Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Zijn merken nuttig in de tuinbouw?

Tijdens het onlangs gehouden NIMA Sierteelt Event was de centrale vraag: "To brand or not to brand?" De ruim 130 sierteelt marketeers kregen hiervoor diverse inzichten en mooie praktijkvoorbeelden van Fred van der Hoeven (Royal Flora Holland), Ruud Boer (Merk-Expert BV) en Mattijs Bodegom (Koppert).

De vraag of het nuttig is om een merk te ontwikkelen geldt echter niet alleen in de sierteelt, maar ook in de AGF-markt. In de tuinbouwsector kunnen we meerdere soorten merken onderscheiden, zoals werkgeversmerk, geregistreerde ras- of productnaam, handelslabel, handels (B2B) merk en consumentenmerk. Voor alle soorten gelden de drie criteria om succesvol te kunnen zijn: is het merk én relevant én onderscheidend én geloofwaardig?

De zichtbaarheid van het merk tijdens de distributieketen is daarbij een belangrijk aspect. Als de bloemenhoes verdwijnt bij de groothandel, zal de bloemist en consument het merk nooit zien. Hetzelfde geldt voor de tomaten- en aardbeiendoos voor private labels in de supermarkt. Ruud Boer: "Investeren in een consumentenmerk is in de tuinbouw dus meestal niet rendabel, maar voorkeur creëren vanuit een sterk handelsmerk daarentegen wel. Ook de branding van het bedrijf, het werkgeversmerk, is van groot belang om de juiste mensen te behouden en vacatures te vervullen."

Voor meer informatie:
Ruud Boer
Merk Expert
Tel.: +31 (0)6 51 432 904
[email protected]
www.merk-expert.nl

Publicatiedatum: