Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bart van Meurs, directeur Division Q in nieuwe podcast:

"Techniek speelt een rol maar uiteindelijk is kennis leidend"

In de allereerst aflevering van de Division Q podcast staat innovatie in de glastuinbouw centraal. Bart van Meurs, directeur van Division Q, en presentator Tim, ook werkzaam bij de afdeling van Koppert Cress, zijn daarin aanwezig. In de podcast worden verschillende onderwerpen in de glastuinbouw behandeld. De 43-jarige Bart: "Een podcast is een manier om je eigen ego op te poetsen." Hij werkt de afgelopen 13 jaar bij Koppert Cress. Tim is 28 jaar en heeft gestudeerd aan de TU Delft.

Bart: "Koppert Cress wil zijn kennis en kunde wereldwijd delen. We maken in onze sector mooie producten en dat moeten we ook uitdragen. We staan bekend als arbeidsuitbuiters. Daar zit soms een kern van waarheid in, maar het ligt wel iets genuanceerder. We hebben zeker huiswerk in de sector. Maar we kunnen tegelijkertijd trots en kritisch zijn op de sector."


Bart van Meurs

Oorsprong Koppert Cress
Koppert Cress heeft een award voor het duurzaamste bedrijf van Nederland gewonnen. Het bedrijf is in 1987 opgericht door Gerrit Koppert als radijskwekerij. Bart: "We zijn met radijsteelt begonnen. In de loop van de tijd zijn we andere kiemgroenten gaan telen. We wilden daarna bijzondere kiemgroenten gaan telen. Tegenwoordig hebben we 200 collega's en zo'n tien hectare. Innoveren zit in ons DNA. Bijvoorbeeld groenten in het donker telen of nieuwe producten. Daarnaast beleveren we toprestaurants in Europa."

Geen rommel
"We vinden het normaal dat je als ondernemer geen rommel maakt. We hebben in 2010 een hele grote stap gemaakt met grootschalig nieuwbouw. We waren één van de eerste twee bedrijven die LED-verlichting toepasten. We halen energie uit de sloot en we ontwikkelen zelf zonnecollectoren."

Waarom Division Q?
"In 2016 is het zaadje van Division Q geplant. Toen wonnen we een prijs waarmee we het duurzaamste bedrijf van Nederland waren. Wanneer je het duurzaamste bedrijf van Nederland bent moet je ook op dat niveau acteren. We werken veel met start-ups samen. Division Q houdt zich bezig met het verduurzamen van het moederbedrijf. Het is tegelijkertijd een springplank voor innovaties in de sector. Wij zien ons als verhalenvertellers. We willen uitdragen wat we doen."

Kun je iets meer toelichten over de hotspots?
Bart: "Koppert Cress kijkt niet alleen naar wat er uit hun eigen schoorsteen komt. We willen ook CO2-uitstoot voorkomen die optreedt bij het vervoer van onze producten of bij klanten die wij beleveren. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat de stroom die we inkopen bij energiebedrijven energieneutraal is. En dat is bij Koppert Cress het geval. We transporteren kwetsbare plantjes over de hele wereld. Dat proberen we met elkaar op een deugdelijke manier te doen. Iedereen die suggesties heeft kan e-mailen naar [email protected]."

Hoe vergelijkt Koppert Cress zich met ander tuinbouwbedrijven?
"We willen graag nieuwe producten en nieuwe processen. We zijn best een groot bedrijf maar tegelijkertijd kleinschalig. Er zijn heel wat groentetelers die een groter areaal hebben. Wij kunnen kiemgroenten binnen twee weken oogsten. Daardoor kunnen we snel proeven en testen. Zo kunnen we binnen een paar maanden de juiste LED-verlichting vaststellen."

Wat zien we de afgelopen periode bij start-ups gebeuren?
Bart: "Er zijn mooie onderzoeksinstituten zoals de WUR, Delphy etc. Maar de eerste stap de praktijk in om bij een tuinder in volle productie te testen is groot. Dat is iets waar wij ons in onderscheiden. Dankzij onze kleinschaligheid kunnen we goed en snel testen. Daarbij ga je weleens op je plaat maar dat hoort erbij."

Wat is een voorbeeld waar je met innovatie tegen aanloopt in de praktijk?
"Er moet gewoon productie gedraaid worden. Het is leuk als je bijvoorbeeld warmtebatterijen in je gewas hebt maar er moeten ook biologische gewasbeschermingsmiddelen uitgezet worden. Dat gaat niet samen. En dan moet je aan de bak om dat aan te passen. We zijn daarnaast niet vies van commercieel succes." Het nieuwe telen vind ik mooi. Techniek speelt daarin een rol maar uiteindelijk is kennis leidend." De footprint van Koppert Cress bedraagt 23.000 ton. Hier is de podcast terug te luisteren.

DivisionQ
Tel: +31 (0)174 242819
[email protected]
www.divisionq.nl

Publicatiedatum: