Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Philippe Degré, Rotom:

"Overschakeling op lokale tomaten nu kwaliteit Spaans aanbod minder wordt"

Tholen - Voor Rotom is de start van de drukste periode van het jaar nu langzaam maar zeker voor de deur. Nu de grotere volumes van Nederlandse en Belgische tomaten uit onbelichte teelt meer en meer haar weg naar de markt beginnen te vinden, betekent het ook de piekperiode voor het bedrijf dat gespecialiseerd is in de tomatenteelt. "Binnen een week of twee verwachten we toch wel echt volop van start te kunnen gaan", vertelt Philippe Degré, exportmanager bij Rotom, dat, naast de inkoop, ook zelf (on)belicht met name cherrytrostomaten, cocktailtomaten, ronde tomaten en pruimtomaten teelt.

Na een zeer uitdagende vorige winter, waarbij door de energiecrisis de belichte teelt bijna volledig stilgelegd werd, heeft Rotom deze winter wel weer redelijk door kunnen werken met tomaten uit belichte teelt. "Er was nog altijd geen volle capaciteit van belichte lokale teelt, maar hebben deze winter toch weer 8 ha van de 15 ha kunnen belichten."

Deze weken wordt dus echter langzaam maar zeker de overstap gemaakt naar het lokale seizoen. "Met paprika, aubergine en komkommer zijn we al volop gestart, maar we merken ook dat iedereen beetje bij beetje aan het omschakelen is bij de tomaten. Ondanks dat Spanje, gezien de klimatologische uitdagingen, een redelijk goed seizoen heeft gehad, horen we nu namelijk steeds vaker dat de kwaliteit van de Spaanse tomaten minder wordt. Toch kunnen de Belgische en Nederlandse volumes het gat nog niet helemaal opvullen, maar tomaten blijven ook een zomerproduct bij uitstek, waardoor de vraag ook nog niet van dien aard is dat we nu met hele hoge prijzen werken."

Tomatenprijzen zullen dalen
De teler ziet dan ook dat in de tomaten de vraag traditioneel omhoog schiet rond midden - eind april. "In de afgelopen weken hebben wel gekeken naar prijzen die richting de €2,20 gingen. Deze week daalde hij al meer naar rond de €1,70 en dat zal de komende weken alleen maar door gaan zetten als de grotere volumes over een week of 2 op de markt zullen komen. Als dan uiteindelijk de vraag omhoogschiet wanneer de temperaturen hoger worden en het zonnetje consistent gaat schijnen, zal er ook een aanbod zijn, waarmee de markt wel in balans kan blijven."

Echte verandering in de vraag naar verschillende tomatenvariëteiten ziet Philippe niet. "Gebruiksgemak is natuurlijk al een tijdje een trend die ingezet is. Het snacksegment wint bijna over het hele spectrum steeds meer terrein en dat is bij tomaten zeker niet anders." Hierin ziet hij overigens wel verschil tussen verschillende afzetmarkten. "Wij verkopen eigenlijk de hele range, maar je ziet wel dat bijvoorbeeld Spanje vooral bulkproducten, zoals vlees- en trostomaten wil. Italië wil daarentegen weer meer specialties, zoals de Deliziano- of San Marzano-tomaten. Een factor die we daarentegen altijd terug zien, is dat de vraag naar tomaten stijgt wanneer de zon om de hoek komt kijken. Voor een salade blijft een tomaat altijd een belangrijk ingrediënt."

Hoge aspergeprijs onvermijdelijk richting Pasen
Een ander product wat in de aanloop naar Pasen wel hoogtij viert, zijn de asperges. Deze periode wordt er veel gezegd en geschreven over dit 'witte goud', maar voor het zusterbedrijf van Rotom, Orca, is de handel hierin ook losgebarsten. "Het echte witte goud blijft overigens witloof. Daar zijn we met Orca met name groot in, maar asperges zijn uiteraard de hardlopers van het moment", lacht Philippe. "Toch is het aanbod nog altijd beperkt. Er komt nu wel meer en meer, maar iedere keer als Pasen vroeg valt, zoals dit jaar, weten we dat er een tekort zal zijn. In dat opzicht hebben we liever Pasen rond midden april, als we al wat verder in het seizoen zijn en de aanvoer redelijker is."

Het resultaat is dat er op het moment hoge prijzen worden betaald voor de asperges. "Dat ze duur zijn richting Pasen is ook onvermijdelijk. Er zijn relatief weinig volumes op de markt, maar iedereen wil ze in de winkel hebben. Dan worden ze toch wel aangekocht ongeacht de prijs. We zien ook dat er daardoor nog wel wat handelaren op het laatste moment beslissen om te switchen naar import in plaats van lokaal."

Wanneer de grotere volumes er dan zullen zijn, durft Philippe niet echt te zeggen. "Het aanbod neemt al langzaam maar zeker toe. Als er een paar dagen zonneschijn is en het 's nachts niet te koud wordt, zullen ze de tweede helft van april wel in groten getale verschijnen. Het hangt uiteindelijk allemaal van de weersomstandigheden af. Bovendien is het ook nog maar afwachten wat de natte grond betekent voor de kwaliteit. Een winter zoals dit jaar is een nieuw gegeven. We zagen het in de witlof, waar we later in het seizoen gevolgen kunnen zien van de natte winter. Eenzelfde situatie zou zich voor kunnen doen bij de asperges."

Aan de vraagzijde ziet hij daarentegen weinig verrassingen voor zich. "Asperges zijn nog een van de weinige echte seizoensproducten. Iedereen wacht er met smart op. Je weet ook dat de vraag start in de aanloop naar Pasen en eind juni eindigt. Er zijn wel vroeger asperges uit Spanje en later uit Peru, maar dat telt niet hier. Voor België en Nederland is het echt een ding. We starten met Pasen en eindigen op 24 juni met Sint-Jan. Ook al zijn er eind juni nog asperges. Toch is dan de tijd om te zeggen: 'Het is goed geweest'. Dat is ook wat het zo mooi maakt. Het is een kort en stresserend seizoen, maar blijft een bijzondere periode."

Kom op tegen Kanker
Vanaf 9 tot en met 12 mei doen de medewerkers van Rotom en Orca daarnaast mee met het initiatief Kom op tegen Kanker. "We hebben ons ingeschreven voor twee teams waarmee we uiteindelijk 1000 km moeten fietsen om zo veel mogelijk geld op te halen in de strijd tegen kanker. Het is voor ons de eerste keer, maar we wilden ons graag inzetten voor dit mooie doel. Bovendien geeft het iedereen de mogelijkheid elkaar wat meer te leren kennen buiten kantoor om, want er moet toch getraind worden", lacht Philippe. "We zijn niet de enige in de AGF-handel, dus we nodigen eenieder van harte uit deze dagen iedereen aan te moedigen langs het parcours."

Voor meer informatie:
Philippe Degré
Rotom Tomatoes
Drevendaal 38
B-2860 Sint-Katelijne-Waver, België
+32 15 32 38 32
philippe@rotom-tomatoes.com
www.rotom-tomatoes.com