Er is meer ruimte nodig voor de bereikbaarheid van Westlandse bedrijventerreinen. Dat bevestigen de gemeente Westland en stichting AGL Westland op 8 februari op één van de grootste tuinbouwbeurzen ter wereld: de Fruit Logistica. Wethouder Varekamp: “Westland is de internationale hoofdstad van de glastuinbouw. Logistiek speelt daarin een cruciale rol. Pal tussen de twee mainports, de Rotterdamse Haven en Schiphol, ligt deze economische grootmacht op het gebied van voedselzekerheid, gezondheid en geluk. Dagelijks doen vrachtwagens onze bedrijventerreinen aan om groente, fruit, bloemen en innovatieve technieken over de wereld te verspreiden.”

Pieter Varekamp (wethouder gemeente Westland) en Karla Peijs (voorzitter stichting AGL Westland) plaatsten, in aanwezigheid van Frederik Zevenbergen (gedeputeerde provincie Zuid-Holland) hun handtekening onder het document met als titel “Het Agrologistieke Cluster Westland: nummer 1 van Europa”.

Om Westland aantrekkelijk te houden voor de vele ondernemers en werknemers op de ruim 20 bedrijventerreinen, is er meer aandacht nodig voor openbaar vervoer en de fiets. Zo moeten er shuttles komen te rijden tussen een aantal bedrijvenclusters en openbaar vervoerhubs in de buurt. Recent is de gemeente met andere partners ook een werkgeversaanpak gestart om samen te bezien hoe werknemers, bijvoorbeeld op de fiets, snel en veilig op de bedrijventerreinen kunnen komen. Om die reden worden er snelfietspaden verkend tussen Delft, Naaldwijk, Den Haag en Rotterdam.

Een belangrijk project waar de partners naar uitkijken, is het aanpassen van het zogenaamde ‘Hondenbot’ nabij afrit 6 van de A20. “Omwille van de groene groeiambities van deze ondernemers willen we natuurlijk dat het vrachtverkeer soepel doorrijdt, maar we kijken tegelijkertijd ook naar openbaar vervoer en andere vervoersmethoden”, aldus wethouder Varekamp. “Westlandse ondernemers willen vooruit en hebben daarom een lange termijnvisie en daadkracht van de gemeente nodig. Deze verkenning brengt beide dichterbij,” vertelt Karla Peijs.

Cargoloop
De gezamenlijk ondertekende verkenning onderstreept dat niet alles meer op de begane grond past. De partners willen de lucht in, maar duiden daarbij op iets anders dan torenhoge bedrijfslocaties of vliegtuigen. “Om efficiënt ruimte te gebruiken en goederen snel van A naar B te krijgen, wordt er gewerkt aan hyperloops die cargo van de producent naar de haven kan brengen of vice versa”, stelt Peijs. “We willen niet alleen ter land, maar ook ter zee en in de lucht goed bereikbaar blijven. Dat vraagt om nauwe samenwerking met de Rotterdamse haven en StenaLine bijvoorbeeld.

Bekijk hier de verkenning van de partijen.

Bron: Gemeente Westland