Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
BLE marktbericht week 21

Duitse aardbeien domineren groothandelsmarkten

Duitse aardbeien domineerden duidelijk de groothandelsmarkten in week 21. Het aanbod was opnieuw toegenomen. Het belang van de concurrentie was daarentegen afgenomen: Griekse, Nederlandse en Belgische partijen speelden slechts een aanvullende rol. Een kleine aanvoer uit Italië, Spanje en Polen waren hooguit aanvullend van aard en bereikten lang niet alle markten. De toegenomen beschikbaarheid overtrof volgens BLE vaak de afzetmogelijkheden. Daarnaast waren er retourzendingen van retailers, wat een negatief effect had op de afzet van reguliere producten.

'Last but, not least' was de smaak van de producten niet altijd overtuigend. Het vochtige weer verminderde op sommige plaatsen de kwaliteit van de aardbeien. Vaak was het fruit minder zoet door een gebrek aan zonlicht en frequente regenval. Ondertussen was topkwaliteit schaars en gewild. Om deze redenen waren de prijzen ook zeer divers. Al met al gingen de prijzen aanzienlijk omlaag in vergelijking met de voorgaande week, waarbij soms tegen biedingen werd verkocht. Handelaren verhoogden zelden hun prijzen iets op vrijdag. Aan de andere kant werden er vaker prijsverlagingen kort voor het weekend waargenomen: dit was bedoeld om de voorraden te minimaliseren.

Klik hier voor het volledige markt- en prijsrapport

Abrikozen
Zoals gebruikelijk op dit moment in het seizoen, domineerden Spaanse producten de markt. Daarnaast was er voornamelijk toegang tot Italiaans en Frans product. Ook Turkse import was op bijna alle plaatsen te vinden, Griekse daarentegen slechts in Frankfurt en München.

Bloemkool
Duitse aanvoer domineerde duidelijk de markt en was in Hamburg bijna monopolistisch beschikbaar. In Berlijn was daarnaast Poolse, in München Belgische en Italiaanse bloemkool beschikbaar. In Keulen werden naast de Duitse producten ook Belgische en Nederlandse aangeboden.

Sla
Zowel bij de gemengde sla als bij de kropsla en ijsbergsla domineerde het Duitse product op de markt. Deze werden aangevuld met Belgische, Nederlandse en Spaanse aanvoer, waarbij de laatste zich langzaam uit de handel terugtrok.

Komkommer
Het assortiment van komkommers bestond uit Duitse, Nederlandse en Belgische partijen. Af en toe was er sprake van een beperkte voorraad, wat leidde tot stijgende prijzen.

Tomaten
Nederlandse en Belgische partijen vormden de basis van het aanbod. De beschikbaarheid was toegenomen. Deze overtrof vaak de vraag, waardoor de prijzen meestal daalden. Dit betrof het gehele assortiment, maar de Belgische vleestomaten in het bijzonder.

Paprika
Nederlandse partijen overheersten voor Turkse en Belgische. De vraag was weliswaar vriendelijk, maar kon niet altijd bijbenen met de uitgebreide beschikbaarheid. Vooral de rode paprika's werden daarop goedkoper.

Asperges
Duitse asperges domineerden duidelijk de markt. Import uit Nederland, Polen en Spanje speelde slechts een aanvullende rol. De beschikbaarheid was nogmaals toegenomen. Na het pinksterweekend werd aanvankelijk een eerder zwakke interesse genoteerd.

Bron: BLE

Publicatiedatum: