Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Zijn consumenten en klanten bereid om iets nieuws te ondersteunen?

Veel vertical farms deelden hun succesverhalen over duurzame teelt en verbeterde voedselveiligheid om zo geld te verwerven. Het team van GoodLeaf werkte echter achter de schermen. Voordat Barry Murchie bij GoodLeaf kwam, werkte Barry voor McCain Food. Hij was één van de drijvende krachten die McCain ertoe bracht om in 2018 in GoodLeaf te investeren. Sindsdien heeft het bedrijf hard gewerkt zonder veel ophef te maken.

"We zijn stilletjes bezig geweest met het opbouwen van ons bedrijf in Canada", zegt Barry Murchie, CEO van GoodLeaf. "Wij beloven niet meer dan dat we kunnen waarmaken. Veel concurrenten beschrijven zichzelf als een technologiebedrijf. Wij zien onszelf als een voedselbedrijf dat technologie benut."


Barry Murchie

Stop het greenwashing
Barry bespreekt de tactiek van vertical farms die met grote woorden en beloften geld proberen binnen te halen en vervolgens hun doel niet bereiken.

"De sector bevindt zich nu in een consolidatiefase. De verticale tuinbouwsector kan worden opgedeeld in drie categorieën," merkt Barry op. "Er zijn dromers. Dat zijn bedrijven die zich blind staarden op de positieve verhalen en paars licht. Het lukte ze echter niet om succesvol te zijn."

"Dit soort bedrijven verdwijnen", zegt Barry. Vervolgens zijn er de verspillers. Dat zijn bedrijven die enorme bedragen hebben opgehaald, zichzelf als technologiebedrijven beschouwden en lange tijd te veel beloofden maar weinig groenten leverden. "Deze twee types hebben investeerders behoorlijk sceptisch gemaakt over deze sector. Hun problemen haalden de krantenkoppen en beschadigden daarmee de sector. Daardoor raakten investeerders teleurgesteld," merkt Barry op.

De laatste categorie, waar GoodLeaf volgens Barry onder valt, zijn bouwers. "Zij zien zichzelf als verantwoordelijke en gedisciplineerde gebruikers van kapitaal. Ze bouwen hun voedselbedrijven op rond voedselveiligheid, productconsistentie en eenheidseconomie. Deze laatste groep bedrijven is uiteindelijk succesvol."

Het vergroten van consumentenbewustzijn
GoodLeaf neemt op dit moment de farms in Calgary en Montreal in gebruik. Volgens Barry is het bedrijf daarmee op weg om één van de grootste vertical farms ter wereld te worden. "We nemen twee faciliteiten in gebruik die onze samenwerking met onze commerciële partners bij het ontwikkelen van de markt versterken."

Het ontwikkelen van de markt en het vergroten van het consumentenbewustzijn zijn tot nu toe behoorlijke uitdagingen geweest voor de vertical tuinbouwsector. "Eén van de vragen die ik mezelf stelde voordat ik bij deze sector kwam was: zijn consumenten en klanten bereid om iets nieuws te ondersteunen?" Het antwoord daarop was ja. "We konden met ons initiële onderzoek zien dat er naast bereidheid ook een verlangen is om deze alternatieve optie in de markt sneller te ontwikkelen." Daarnaast is er nog iets anders. "Er is de noodzaak om een ecosysteem te creëren om te kunnen vertrouwen op een binnenlands alternatief."



85% van de bladgroenten die in Canada worden geconsumeerd, wordt geteeld in Zuid-Californië en Arizona. Deze gebieden kennen al van oudsher problemen met waterkwaliteit, bodemdegradatie en zelfs voedselveiligheidskwesties.

"Groenten die bij de consument terechtkomen zijn vaak korter houdbaar en bevatten weinig voedingsstoffen. Over het algemeen maakt dat het niet tot een aangename eetervaring. Daarbovenop komt dat een groot deel van die producten de consument niet eens bereikt, omdat het in de tussentijd in de toeleveringsketen wordt weggegooid," legt Barry uit. Canada kampt al een tijdje met deze problemen, worstelend om een voedselsoevereiniteit te bereiken. "Als we niet voor onze voedselsoevereiniteit zorgen, komt er een abrupt einde aan bladgroenten in Canada. En dat willen we niet."

Een nichemarktproduct toevoegen aan het mandje
Consumenten zijn bereid om iets nieuws en iets veelbelovends te proberen. Maar het lijkt er ook op dat er een behoefte is van voedselbedrijven om proactief kwesties aan te pakken die van nationaal belang zijn. GoodLeaf wil dat doen met microgroenten. "Microgroenten hebben een extreem hoge voedingswaarde en een explosieve smaak", zegt Barry.

"Een dergelijk product zou gezondheidsvoordelen bieden aan bevolkingsgroepen en gemeenschappen die geen toegang hadden tot vers en voedzaam voedsel. Denk bijvoorbeeld aan oudere gemeenschappen. Het eten van een kom spinaziesalade die van duizenden kilometers verderop komt, is niet zo smakelijk en voedzaam als het hebben van toegang tot een breed scala aan voedingsrijke microgreens die gewoon om de hoek groeien. Het introduceren van innovaties in de microgreen-sector betekent dus het verbeteren van het dieet van consumenten. Dat vertaalt zich in het toevoegen van een extra product aan hun boodschappenmandje. Als de markt zich volledig ontwikkelt, zijn we er klaar voor om te profiteren van wat komen gaat."

Voor meer informatie:
GoodLeaf
info@goodleaffarms.com
www.goodleaffarms.com

Publicatiedatum: