Tholen - Na een traditiegetrouw wat schaarse januarimaand op de radijsmarkt is de vraag gedurende de beursweek in Berlijn en met Carnaval altijd wat rustiger. "Na de Carnaval verwacht ik wel dat de vraag meer los gaat barsten", zegt Erik de Jong van Jongfresh uit Monster. "De start was in januari wat rommelig. Door de oorlog was het spannend of er wel product uit Israël zou komen, maar dat is uiteindelijk meegevallen. Ook bij de Nederlandse tuinders was de groei er een beetje uit. Nu gaan we weer toe naar meer beschikbaarheid."

"De meeste radijs wordt nu geëxporteerd naar onze buurlanden zoals Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Scandinavië. Daarnaast zie je dat de specials, waar wat meer marge op zit, ook wat verder weg gaan tot in Abu Dhabi en Singapore toe", vervolgt Erik. Volgens de radijsteler is de markt voor specialties steeds meer gestabiliseerd. "Die vraag was wat afgezwakt, maar vorig jaar zagen we een stabiele lijn en nu de mixradijs het Beste product van het jaar 2023-2024 is geworden in de AH-verkiezing, verwacht ik dat de afzet nog weleens een boost zou kunnen krijgen."

"De radijsprijzen liggen op een redelijk niveau, in lijn van de voorgaande jaren. Wel ben ik blij dat de basiskostprijs van energie een stuk stabieler is geworden. Vorig jaar werd dat wel heel spannend, waar het heenging", vervolgt Erik. Het radijsaanbod vertoont in Nederland volgens hem een redelijk stabiel beeld. "Je ziet dat de spelers die al sinds jaar en dag actief zijn en het hele jaar door leveren hun positie verstevigen en alles wat daarom heen gebeurt, zie je langzaam minder worden."

Echte noviteiten heeft de radijsteler momenteel niet te melden, maar wat in het vat zit verzuurt niet. "We zijn altijd bezig met nieuwe kleurtjes radijs en onze uitstraling, maar het is nog net te vroeg om daar wat over te melden."

Voor meer informatie:
Erik de Jong
Jongfresh VOF
Madeweg 60
2681 PN Monster
Nederland
+31 (0)174 243 783
+31 (0)654 628 544
info@jongfresh.nl
www.jongfresh.nl