Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Steven Bradley, president van Cox Farms over de investering van het bedrijf in Mucci Farms:

"We willen leidend zijn als kasteler in Noord-Amerika"

In juni 2022 investeerde Cox Enterprises in Mucci Farms en onlangs kondigde Cox zijn nieuwe bedrijf Cox Farms aan. Waarom heeft Cox geïnvesteerd in Mucci Farms en wat betekent de investering voor de teler in de kas, zijn retailpartners en de consument?

James M. Cox richtte 125 jaar geleden Cox Enterprises op. In de loop der jaren is het bedrijf uitgegroeid tot een leider in de breedband-, auto- en media-industrie en een investeringsplatform. Dit platform moet opkomende technologieën die de toekomst van land- en tuinbouw bepalen stimuleren. Voorbeelden daarvan zijn hernieuwbare energie en software voor de publieke sector. Cox is een familiebedrijf dat al meerdere generaties in handen heeft en als missie heeft om de wereld een betere plek achter te laten door de milieu-impact op de planeet te elimineren. Vanuit dat perspectief keek de familie naar mogelijkheden om een goed bedrijf op te bouwen voor de komende 125 jaar.

Waarom een investering in land- en tuinbouw
"We onderzochten veel verschillende gebieden die zakelijk gezien zinvol moesten zijn, maar die ook moesten passen bij de passie en waarden van de familie om een betere toekomst op te bouwen voor de volgende generatie," zegt Steven Bradley, president van Cox Farms. Energie, onderwijs en (buiten)tuinbouw werden allemaal onderzocht. "We begonnen met landbouw in de open lucht maar realiseerden ons hoe moeilijk het is om daar een zinvol bedrijf op te bouwen vanwege de risico's die telers moeten nemen."

Vervolgens verkende Cox Enterprises de mogelijkheden van CEA-teelt (Controlled Environment Agriculture) "We vonden dit erg interessant omdat het ons in staat stelt een veerkrachtiger bedrijfsmodel op te bouwen dat minder afhankelijk is van Moeder Natuur in vergelijking met teeltbedrijven in de open lucht," zegt Bradley. Een ander voordeel van CEA is de mogelijkheid om een groeiende bevolking op een efficiëntere manier te voeden. Daarnaast zijn de arbeidsomstandigheden beter en als we daar de menselijke component van beter smakend en kwalitatief hoogstaand voedsel aan toevoegen betekent CEA voor Cox alles. "Al deze dingen samen maakten ons erg enthousiast," vertelt Bradley.


Links: Steven Bradley. Rechts: Bert Mucci.

Langdurig partnerschap
Cox Enterprises begon met een kleine investering in BrightFarms om ervaring op te doen. "Dit was onze eerste stap in de business," zei Bradley. "We wilden erachter komen of het mogelijk was om op een winstgevende manier kasgroenten te telen en of de vraag van de consument zo groot was als we dachten. Toen we deze twee dingen eenmaal wisten waren we er helemaal klaar voor en gingen we op zoek naar een grote speler in deze sector."

Bradley besteedde veel tijd aan het leren over de bredere CEA-sector en wie de spelers en beste exploitanten waren. "We waren op zoek naar een partner die ons zou helpen aanwezigheid op te bouwen in heel Noord-Amerika met als doel de relatie met retailers te verbeteren. Het was ons doel om een one-stop-shop voor retailers te worden en hen te helpen met hun algehele strategie in plaats van een gewone leverancier te zijn," zei hij. Dat is de manier om een duurzaam bedrijf op te bouwen dat generaties lang meegaat.

Bradley wist dat de familie Mucci al meerdere generaties bij het bedrijf betrokken was. Op dat moment had Mucci Farms net een samenwerking met een private-equitygroep achter de rug en was het bedrijf op zoek naar een goede partner die er voor de lange termijn in zou zitten en permanent kapitaal kon verschaffen. "De toetredingsdrempels in deze sector zijn hoog", vertelt Bert Mucci, CEO van Mucci Farms. "We waren op zoek naar een langetermijnpartner die gefocust was op het bedrijf en niet op cashen na vijf jaar." Mucci Farms groeide sneller dan zijn private equity-partner kon bijbenen. "In Cox hebben we een partner gevonden die bij ons model past", zegt Joe Spano, VP afzet en marketing bij Mucci Farms.

"Uiteindelijk wilden we investeren in een bedrijf dat de wereld op dezelfde manier ziet als wij en dezelfde werkethiek heeft", vertelt Bradley. "De gemeenschappelijke waarden die Cox en Mucci deelden resoneerden met mij. Ik voelde dat we een winnend recept hadden dat ons in staat stelt om het respect dat Mucci Farms ontvangt te combineren met de geschiedenis en waarde van Cox." Dit is een investering waarbij iedereen samenwerkt om de groei van Mucci Farms voort te zetten.

Speler van formaat
Het doel van zowel Mucci Farms als Cox Farms is om een volledig Noord-Amerikaans teelt- en distributienetwerk te hebben. "Het zal ons helpen om efficiënter te worden en we hebben schaalgrootte nodig om dit te bereiken," vertelt Bradley.

De bedrijven willen hun klanten echt een geografisch diverse ervaring bieden en daarvoor zijn verschillende teeltregio's nodig. Binnen deze teeltregio's is een diversiteit aan producten nodig om leveringszekerheid te creëren. Dat is één van de belangrijkste redenen om bij retailers binnen te stappen. "Schaalgrootte helpt ons daarbij en maakt ons relevanter voor retailers. We willen een strategische partner zijn voor de retailers en hen vragen naar hun strategie. Ook willen we hen helpen succesvol te zijn in de uitvoering van die strategie. Als we slechts een bepaald deel van de locatie van een retailer zouden kunnen bedienen, zouden we meer gezien worden als een leverancier van basisproducten. Het goede nieuws is dat we die gesprekken al zien veranderen," vertelt Bradley. "We kunnen diensten leveren vanuit Mexico, Canada en de VS. Vertel ons gewoon wat uw strategie is en wij zoeken uit hoe we het beste aan de behoeften van de retailer kunnen voldoen," voegt Bert Mucci eraan toe.

Familiebedrijf met meerdere generaties
Hoewel schaalbaarheid belangrijk is, benadrukt Bert Mucci dat het bedrijf niet per se de grootste speler, maar wel de beste in de glastuinbouwsector wil worden. Cox is er voor de lange termijn. "We zien dit echt als een bedrijf waarop kan worden voortgebouwd en dat nog generaties lang zal bestaan. Dat is een bedrijf waar zowel Mucci als Cox trots op kunnen zijn", zegt Bradley. "We zijn een familiebedrijf met meerdere generaties aan het bouwen."

Mucci Farms branding
Wat betekent de investering van Cox voor het merk Mucci Farms? "We veranderen helemaal niets aan de essentie van het merk," zegt Bradley. In de loop der jaren heeft Mucci Farms een sterk merk opgebouwd in deze ruimte en Cox Farms wil dit blijven uitbreiden met meer merkproducten. "We willen bindweefsel creëren voor het hele merk en voordeel halen uit de schaal, logistiek, toeleveringsketen, enz. We willen efficiëntie in ons bedrijf creëren en retailers de breedste spreiding van producten bieden. Vooral producten die zorgen voor marge en voetgangersverkeer," zegt Bradley.

Milieuvoordelen
Hoewel de glastuinbouwsector al veel milieuvoordelen biedt, wil Cox het bedrijf nog milieuvriendelijker maken. "Er zijn veel mogelijkheden en we hebben een uniek voordeel om een impact te hebben," zegt Bradley. "Bij Cox hebben we bijvoorbeeld meer dan 30 Megawatt aan alternatieve energie op ons terrein. Door op een milieuvriendelijke manier te telen worden we efficiënter en kunnen we een beter bedrijf runnen."

Het gaat erom een positieve impact te hebben op de planeet en tegelijkertijd een milieuvriendelijk bedrijf op te bouwen dat er nog 125 jaar zal zijn. Bert Mucci en Joe Spano zijn enthousiast over de extra middelen die de samenwerking heeft opgeleverd waaronder marketing, juridische zaken, supply chain management en risicobeheer. Al deze back-office functies die Cox in de loop der jaren heeft ontwikkeld als grootschalige infrastructuurbeheerder stellen Mucci Farms in staat om een efficiënter bedrijf te creëren.

Terwijl de meeste grote spelers in de glastuinbouwsector stilletjes samenwerken met private equity partners of financieringspartners, is Mucci Farms trots op de relatie met Cox Farms. Het bedrijf heeft een podcast gelanceerd die achtergrondinformatie geeft over de samenwerking en de weg voorwaarts bespreekt.

Voor meer informatie:
Ajit Saxena
Mucci Farms
Tel.: +1 519 326 8881
[email protected]
www.muccifarms.com

Publicatiedatum: