Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Wijnen Square Crops en Fresh Valley aan het woord

Midi-komkommer van noviteit naar volwassen product

Tholen - In het Nederlandse komkommerassortiment is er sinds enkele jaren een optie bijgekomen: de midi-komkommer. Twee Nederlandse telers bedienen er tegenwoordig de Britse markt mee. Met de kennis uit de eerste jaren ligt het product in 2024 als volwaardig onderscheidend product in de supermarktschappen.

2022 was het introductiejaar voor de nieuwe komkommervariant. "In dat jaar voerden we een eerste korte test uit", blikt directeur Koen Saris van Wijnen Square Crops medio maart bij de start van seizoen drie voor de midi-komkommer terug. Het was het bedrijf met een locatie in Egchel en Grubbenvorst, met naast Koen, Pieter Wijnen en Ton Smeets aan het roer, dat in de zomer van 2022 trots naar buiten bracht met de nieuwe komkommer de 'Engelse markt te bestormen'. "In dat jaar zagen we dat de vraag er was, maar zagen we ook dat het niet goed werkte om ons product naast de 'portion' te leggen."

Die 'portion' is een doormidden gesneden reguliere lange komkommer. Het is een gewild product op de Britse markt, maar ook een product dat gevoelig is voor voedselverspilling en dat bovendien een verpakking nodig had. "Samen met supermarktketen Sainbury's en onze handelspartner Terra Natura International (TNI) zijn we in 2020 gestart met het onderzoeken van de mogelijkheden van een midi-komkommer, speciaal voor dit segment geteeld." Een ras werd gevonden en daarmee kon de teelt van de 'halve' komkommer van start. Een midi-komkommer weegt ongeveer 180 gram. Het steeltje wordt tijdens de oogst verwijderd.

Na leerjaar 2022 werd besloten in 2023 terug te gaan in volume, maar het product niet meer naast de portion aan te bieden. "Ons product was afgelopen jaar in een twintigtal winkels van Sainsbury's te vinden. Dat het product niet meer naast de portion ligt, is goed bevallen. Daarom schalen we dit seizoen weer op en leveren we aan meer winkels." Het gaat bij Wijnen Square Crops inmiddels over een halve tot een hele hectare.


Ton, Pieter en Koen van Wijnen Square Crops

Naakte vervanger van portion
Een tweede Nederlandse teler voert het product ook. Sam van Duifhuizen, directielid van Fresh Valley, leerde in 2022 iemand kennen die al met de midi-komkommer bekend was. In dat jaar kocht het snelgroeiende glastuinbouwbedrijf een kas in Sevenum erbij waar met de teelt van de midi-komkommer werd gestart. "Het begon met een paar duizend vierkante meter. We leveren het product echt op klantvraag aan onze handelspartners, die het product weer aan Britse supermarktketens leveren."

In totaal staat er voor 2024 één hectare bij Fresh Valley met midi-komkommers. Begin maart ging de oogst van de midi-komkommer van start. "We leveren inmiddels volop", zegt Sam begin april. "Onze productie sluit aan op het moment waarop de teelten in Spanje en Marokko aflopen." In de retail geven ze er de voorkeur aan altijd twee leveranciers te hebben. Sainsbury's heeft er de afgelopen jaren echt werk van gemaakt, vindt Koen. "Zij zagen direct de potentie en zijn afgelopen jaar ook beter over het product gaan communiceren. De voordelen zijn groot, zowel qua voedselverspilling als qua vermindering van plastic afval."

Beide Nederlandse telers voeren de midi-komkommer 'naakt', onverpakt aan. In een nieuwsbrief in maart dit jaar bij de start van het seizoen van de midi-komkommer communiceert Sainsbury's dat dankzij de midi-komkommer als vervanger van de portion op jaarbasis 15 ton plastic bespaard wordt. De midi-komkommers van Fresh Valley komen na levering aan handelspartners bij meerdere Britse supermarktketens uit, weet Sam. "Bij Sainsbury's liggen ze naakt in het schap. Van de andere ketens weet ik dat niet precies."

Geen vervanger van mini
Zowel Wijnen Square Crops als Fresh Valley telen ook lange komkommers en mini-komkommers. De midi-komkommer vervangt dit product niet. "In de mini's zien we groei ten opzichte van vorig jaar in de belichte teelt", merkt Koen op. Verder doorgroeien met het product willen ze in Limburg graag. "We zijn inmiddels goed thuis in de oogstprognose van dit product en laten ons areaal graag meegroeien met de vraag."

Voor Fresh Valley geldt hetzelfde. Ook hier zien ze groei in midi- én mini-komkommer. Sam: "Ook de markt voor mini-komkommer is een groeimarkt." De midi-komkommer vormt inmiddels ook een mooie aanvulling op het pakket. "We vinden het zelf een erg mooie komkommer. We hebben er alle vertrouwen in dat we de Britse markt met dit product goed kunnen blijven bedienen en verwachten groei. Het is mooi dat we dit samen als Nederlandse telers kunnen doen."

Op de vraag waarom eigenlijk een Britse teler niet hetzelfde is gaan doen, hebben zowel Koen als Sam niet echt een antwoord. Koen verwacht wel dat als het product echt volwassen wordt, er meer telers zich voor de midi-komkommer zullen melden. "Maar het Verenigd Koninkrijk blijft toch sterk importafhankelijk." Sam wijst erop dat de midi-komkommer in Oost-Europa ook een groot product is. Echt leveren op die markt is er (nog) niet bij. De markt heeft zijn eigen kanalen.

De teelt is ook niet zomaar voor iedereen weggelegd. "De teelt gaat nog altijd niet vanzelf", erkent Sam. "Vooral in de eerste jaren kost het veel energie om de teelt onder de knie te krijgen en om de juiste rassen te kiezen." Koen spreekt van 'een arbeidsintensieve en ook energie-intensieve teelt'. "Samen met onze partners hebben we de kostprijs redelijk onder controle. Een dergelijke teelt noemen wij een 'contractteelt' waarbij we vooraf samen met de producent volume en prijs afstemmen alvorens wij een teelt aan zetten." Voor de midi-komkommer is geen daghandel voor handen.

Winterteelt?
Een volgende stap met de midi-komkommer kan een winterteelt zijn. De Britse supermarktketens zijn hiervoor aan zet. Koen: "Als het product dit jaar weer goed draait, dan gaan we deze zomer samen met TNI weer praten over de komende winterteelt en de zomerteelt in 2025. Zelf gaan wij niet in het buitenland telen." Sam heeft wel al contacten gehad over winterteelten, maar 'tot nu toe kwam het er nog niet van.' De reden? "Deels omdat wij al veel van ons areaal vol hadden staan en verkocht hadden, deels ook omdat er stevige concurrentie is vanuit Spanje en Marokko. Met de kwaliteit die wij leveren zijn onze klanten in ieder geval erg tevreden."

Ook Koen wijst daarop. De midi-komkommer is een goede aanvulling in het komkommerassortiment. "Wat we zijn gaan doen, klinkt heel logisch, maar toch zie je dat er nu al vijf jaar overheen gaat. Iets nieuws realiseer je niet zo één-twee-drie, maar met de retail aan boord, een goed formaat, een goede smaak, houdbaarheid en prijs wordt het product stilaan echt volwassen."

Dit artikel verscheen eerder in editie 4, 38e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
Fresh Valley
Tel: 0777820170
info@freshvalley.nl
www.freshvalley.nl

Wijnen Square Crops
Tel: +31 (0)77 - 358 67 79
info@square-scrops.com
www.square-crops.com