Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Kees Leppink, van Smaak:

"Met onze focus op smaak willen we ons onderscheiden"

Tholen - Na meer dan 11 jaar trouwe dienst onder de naam "Uw Groenteman André Breukers", vond de huidige eigenaar, Kees Leppink, het tijd om zijn eigen stempel op de zaak te drukken. Na een brainstormsessie met zijn zwager kozen ze voor de naam "Smaak". "Die naam vat kort en krachtig samen waar we voor staan. Met onze aandacht voor smaak onderscheiden we ons van de supermarkt", verduidelijkt Kees de stap.

Kees Leppink (r) met zijn collega Coen Wolters voor de gerestylde winkel

Met een achtergrond in de supermarktwereld, waar hij jarenlang werkte voordat hij de winkel van André Breukers overnam, kent Kees deze van binnenuit. Hij had al bekendheid met de winkel, aangezien hij er tijdens zijn tienerjaren al stage had gelopen. "Ik heb altijd goed contact gehouden met André en Angela Breukers. Toen ik de kans kreeg om de zaak over te nemen, heb ik ervoor gekozen om op dezelfde voet verder te gaan."

Wennen
Nog altijd bouwt Kees voor op die basis. De nieuwe naam en bijbehorende huisstijl benadrukt de toewijding aan kwaliteit, productkennis en service die altijd hetzelfde zijn gebleven. "Hoewel 'Uw Groenteman' natuurlijk prima was, leek het me niet gepast om simpelweg mijn eigen naam erachter te zetten. Daarom zocht ik naar iets dat algemeen herkenbaar is en tegelijkertijd laat zien waar we voor staan, zonder mijn eigen naam erop. Het idee van 'Smaak' moest even wennen, maar bleek uiteindelijk precies te zijn wat we nodig hadden."

Verandering
In de winkel zelf zijn geen zichtbare veranderingen doorgevoerd. "Klanten vinden veranderingen in principe niet fijn, dus het was belangrijk dat het voor hen zoveel mogelijk vertrouwd bleef." Echter, de vertrouwde medewerkers dragen nu bedrijfskleding met het nieuwe logo. Kees: "Zij zijn al heel lang het gezicht van de winkel, de één is al vanaf het begin in dienst, 40 jaar, en de ander al 25 jaar. We zijn met een erg mooi team van 12 collega's elke dag weer in de weer om onze klanten te voorzien van al het heerlijks dat onze winkel te bieden heeft."

Binding
Het assortiment van Smaak blijft uitgebreid in losse groenten en fruit, inclusief een scala aan kant-en-klare maaltijden zoals stamppotten, babi pangang en pizza's boordevol groenten. Ook gesneden groenten, rauwkosten en yoghurttoetjes zijn ruim vertegenwoordigd, altijd met de nadruk op smaak en kwaliteit. De nieuwe "Smaak"-verpakking van de vertrouwde maaltijden en rauwkosten zorgt voor nog meer binding met de inhoud. "En niet alleen hier in onze winkel, we bieden ook verschillende soorten rauwkost aan die bij de Plus in de Veldmaat verkrijgbaar zijn."

Gemak
Kees koopt in bij vertrouwde groothandels en leveranciers. Het bewerkt product maken Kees en zijn team zoveel mogelijk zelf klaar. "Voor een deel maken we gebruik van halffabricaten. In de winkel is beperkte ruimte om alles zelf te kunnen doen. We kiezen hier bewust ook voor een stukje gemak. Het belangrijkste is dat het kwalitatief goede producten zijn en dat klanten het lekker vinden en waarderen."

Positief
Door veranderingen zijn goed geland in de traditionele gemeenschap die Haaksbergen is. "We hebben veel positieve reacties ontvangen op de verandering, omdat, ondanks de vernieuwingen, het vertrouwde gevoel behouden bleef. Natuurlijk waren er enkele opmerkingen over of 'dit allemaal wel nodig was', maar 98% van de klanten heeft er positief op gereageerd."

Geland
Kees besloot de naamswijziging te ondersteunen met een advertentiecampagne van 13 weken, met acties en elementen die benadrukken waar zijn winkel voor staat en het specialisme van het vak laten zien, zoals producteigenschappen en inspelen op actualiteiten zoals Pasen, Koningsdag of meer algemeen de lente. "We wilden de nieuwe naam bekendheid geven en kozen daarbij voor een professionele uitstraling. Ook op de verpakkingen en met de nieuwe bedrijfskleding vertellen we ons verhaal. Het was een kostbaar proces, maar de naam is geland, dus we zijn er nu even klaar met adverteren. De vrijheid van daghandel heeft zijn voordelen, maar actiematig is het wel lastig om vooruit te denken."

Groei
Ondanks soms uitdagende tijden, gaat het goed met de winkel. "In dit vak werk je met dagprijzen, maar je moet niet alleen in de waan van de dag leven. Daarom kijk ik altijd naar langere periodes en dan zie je gewoon dat je groeit, zowel in omzet als in klanten, en dat is mooi." Met 24.000 inwoners biedt Haaksbergen genoeg ruimte voor groei. Het eetpatroon is nog vrij traditioneel. "In vergelijking met andere ondernemers verkoop ik nog relatief veel groenten. Verder zit er nog steeds groei in gesneden groenten en maaltijden. Ook gesneden fruit loopt goed. Vooral de verkoop van ananas is gestegen sinds ik een ananassnijder in de winkel heb; klanten vinden dat geweldig en gemakkelijk."

Voor meer informatie:
Smaak, fruit- en groenespecialist
Spoorstraat 36
Haaksbergen
Tel.: 053 -5726837
[email protected]
FB Smaak, fruit- en groentespecialist