Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
CSRD komt eraan

Waar zitten we in de hypecylce van digitalisering?

Tholen - Gisteren is het jaarlijkse KennisEvent Glasgroenten gehouden bij Delphy in Bleiswijk. In de middag nam Delphy deelnemers eerst mee in de uitdagingen voor de glasgroententeelt zoals de aanstaande verplichte duurzaamheidsrapportage (CSRD) en de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van energie, gewasgezondheid, teelt en digitalisering. Aad van den Berg gaf het woord aan Eric Poot (manager Improvement Centre), Rens Smith (manager glasgroententeam) en Klaas van Egmond (manager Delphy Digital).


Eric Poot (Delphy) en Joost Veenman (Ridder)

Delphy ziet in digitalisering een belangrijk hulpmiddel om te voldoen aan de grotere kennisvraag van telers, om voorop te lopen zodat de sector de huidige transities zo vlot mogelijk kan doorlopen én om schaalvergroting van teeltbedrijven het hoofd te kunnen bieden op het gebied van teeltstrategie.

Klaas van Egmond, Delphy Digital

Digitalisering. Het lijkt een bulkbegrip. Er wordt veel over geschreven in de media. Experts en producenten komen en gaan. Waar zitten we in de hypecylce? Klaas verwacht dat we de moeilijkste tijd achter de rug hebben. Het traditionele teeltmanagement verschuift steeds meer naar datagedreven teeltmanagement. Dat is niet meer te stoppen. Delphy spreekt over Groene Digitalisering; de plant staat centraal in het geheel.

CSRD
Daarna is het woord aan Remco Jansen van GTC+. Zijn presentatie gaat over de meerwaarde van CSRD in de tuinbouw. CSRD … Wat is dat? CSRD staat voor Corporate Sustainability Reporting Directive. Het maakt deel uit van de 'EU Green Deal'. Het doel is duidelijk: de transparantie omtrent de duurzaamheidsprestaties van organisaties te vergroten. De Europese Unie stelt met deze richtlijn (grote) ondernemingen – inclusief die in Nederland – verplicht om in hun jaarverslagen verslag te doen van hun duurzaamheidsprestaties, strategieën en beleid. Dit zal voor alle (grote) bedrijven in Nederland een aanzienlijke verandering in hun bedrijfsvoering met zich meebrengen.


Bekijk hier een foto-impressie van de middag.

Remco: "Er komt veel op bedrijven af. Niet alleen de grote bedrijven binnen onze sector, maar ook MKB'ers moeten in 2026 aan de CSRD voldoen. Dit houdt in dat MKB-bedrijven dit uiterlijk in 2024 geregeld moeten hebben om in 2025 klaar te zijn voor de CSRD." Bedrijven moeten tijdig beginnen met het verzamelen van de benodigde gegevens en moeten tijd inplannen om dit binnen de organisatie te implementeren.

De CSRD-richtlijn heeft voeten in aarde. Het verplicht grote ondernemingen om in hun jaarverslag te rapporteren over een veelheid aan onderwerpen zoals CO2-uitstoot en sociaal kapitaal, maar ook over de impact die het bedrijf in de keten. Naast rapportagevereisten op het gebied van 'Environmental' en 'Social', worden ook eisen gesteld op het gebied van 'Governance', zoals risicobeheer en zakelijk gedrag. Grote ondernemingen moeten ook rapporteren over duurzaamheidsaspecten die een significante impact kunnen hebben op de waarde van de onderneming.

Deze richtlijn integreert duurzaamheid in alle facetten van bedrijfsvoering. Dit betekent dat bedrijven een duurzaamheidsstrategie moeten ontwikkelen en op basis daarvan hun processen en systemen moeten aanpassen om de gestelde duurzaamheidsdoelen te bereiken. Aangezien er in het jaarverslag over gerapporteerd moet worden, is het essentieel dat de onderneming de benodigde gegevens verzamelt en de kwaliteit daarvan waarborgt. Remco hoopt van harte dat iedereen al begonnen is met het bepalen van een duurzaamheidsstrategie. En benadrukt dit vooral niet de luchthartig op te nemen: "De deadlines zijn aanstaande. Ingewikkeld? GTC+ kan u hierbij helpen."

Economisch belang van glastuinbouw in Nederland en de rol daarin van Lansingerland
Samir Amghar is strategisch adviseur Economische Zaken bij de gemeente Lansingerland. Met de glastuinbouwsector hebben Lansingerland en het cluster Greenport West-Holland wereldwijd een belangrijke rol en positie op het vlak van moderne en vernieuwende glastuinbouw. Er wordt gesproken van Lansingerland als Home of Horti Science. Samir legt uit waarom en onderbouwt dat met indrukwekkende cijfers. Bekijk ze hier:

Dat gezegd hebbende, is het tijd om de bouwstenen die moeten bijdragen aan de Horti Science-visie uit de doeken te doen. Dat zijn achtereenvolgens: innovatief ecosysteem, Horti Science verweven in de gebiedsontwikkeling, duurzame glastuinbouw, vitale arbeidsmarkt, vitale samenleving en tot slot de positionering van Home of Horti Science.

Workshops / rondleiding Improvement Centre
Genoeg gepraat. Tijd om aan de slag te gaan. Bezoekers konden drie onderwerpen uitkiezen uit een palet van 10. Bij de workshop over 'de digitale tuinder' werden de deelnemers aan het denken gezet met de volgende vragen: (1) Welke oplossing maakt indruk op het gebied van digitalisering? en (2) Wat is de belangrijkste meerwaarde die digitalisering moet geven in de glasgroententeelt?

Rudolf de Vetten van Blue Radix zag op de eerste vraag veel antwoorden op het gebied van scouting en sensors. Maar ook dataplatforms, led-sturing en plantregistratie apps maken indruk.


Max van den Hemel

Max van den Hemel van Delphy Digital bundelde de antwoorden in teeltoptimalisatie en de oplossing om schaalvergroting te kunnen bewerkstelligen. Het traditionele, mensgedreven teeltmanagement vraagt veel van een teler aan tijd en energie. Daar zit een grens aan. En die grens komt dichterbij naarmate de bedrijven groter worden.

Rudolf laat zien dat de activiteiten voor en na de teelt verder zijn met automatiseren dan de teelt. "AI is dus geen toekomstmuziek meer. Het is actueel. Blue Radix laat AI los om instellingen te bepalen en kan, indien gewenst, deze ook zelf instellen in de klimaatcomputer. Onze oplossingen zijn gericht op autonoom teeltmanagement." Rudolf ziet positieve, meetbare resultaten bij hun klanten. Inmiddels staat die teller op 70 klanten, wereldwijd.


Linda Nooren (Delphy) en Kaz Vermeer (Voltiris) namen bezoekers mee voor een rondleiding in het Improvement Centre

Bekijk hier een foto-impressie van de middag.

Voor meer informatie:
Delphy
[email protected]
www.delphy.nl