Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Frank Mosterd en Arjen Bouma, Gilad Produce:

"Superstart voor Hollandse mini-komkommers, dipje in peperafzet door importaanbod"

Tholen - Bij Gilad Produce ging in maart het seizoen van de Hollandse mini-komkommers van start. Het bedrijf voert de mini-komkommers de laatste jaren onder haar eigen merk 'Cuckies' en heeft inmiddels 7,5 hectare in productie. "We hebben dit jaar een superstart gehad", vertelt Frank Mosterd.

"Dat is een groot verschil met vorig jaar, toen lagen de verkoopprijzen bij de start van het seizoen al op een laag niveau. Dit jaar loopt echter de afzet goed. Ik heb niet het idee dat er in Nederland minder mini-komkommers staan, maar door de vrij donkere periode was de aanvoer erg stabiel en vonden de mini-komkommers goed hun weg op de markt. Daarbij kwam dat Spanje eerder is gestopt en ook minder zomerteelt heeft", vervolgt Frank.

"De vooruitzichten voor de komende weken zijn goed. Ook kwalitatief is het een goed seizoen. De eerste telers zitten alweer in de teeltwisseling", vertelt Frank. De mini-komkommers vinden - via de Hollandse exporteurs - hun weg op de Europese markt naar de retail en groothandelsmarkten.

Zo florissant als de afzet van de mini-komkommers verloopt, is de afzet van de rode pepers momenteel niet. "Momenteel zit de import vanuit Spanje en Marokko ons in de weg. Die importvolumes kenden vooral in april een dipje, maar komen nu extra op de markt", vertelt Arjen Bouma. "Daar hebben we nu even last van, maar ik verwacht dat de situatie binnen nu en twee weken zal stabiliseren. Verder zien we de vraag naar de specialty-pepers zoals de Habanero en Jalapeno, alweer toenemen."

We hebben hier mooie aantallen van beschikbaar en dit seizoen loopt ten opzichte van vorig seizoen vrij stabiel", vervolgt Frank. "Vorig jaar zagen we al een opvallende vraag naar pepers voor de verspakketten ontstaan en dat loopt ook dit jaar weer goed door. Ook de verre bestemmingen als de Verenigde Staten en Canada doen al goed mee. En ook in het Midden-Oosten - een markt die we via de exporteurs beleveren - weten de klanten onze merken Black Bullet en Chili Festival goed te vinden. Van dat merkenbeleid plukken we nu echt de vruchten!"

Voor meer informatie:
Frank Mosterd
Gilad Produce
T. +31 174 528 067
M. +31 622556700
[email protected] / [email protected]
www.giladproduce.nl