Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Uitbreiding waardevolle convencienceproducten"

Omzet Greenyard passeert voor het eerst grens van €5 miljard

Tholen - Greenyard heeft vandaag haar jaarresultaten over het afgelopen boekjaar gepresenteerd. "We kunnen toch zeggen dat we op alle gebieden gescoord hebben dit jaar", zegt Francis Kint. Dat blijkt ook uit de omzetstijging van 10,9 procent naar €5,1 miljard, waardoor er voor het eerst de grens van €5 miljard doorbroken is in de geschiedenis van Greenyard. "Hierin werken uiteraard gestegen prijzen mee, maar ook gestegen volumes hebben eraan bijgedragen."

Met een groei van 11,5 procent steeg de winst (aangepaste EBITDA) dan ook nog sneller dan de omzet, waarbij hij eindigde op €186,5 miljoen. De groep kon daardoor weer een deel van haar schuldenlast afbetalen, waardoor deze opnieuw daalde met 4 procent naar €266,3 miljoen en de schuldgraad weer onder de 2 zakte naar 1,87x. Tijdens een uitleg van de resultaten gaven recent aangestelde CEO en CFO Francis Kint en Nicolas De Clercq dan ook aan voornemens aan de Algemene Vergadering voor te stellen het dividend met 150 procent te verhogen, van €0,10 naar €0,25 per aandeel. "Het is voor ons een bewijs dat er vertrouwen is in de toekomst van deze groep."

"We zitten aan 'the right side of history'", zo beschreef Francis het. "Overal waar je komt spreekt men over de transitie naar een meer plantaardige eetpatroon. De wereld heeft het altijd over plant-based, en hoewel wij liever spreken over Pure Plant, zien we wel dat men steeds bewuster wordt van het feit dat dit het segment is waar je moet zitten. Nu doen we dit al 40 jaar, waarover we dit jaar ook een roadshow hebben georganiseerd, maar het maakt het nog eens duidelijk dat wij in Pure Plant de toekomst zien."

Convenience
Greenyard ziet in haar beide segmenten, fresh en long fresh, een groei in het afgelopen jaar. "Beide segmenten ondervinden voordelen van de consumententrend om de groenten- en fruitconsumptie in al haar vormen te verhogen, om gezonder te eten, maar ook om voeding te consumeren die geproduceerd werd in duurzame ketens." De groep ziet hierin een alsmaar groter wordende focus in convenience. "Commodities, zoals een sinaasappel of spinazie met room, blijven belangrijk voor ons, maar we zetten ons meer en meer in op toegevoegde waarde producten. In de huidige tijd is het niet altijd evident om uitgebreid te koken. Het is daarom een doel om gezonde maaltijdcomponenten te brengen, zodat men in drukke tijden toch nog gezond en vooral lekker kunnen consumeren."

"Convenience wordt dan ook dikwijls beschreven als een 'ready meal', maar het kunnen ook losse componenten zijn. Niet per se een bereide maaltijd, maar bijvoorbeeld ook componenten waarmee je gelijk aan de slag kunt of producten met een gezonde toegevoegde waarde op consumptiemomenten die we tot nu toe nog niet hadden ingevuld. Denk hierbij bijvoorbeeld aan onze overname van het Gigi Gelato merk, en later de Belgische ijsproducten Belgische Crème de la Crème, wat een combinatie brengt van groenten en fruit met ijs. Daar gaan we deze zomer zeer sterk op inzetten en geeft de richting aan die we willen inzetten." Met de verlaging van de schuldenlast geven de heren aan dat er in de toekomst wellicht ruimte is voor meer van dergelijke acquisities met toegevoegde waarde.

Gezonde consumptie aantrekkelijk maken
Het betekent overigens niet dat er minder gericht wordt op vers, zo geeft Francis aan. "We geloven nog altijd in vers, omdat het moment van consumptie of type product of wel het best in vers of wel het best in diepvries gekocht dient te worden. Denk bijvoorbeeld aan erwten, wat je tegenwoordig bijna alleen nog bevroren kunt vinden. Echter zien we ook in ons verssegment dat er bepaalde trends zijn die we moeten volgen. Zo hebben we de aandacht op het binnenhalen van exclusieve variëteiten. Denk bijvoorbeeld aan de Eden-peer, een Italiaanse variëteit, waarmee we ons kunnen onderscheiden van de concurrent. Klanten zijn altijd op zoek naar nieuw variëteiten en daar spelen we graag op in. Bovendien willen we in vers ook het conveniencedeel invullen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan verspakketten, waar we samen met een klant sterk op inzetten. De boodschap moet niet zijn dat men groenten en fruit moet eten, maar je moet het aantrekkelijk maken voor de consument om makkelijk, gezond en toch lekker te eten."

Toch blijven de geïntegreerde klantrelaties het belangrijkste deel van het verssegment voor Greenyard. "Het verssegment breidde verder uit met haar belangrijke ICR-klanten (geïntegreerde klantrelaties). Daar ligt voor ons een duidelijke focus. Hierin willen we klantrelaties opbouwen waarmee we een belangrijk stuk van het groenten- en fruitsegment in kunnen vullen. We zien dat je groenten en fruit het best samen met je klant kunt doen. Samen het assortiment bepalen en laten bewegen naar wat er in de wereld gebeurt. Er zijn veel omstandigheden, klimatologisch en geopolitiek, waar rekening mee gehouden moet worden en daarin kunnen we samen met onze klanten inspelen op het aanbod. Daar zit het grootste stuk van onze business in. Zo laten we samen de omzet groeien. Een voorbeeld hiervan is onze samenwerking met Dohle Hit. Hiermee start je kleinschalig, maar bouw je uiteindelijk samen uit en groei je door. Dat is waar we voor staan."

En dus kijkt het bedrijf vol vertrouwen vooruit naar de toekomst. "De resultaten van dit financieel jaar en onze plannen om marges verder te verhogen, door nog meer focus te leggen op onze sterkste business units, sterken ons vertrouwen om de € 200-210 miljoen winst (Aangepaste EBITDA) te bereiken tegen het jaar 2025/26."

Lees hier het volledige jaarverslag

Voor meer informatie:
Greenyard
[email protected]
www.greenyard.group