder in editie 5, 38e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
UP & UP
Tel: +31(0)167-853960
[email protected]
www.up-up-go.com