Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jitse Van Eester, Vander Zijpen:

"Werken op vraag van de klant zal steeds belangrijker worden”

Tholen - "Convenience groeit alleen maar", concludeert Jitse van Eester, Sales Manager bij Vander Zijpen, dat zich richt op het versnijden van groenten en fruit. Jitse ziet dat vooral de retailtak, die Van der Zijpen opzette in de coronapandemie om te kunnen diversifiëren, zich ontwikkelt. "Het is onze nieuwste en meest groeiende tak."

De reden van de groei zoekt hij onder meer in het fijnmazige logistieke netwerk van 32 eigen vrachtwagens, dat is opgezet om dagelijks in heel België te kunnen aanleveren. Daarnaast ziet de salesmanager dat de gesneden groenten en fruit die onder private label vanuit de snijderij rechtstreeks bij de centrale van de retailer worden aangeleverd, ook een rol spelen bij de groei. Naast retail belevert Vander Zijpen eveneens de horeca en de institutionele markt.

De salesmanager ziet dat Belgische groothandels zich traditioneel vaak richten ofwel op bulkproducten ofwel op gesneden producten. Familiebedrijf Vander Zijpen – gerund door vader en zoon Michel en Jimmy Vander Zijpen – zet in op beide segmenten tegelijk. "Wij trachten die twee noemers onder elkaar te brengen en een zeer uitgebreid gamma van niet gesneden producten, eetbare bloemen en exoten aan te bieden en daarnaast ook in eigen productie een zeer uitgebreid assortiment gesneden groenten en fruit aan te bieden voor elk van de markten die wij beleveren."

Veel verschillende referenties
Voor de toekomst van het conveniencesegment heeft Jitse goede verwachtingen. Daarbij ziet hij dat veel meer dan voorheen de vraag van de klant leidend is geworden. Waar vroeger producten als geraspte wortels of gesneden kolen in standaard kiloverpakkingen beschikbaar waren, geeft de salesmanager aan dat klanten nu vragen om veel meer verschillende verpakkingen zoals bijvoorbeeld 250, 400 of 480 gram. "We hebben dus heel veel verschillende referenties en werken echt op vraag van de klant en dat zal steeds belangrijker worden."

Bij de toenemende vraag van de klanten, speelt de soms moeizame invulling van de arbeidsbehoefte een rol, geeft Jitse aan. "Vooral de horeca en de bedrijfscatering vinden heel moeilijk nieuwe handen om in de keuken aan de slag te gaan. Personeel is voor hen essentieel, maar ze vinden geen personeel meer. Dus proberen we de klant zoveel mogelijk te ontzorgen." Het is de reden dat ook Vander Zijpen het assortiment blijft ontwikkelen. "We gaan beginnen met klaargemaakte salades en gegrilde producten. Het is ons doel om met die groeiende markt mee te groeien."

Korte lijnen
Jitse ziet dat het in de snel bewegende markt noodzakelijk is om ook in de bedrijfsvoering snel te kunnen schakelen. Het familiale karakter van het bedrijf speelt daarbij een rol. "De lijnen zijn kort en daardoor kunnen we snel beslissen." Een ander aspect dat de salesmanager benoemt zijn de langdurige relaties met leveranciers. "Daarin proberen we nauw samen te werken. Die partnerships lopen al lange tijd en onze leveranciers weten wat we nodig hebben en wat we willen."

Dat kwam ook tot uiting bij de plaatsing van een paprika-ontkernmachine door langdurige partner Sormac. Voor Vander Zijpen is het belangrijkste daarbij dat een deel van de manuele productie is geautomatiseerd. "Daardoor hebben we een uniformer product en veel minder verlies. Bij het manueel ontkernen van paprika's gaat er veel meer vruchtvlees verloren. Nu wordt de paprika ontkernd en wordt het product in brochette snit gesneden. Al wat ernaast valt, wordt door de machine opgenomen en versneden in kleinere blokjes. Onze snelheid is verhoogd en het verlies is verlaagd."

Efficiëntie
Lars Heuvelmans, Area Sales Manager bij Sormac, dat machines en verwerkingslijnen produceert voor de groenteverwerkende versindustrie, ziet ook dat efficiëntie een belangrijk aspect is bij de keuze van nieuwe apparatuur. "Net als bijvoorbeeld flexibiliteit. De paprika-ontkernmachine type PC55 die we bij Vander Zijpen hebben geplaatst is een heel flexibele machine waarbij met één machine verschillende producten zoals partjes, blokjes (voor shaslick), wedges en ringen kunnen worden gemaakt, zonder dat er nog handmatig gesneden hoeft te worden en zonder dat er grote veranderingen aan de machine hoeven te worden gemaakt."

Een ander belangrijk aspect dat Lars benoemt is de reinigbaarheid van machines. "In de voedingsindustrie worden machines iedere dag van boven tot onder en van binnen en buiten gereinigd. Dan is het handig dat je de machines zo maakt dat je overal snel en goed bij kunt. Hoe sneller het reinigen gaat, hoe minder kansen op risico's door het ontstaan van bijvoorbeeld bacteriën.

Wereldwijde groei
In het verlengde van de groeiende conveniencemarkt, geeft Lars aan dat er ook meer vraag is naar machines voor de groentenverwerkende industrie. "De conveniencemarkt groeit, waarbij er regionaal grote verschillen zijn." Zo ziet hij dat bijvoorbeeld Nederland heel ver daarin is, maar dat in veel landen – zowel in Europa als wereldwijd – er veel bulkproduct wordt aangeboden en nog weinig bewerkte AGF. "Dat is een signaal van de positie van dat segment: wereldwijde groei." In lijn met de ontwikkeling van de markt, groeit ook Sormac, laat Lars weten. "Doelstelling daarbij is om samen met de klant te groeien, want overal willen consumenten kwalitatief goede producten met zo min mogelijk inspanning."

Dit artikel verscheen eerder in editie 3, 38e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
Vander Zijpen
Z. 4 Broekooi 103
1730 Asse
Tel: +32 (0)2/466.25.10
[email protected]
www.vanderzijpen.com

Sormac B.V.
Huiskensstraat 68
5916 PN Venlo
Tel: +31 (0)77 351 84 44
[email protected]
www.sormac.nl