Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Uit de oude doos: Solleveld's succes met 'Natura'-tomaat

In Primeur nummer 21 van 18 mei 1994 is onze toenmalige redacteur op bezoek bij groente- en fruitexporteur Solleveld B.V. uit De Lier. De heer Piet Solleveld vertelt over de voortgang in de afzet van de Natura-tomaat, die hij bij één teler afneemt en exporteert. Hij spreekt van een succes. Lees hier het hele artikel:

Solleveld's 'Natura'-tomaat succes

Teneinde zich beter te kunnen onderscheiden op de markt, introduceerde groente- en fruitexporteur Solleveld uit De Lier vorig jaar het eigen merk 'Natura'. De tomaten die onder dit merk worden aangeboden, vinden ook dit jaar weer gretig aftrek. "Met namen omdat de Natura-tomaat een reële toegevoegde waarde heeft," zegt exporteur Piet Solleveld.


Een vrachtwagen van P. Solleveld B.V.

Solleveld exporteert veel van zijn produkten naar Duitsland en Denemarken. De afnemende interesse voor het Hollands produkt van met name de Duitse afnemers, was voor de onderneming daardoor duidelijk merkbaar. Evenals een aantal andere exporteurs besloot Solleveld daarom een eigen merk tomaten te gaan voeren: 'Natura'. Op die wijze wilde men zich beter kunnen profileren in de markt. In tegenstelling tot diverse andere merken, en in overeenstemming met een van de belangrijkste voorwaarden voor een succesvol merk, heeft het produkt Natura ook een aantoonbare toegevoegde waarde. Piet Solleveld: "Natura is meer dan alleen maar een Hollandse tomaat in een ander doosje. Omdat we de tomaat van slechts één kweker betrekken, kunnen we een zeer constante kwaliteit leveren. De Natura-tomaat is van het ras Revido, een zeer goed en smaakvol tussentype. Bovendien wordt op het bedrijf waar de tomaten worden geteeld, zoveel mogelijk biologisch en milieuvriendelijk gewerkt. Omdat we met slechts één tuinder te maken hebben, zijn de onderlinge verschillen wat betreft de sortering en de kwaliteit van de tomaten minimaal. Bij merktomaten die van meerdere tuinders komen, willen er nog wel eens verschillen optreden, bijvoorbeeld qua smaak of houdbaarheid."


Rechts Piet Solleveld met de teler in de kas met een doos Natura-tomaten

Andere produkten
De reacties van de afnemers zijn dit seizoen evenals vorig jaar zeer enthousiast. Solleveld voegt er wel aan toe dat de kwaliteit van de Hollandse tomaat dit jaar in het algemeen een stuk beter is dan vorig jaar. Neemt niet weg dat zijn klanten specifiek om Natura-tomaten vragen. Solleveld: "Onze afnemers zijn zeer tevreden met het produkt. Ook zij kunnen zich nu met een goed produkt duidelijk profileren. Wij krijgen zelfs regelmatig de vraag om ook paprika's en komkommers onder het merk Natura te leveren." Wat weerhoudt de exporteur ervan om op korte termijn aan deze verzoeken te voldoen?
Solleveld: "We willen alleen andere produkten onder de naam Natura gaan verkopen, wanneer we er, net als bij de tomaat, een aantoonbare meerwaarde aan toe kunnen voegen. Momenteel behoort dat nog niet tot de mogelijkheden. We kunnen wel willekeurig paprika's of komkommers gaan overpakken in Natura-dozen, maar dan zouden we het zorgvuldig opgebouwde imago en het vertrouwen van de klant juist weer afbreken. Uiteraard zijn we wel op zoek naar mogelijkheden om het Natura-assortiment uit te breiden."


Natuurlijk vindt de bestuiving plaats door hommels

Veranderingen
De keuze van Solleveld om de Natura-tomaten rechtstreeks van de teler af te nemen, was geen makkelijke, maar wel een noodzakelijke beslissing om concurrerend te blijven. "Je kan je als middelgrote exporteur onderscheiden van je concurrenten op een aantal gebieden, waarvan logistiek en assortiment de belangrijkste zijn. Omdat ons aanbod van produkten reeds zeer compleet is en we het logistieke gebeuren ook geoptimaliseerd hebben, moet je echter op zoek gaan naar iets anders. Dan kom je al snel bij merkenbeleid. Ik denk dat we met ons beleid een goede keuze hebben gemaakt, al denkt de veiling daar wel anders over. Maar de hele handel is momenteel zo sterk in beweging en er vinden vandaag de dag zoveel veranderingen plaats, dat we ons daar momenteel niet al te veel van aan kunnen trekken," aldus Solleveld tot besluit.

Het kantoor van Solleveld

Bron: Primeur - 8e jaargang - nr. 21 - 18 mei 1994 - Special Kasgroenten