Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Noren eten minder AGF, maar supermarkten draaien recordomzet

De omzet van groenten en fruit in Noorse supermarkten bereikt recordhoogtes, maar dit gaat gepaard met een dalende consumptie door hogere prijzen. De kosten voor transport en andere inputs spelen een grote rol, zo stellen experts van het Noorse Informatiebureau voor Groenten en Fruit (OFG).

OFG becijferde dat de consumptie van groenten en fruit in 2023 met 4,5% afnam ten opzichte van 2022. In 2023 was de omzet van groenten en fruit in Noorse supermarkten €2,07 mld, het hoogste cijfer ooit en 10,4% meer dan in 2022. Hoewel de omzet is toegenomen, hebben Noorse consumenten minder groenten en fruit gegeten, door een stijging van de prijzen van meer dan 15%.

"Een van de redenen waarom het volume daalt, zijn de hogere prijzen. We zien ook dat consumenten in duurdere tijden in grotere mate kiezen voor de goedkopere alternatieven in het AGF-schap. Zachtfruit had het hard te verduren in 2023. De consumentenprijs voor zachtfruit steeg met 16,4%, terwijl de omzet met 4,8% daalde. Het is duidelijk dat er nu minder zachtfruit in de winkel wordt verkocht dan een jaar geleden", zegt analist Tore Angelsen.

Angelsen legt uit dat de hogere prijzen voor groenten en fruit te wijten zijn aan de verzwakking van de Zweedse Kroon en hogere transport- en energiekosten. Bovendien hebben uitdagende weersomstandigheden in Europa en Noorwegen een impact gehad op de oogsten.

"De afname in volume bevestigt de negatieve ontwikkeling die we ook zagen in onze consumentenenquête '5 a day Europe' die in de herfst van 2023 uitkwam. De enquête toont aan dat Noren gemiddeld 2,9 van de aanbevolen 5 eenheden groenten en fruit per dag eten. Veel van de daling kan worden verklaard door hogere prijzen", zegt voedingsadviseur Iselin Bogstrand Sagen.

Zij gelooft dat de ontwikkeling allerminst goed nieuws is voor de volksgezondheid. Wie het niet zo breed heeft, zal voor minder gezonde opties kiezen. "Bepaalde consumenten kiezen voor meer betaalbare groente- en fruitalternatieven, maar veel mensen voelen zich gedwongen om minder groenten en fruit te eten, omdat ze het te duur vinden. Die ontwikkeling van de laatste twee jaar draagt bij aan een minder gezond voedingspatroon", zegt de voedingsadviseur.

Sinaasappelen populair tijdens Pasen
Noorwegen importeert het hele jaar door sinaasappelen. In 2023 was dat 32.382 ton. Per Noor is dit gemiddeld net iets meer dan 6 kilo per jaar, of 30 sinaasappelen. Een groot deel wordt gegeten met Pasen.

"Het feit dat veel mensen sinaasappelen associëren met Pasen kan komen doordat dit fruit in het verleden alleen naar Noorwegen kwam tijdens de wintermaanden, en dat ze rond de Paastijd bijzonder lekker waren. Nu hebben we het hele jaar door toegang tot verse en mooie sinaasappelen", zegt Bogstrand Sagen. Spanje is de grootste leverancier van sinaasappelen aan Noorwegen.

Het Noorse aandeel neemt toe
De statistieken laten een toename zien in het Noorse aandeel van groenten en fruit. Het aandeel Noorse groenten steeg in 2023 van 51% naar 54%.

Het Noorse aandeel van komkommers bedraagt 81%, dat van tomaten 42%. Het volume appelen is de voorbije jaren fors afgenomen, wat vooral te wijten is aan een daling van de import. In 2023 werden in Noorwegen 3.704 ton aardbeien, 671 ton frambozen, 486 ton peren, 1.192 ton pruimen, 553 ton kersen/morellen en 139.672 ton groenten geteeld.

"De afzet van Noorse appelen is wel stabiel geweest, ook al zijn er seizoensvariaties van jaar tot jaar. Een enquête uitgevoerd in februari 2023 toont aan dat Noorse winterappelen goed ontvangen zijn door de consument", besluit Angelsen.

Voor meer informatie:
Tore Angelsen
Norwegian Fruit and Vegetable Marketing Board
Tel: +47 47 5 1787 (Noorwegen)
tore.angelsen@frukt.no
www.frukt.no

Publicatiedatum: