Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Alexandre Picault, Kultive:

"We moeten telers beter belonen en de komkommeropbrengst beter waarderen"

Het Franse Kultive is vorige week gestart met het reguliere komkommerseizoen en bijna twee weken geleden met het minikomkommerseizoen. De tonnages blijven vrijwel onveranderd, met respectievelijk 23.000 en 300 ton gepland voor dit jaar. Commercieel directeur van het bedrijf Alexandre Picault analyseert de uitdagingen voor 2024.


Simon Boisgard / © Philippe Montigny. Alle producten van Kultive zijn GlobalGAP, HVE en Demain la Terre gecertificeerd.

Vergoeding en markt
"Een van de eerste doelstellingen voor 2024 betreft de vergoeding van de telers. Het idee is om hetzelfde of het beter te doen dan in 2023," vertelt Alexandre. "Omdat de meeste kosten nog steeds stijgen, hebben de komkommertelers op dit punt zekerheid nodig. We moeten de telers beter belonen, hen helpen bij het opstarten of opnieuw opstarten van komkommerteeltfaciliteiten en de komkommeropbrengst beter waarderen."

"In het kader van de afzet moeten we ons tot half april bezighouden met de opbouw van de markt, waarna alle teeltgebieden de markt zullen betreden." Dit jaar hopen de komkommertelers bovendien dat de weersomstandigheden gunstig zullen zijn voor de consumptie, want afgelopen lente en begin augustus heeft het gebrek aan zonneschijn de vraag aanzienlijk beïnvloed.

Voorrang voor Franse herkomst
Terwijl diverse leveranciers in 2023 de kaart van de Franse herkomst speelden, zal de dynamiek dit jaar waarschijnlijk anders zijn. "Het prijsverschil tussen Spaans/Nederlandse en Franse producten is vrij groot, met een verschil tot € 0,50, in tegenstelling tot vorig jaar. Op dit moment richt de grootschalige retail zich op het bieden van lage prijzen aan consumenten."

In deze context bestudeert de sector momenteel hoe consumenten vanaf april, wanneer de komkommerteelt op het hoogtepunt is, bewuster kunnen worden gemaakt en hoe de Franse komkommer het best kan worden gepromoot: door de verkoop te stimuleren en speciale aanbiedingen onder de aandacht te brengen. Het enige nadeel is het feit dat het lastig is om een Franse komkommer te onderscheiden van een Spaanse of Nederlandse variant in de schappen.


Jean-Marc en Grégoire Leriche / © Philippe Montigny

Meer komkommers deze zomer?
De Franse komkommerteelt kent van nature tussen juni en juli een dieptepunt, maar het vooruitzicht van economische activiteit onder invloed van de miljoenen bezoekers aan de Olympische Spelen deze zomer zou Kultive ertoe kunnen brengen om het teeltschema dit jaar te herzien. "We zouden kunnen besluiten om de oogst een paar weken te vervroegen om te kunnen voldoen aan de toegenomen vraag die in deze periode zou kunnen ontstaan.

Jean-Michel Gallier

Ontwikkeling van minikomkommers
Hoewel minikomkommers slechts 1% van de totale omzet van Kultive uitmaken, wil het bedrijf dit assortiment uitbreiden en de trend ombuigen. "Omdat we vanuit retailers tegenwoordig steeds meer vraag naar minikomkommers krijgen, gaan we meer minikomkommers telen en kijken hoe we het aanbod aan de markt kunnen aanpassen." De minikomkommer heeft daarnaast nog een belangrijk voordeel: "Het is een product dat bij bepaalde merken op bestelling kan worden geteeld. Consumenten kunnen minikomkommers het hele seizoen door in de supermarkt vinden, verpakt en voor dezelfde prijs. Minikomkommers zijn bovendien heel geschikt voor eenoudergezinnen die ervoor willen zorgen dat ze hun dagelijkse portie komkommer binnenkrijgen."

Voor meer informatie:
Alexandre Picault
Kultive S.A.S.
190 allée du bois vert
45640 Sandillon, Frankrijk
Tel.: +33 (0)2 38 49 33 49
contact@kultive.com
www.kultive.fr

Publicatiedatum: