Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Peter Stafleu, APC Handling:

"Dreigende beperking vrachtvluchten schaadt Nederlandse positie als toegangspoort naar Europa"

Tholen - Vijf jaar terug ging Amsterdam Perishable Center (APC) van start als zusterbedrijf van IPHandlers, speciaal gericht op de afhandeling van de AGF-producten. Op een steenworp afstand van Schiphol biedt APC met haar coldstore van ruim 6.000 m² een complete afhandelingsservice voor zowel lucht- als zeevracht. Naast logistieke oplossingen voor groenten- en fruitklanten is de dienstverlening ook uitgebreid naar de vis-, vlees- en foodstuffsklanten. Vanaf december vorig jaar is Peter Stafleu actief als general manager, met een groeiend team specialisten, waarvan Rene Baan per 1 augustus met pensioen gaat.

"Eigenlijk alle groenten en fruit die er wereldwijd worden geteeld kun je hier vinden, zowel de handel die er via de luchthavens arriveert als die via de havens in containers binnenkomt. Wij verzorgen de volledige afhandeling, van douane-afhandeling, tot opslag, kwaliteitscontroles en transport naar de klant. Onze loods biedt geconditioneerde opslagruimtes met verschillende temperatuurzones om ervoor te zorgen dat alle handel in perfecte staat blijft, of dit nu asperges uit Peru zijn, mango's uit Zuid-Amerika of dragonfruit uit China", vertelt Peter.

APC Handling biedt een all-in pakket vanaf alle Nederlandse en Belgische luchthavens, en ook vanaf luchthavens zoals Frankfurt en Parijs. "Wij onderscheiden ons door onze snelheid en nauwkeurigheid. Zendingen die vandaag aankomen, worden morgenochtend vroeg voor 06:00 uur bij de klant in de loods afgeleverd. "We maken geen producten open, want het product is niet van ons. Losse vracht dat van de luchthaven komt, bouwen we zo efficiënt mogelijk op pallets, zodat dit op een nette manier bij de klant terechtkomt", vertelt Peter.

"Onze douane-expertise delen we ook met onze partners. Om die reden zijn we onlangs ook lid geworden van GroentenFruit Huis. Naast de import- en exportprocedures kunnen we altijd de juiste informatie delen over fiscale en douane- en fytosanitaire regelgeving", vervolgt Peter. "Naast de service die ons team via de mail en telefoon biedt, worden onze klanten ook realtime op de hoogte gehouden met ons uitgebreide track-and-trace systeem."

Naast de AEO- en SKAL-certificering heeft APC onlangs het nieuwe FSSC 22000 V6 certificaat behaald. "We zijn trots dat we nu al aan deze nieuwe standaard kunnen voldoen. FSSC 22000 staat voor Food Safety System Certification en is gebaseerd op de ISO 22000. De FSSC 22000 norm is toegespitst op de logistieke sector en staat wereldwijd gelijk aan de GFSI-normen als IFS en BRC. Het bevestigt onze aandacht voor hygiëne, voedselveiligheid en administratieve processen en stelt alles in het werk om zoveel mogelijk risico's uit te sluiten en klanten te ontzorgen."


Peter toont het nieuwe certificaat

Gevraagd naar de grootste uitdaging, noemt Peter het sentiment rond luchtvracht en de onzekere positie van de luchthaven. "We hebben een toonaangevende positie in Nederland als toegangspoort voor Europa, maar die wordt steeds meer ondermijnd. Schiphol verwerkt jaarlijks 1,5 miljoen ton hoogwaardige luchtvracht, waarvan ongeveer de helft in passagiersvliegtuigen en de andere helft in vrachtvliegtuigen arriveert. Door de huidige milieu- en geluidwetgeving wordt het aantal vrachten echter steeds meer beperkt. Hoe een mogelijk nieuw kabinet hiermee omgaat, is onzeker, maar wij maken ons er wel zorgen over."

"Vrachtvliegtuigen dragen aanzienlijk bij aan de welvaart van Nederland en maken het land tot een cruciale hub voor mondiale luchtvracht. Een dreigende beperking op vrachtvluchten via Schiphol zou de Nederlandse positie op de mondiale handelsroutes ondermijnen en de economie schaden. Ook internationale bedrijven beraden zich steeds meer over de positie van Nederland. We zien momenteel al dat er minder vliegtuigen landen. Wel zien we dat de vliegtuigen steeds voller worden geladen. Zo hebben wij zelf in april 10% meer volume binnengekregen, terwijl het aantal vluchten met 9% was gedaald."

"De politiek lijkt weleens te vergeten dat de vliegtuigen steeds groener worden. En bovendien ben je soms op luchtvracht aangewezen. Dat zie je dit jaar met de aanvallen op de schepen in de Rode Zee, dat heeft bij ons tot fors meer aanvoer geleid van met name de handel uit Azië via de lucht. Het is dan ook in het nationale belang dat de positie van Schiphol niet verder uitgehold wordt. Tegelijkertijd zien we tussen alle onzekerheden wel één zekerheid en dat is dat we steeds meer afstevenen op een voedseltekort. Ik heb dan ook geen enkele twijfel over ons bestaansrecht!"

Voor meer informatie:
Peter Stafleu
APC Handling
Noordpolderweg 13
1432 JH Aalsmeer
Tel: +31 297 747 266
[email protected]
www.apchandling.nl