Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Ruim 56.000 bezoekers op Macfrut

Op de voorbije Macfrut, die van 8 t/m 10 mei in het Italiaanse Rimini plaatsvond, werden 56.200 bezoekers verwelkomd in de beurshallen, 13% meer dan vorig jaar.

Renzo Piraccini, voorzitter van Macfrut

Renzo Piraccini, voorzitter van de beurs, stelt: "Het succes van deze editie is ook een startpunt voor nieuwe uitdagingen. Ons land verdient een evenement van internationale allure. En juist om deze reden zullen we vanaf morgen werken aan een nog rijkere en internationalere editie 2025."

Officiële opening Macfrut 2024

Klik hier om het fotoverslag van Macfrut 2024 te bekijken

Paviljoens B5 en B5-D5
Algemene tevredenheid in hallen B5 en B5-D5, waar de exposanten uit Calabrië en Sicilië hun vaste stek hadden. De regio Calabrië presenteerde zich op een oppervlakte van meer dan 250 m2 met ruim 20 bedrijven en verenigingen. Er was een breed scala aan groenten en fruit, waaronder venkel van Isola Capo Rizzuto, aardappelen uit Sila, rode uien uit Tropea, bergamot, citroenen, watermeloenen en zelfs avocado's.

Sicilië is dan weer een regio die sterk gespecialiseerd is in citrus en derivaten, maar ook kasgroenten. De focus van de bedrijven lag op internationalisering om de competitiviteit in de toekomst te garanderen.

In hal B5 investeerde Italmercati, het netwerk van de Italiaanse groothandelsmarkten, in een echt "markteiland".

Het feit dat de voedingsmiddelenbeurs Cibus in Parma op dezelfde data plaatsvond, deed stemmen opgaan over de zwakke punten van de Italiaanse sector. Bijna alle geïnterviewde standhouders verklaarden dat een tussenperiode van een paar dagen tussen de ene beurs en de andere beter zou zijn geweest. "Velen vragen zich af waarom Macfrut in Rimini en Cibus in Parma tegelijkertijd werden georganiseerd. Het was voor velen dus onmogelijk om aan beide deel te nemen. Hoewel ik begrijp dat het een manier is om internationale kopers de mogelijkheid te geven om twee vliegen in één klap te slaan, konden de twee beurzen ook gewoon na elkaar plaatsvinden, met enkele dagen tussenpauze", aldus Gianni Indino, voorzitter van de groothandelsmarkt in Rimini.

Paviljoen B3
Algemene tevredenheid in hal B3. De beurs was druk bezocht op de eerste dag, met een piek op de tweede dag en een behoorlijke aanwezigheid tot 14.00 uur op de derde dag. "Voor ons is het goed verlopen, we zijn tevreden", zegt Markus Tscholl, coördinator van Asta Frutta Alto Adige. "We hebben voornamelijk planningen opgemaakt met bestaande klanten."

Markus Tscholl

Paviljoen A1
Ook Carmela Suriano, directeur EMEA van Nova Siri Genetics, bevestigt het belang van Macfrut: "De nieuwe diensten aangeboden aan exposanten en de groeiende en talrijke deelname van spelers uit het buitenland stellen ons in staat om interessante contacten te leggen, die we dan gedurende het hele jaar kunnen verdiepen en versterken. In hal A1, gewijd aan variëteitsinnovatie, hebben we de resultaten van ons verdelingsprogramma met een zeer breed publiek kunnen delen."

Carmela Suriano, Pasquale Casalnuovo, Alida Stigliano, Graziana Suriano en Nicola Tufaro

"Er is een steeds grotere aandacht voor thema's gerelateerd aan variëteitsinnovatie en marktvraag", aldus Suriano. "Deze beurs wijdt steeds meer ruimte aan onderzoek, dat vandaag een strategische rol speelt voor de AGF-sector. De klimaatverandering en de vraag naar producten met een gezondheidsvoordeel hebben de paradigma's van het onderzoek veranderd."

Groepsfoto van enkele deelnemers aan de conferentie over kastanjes

Ook in paviljoen A1 waren de conferenties over kastanjes zeer druk bezocht.

Sommige exposanten van zowel C1 als A1 vroegen evenwel om na te denken over een betere bewegwijzering bij de ingang om de toestroom verder te bevorderen.

Paviljoen C1
Ook Combimetal Carrera, nieuw als exposant, was heel tevreden met de drukte op Macfrut. Rocco Carrera, productietechnicus: "We hebben ons substraatteeltsysteem voor aardbeien met 3 rijen kunnen tonen aan telers die dergelijke installaties nog niet hadden gezien. Veel telers, maar ook studenten en universiteitsdocenten brachten ons een bezoekje, nieuwsgierig naar de prototypes. Ook tientallen buitenlandse bedrijven uit de Verenigde Arabische Emiraten, Tunesië, Noorwegen, Spanje, Palestina en Zuid-Afrika kwamen een kijkje nemen."

Giusi, Antonio en Rocco Carrera samen met Giovanni Napoli

Klik hier om het fotoverslag van Macfrut 2024 te bekijken

Buitenlandse exposanten
Er was een grote vertegenwoordiging van Afrikaanse landen zoals Egypte, Zuid-Afrika, Senegal, Ethiopië, Kenia, Mali en Oeganda, met traditionele en verwerkte producten. Deze landen proberen nieuwe referenties te introduceren of de markt in Europa uit te breiden.

Ook Zuid-Amerika was goed vertegenwoordigd met producten die variëren van ananas tot avocado, van cassave tot druiven. Sommige landenstands waren erg groot, maar waren voornamelijk representatief, zonder bedrijfsverantwoordelijken of producten.

Veel landen uit Oost-Europa hadden producten van hoge kwaliteit meegebracht, zoals kersen en blauwe bessen. Hetzelfde kan gezegd worden van de tomaten afkomstig uit landen zoals Turkmenistan, Oezbekistan en Bulgarije. Azië werd vertegenwoordigd door een groot aantal Indiase bedrijven en een stand uit Vietnam.

Zonnige dagen
Natuurlijk licht filterde door de dakramen en met de zonnige dagen was de verleiding groot om buiten te lunchen en bij te praten. In de paviljoens van B1/D1 tot B3/D3, die uitkijken op de binnenplaats, was een dichte en continue stroom van bezoekers, vanaf de eerste dag.

Op stand 038 maakte de commerciële directeur van VIP, Kurt Ratschiller, een balans op van het appelseizoen. Hij vertelde dat Italië de grootste markt blijft voor VIP, aangezien het land ongeveer 60% van de productie absorbeert. Van clubrassen worden dit verkoopseizoen 50% meer volumes verkocht dan vorig seizoen.

"Macfrut heeft heel goed gewerkt, we merkten een sterke interesse en er hing meer positiviteit in de lucht vergeleken met de vorige editie, waarin de dreiging van de stijgende teeltkosten zwaar woog", zei de commercieel directeur van VIP.

"Macfrut 2024 is een recordeditie: 1400 exposanten, waarvan 40% uit het buitenland", zei Paolo Lucchi, voorzitter van coöperatie Legacoop Romagna. "Het evenement heeft aangetoond dat het zeer relevant is voor de sector en de economie in het algemeen."

Klik hier om het fotoverslag van Macfrut 2024 te bekijken

Tot ziens namens onze Italiaanse redactie op de volgende Macfrut, van 7 t/m 9 mei 2025!

Publicatiedatum: