De boerenprotesten en blokkades hebben in het weekend ook meer en meer Nederland bereikt. Ondanks dat er enkele akkoorden in België zijn bereikt om te stoppen met de blokkades bij dc's van retailers blijven de protesten onverminderd doorgaan. Er is van vele kanten steun en initiatieven om het gesprek aan te gaan worden opgestart, maar de onvermijdelijke hinder door de blokkades blijven zichtbaar in de transport van verse groenten en fruit. "Het was wat chaotisch vrijdag en we kregen een hoop vragen van alle klanten of er wel gereden wordt. We ondervinden lichte hinder onderweg en hopen uiteraard dat dit zo blijft", zo vertelde Jolanda Nieuwenhuizen - de Mooij van De Mooij Transport.


AGF'er Robert van den Berg stuurde bovenstaande foto en onderstaand filmpje van de gevolgen van de stakingen op zijn woonwerkverkeer

TLN heeft onder meer het FD, AD Haagsche Courant, RTLZ, Hart van Nederland, ANP, Q Music en Nieuwsblad Transport aan de telefoon gehad. Clustermanager internationaal Elmer de Bruin vertelde vanochtend bij BNR Ochtendspits over de gevolgen voor de transportsector.

De Bruin legde uit dat TLN begrijpt dat de boeren opkomen voor hun bestaan, maar dat het niet de bedoeling is dat ze daarmee andere ondernemers in de wielen rijden. Dat gebeurt nu wel.

"We zijn ook veel voor de agrarische sector onderweg, met melk, levende dieren, veevervoer en agrarische producten. En denk aan allerlei andere producten die we vervoeren, zoals levensmiddelen tot medicijnen die echt op tijd en gekoeld moeten aankomen."

Vreedzame boerenprotesten
"Je treft als landbouwsector een collega-sector die je niet wil treffen met je actie. Kortom, uit je frustratie en ga protesteren. Maar ga geen wegen of distributiecentra blokkeren", vindt TLN.

"In Nederland horen we nu alleen over vreedzame boerenprotesten, rondom de grenzen. Maar wat we in Frankrijk al hebben gezien met de protesten daar, is dat we berichten horen over vrachtwagens met kwetsbare goederen die leeg worden gehaald. Dat is diefstal en vernieling, dat vinden we volstrekt onacceptabel.

We hebben de afgelopen dagen uiteenlopende meldingen binnengekregen van chauffeurs die urenlang stilstaan. We hebben ook een chauffeur gesproken wiens lading geplunderd werd. Door boeren in Zuid-Frankrijk werden goederen uit zijn truck gehaald en op straat gezet. Hij schat in een paar duizend euro schade te hebben."


Foto ANP

Stilstaan
"Een uur stilstaan kost ook geld: zo’n honderd euro per uur, zegt De Bruin. Ofwel stel dat jij over een ritje van Lyon naar Marseille normaal vier uur en nu tien uur doet, dan kost dat dus al zeshonderd euro extra.

We weten niet precies hoeveel chauffeurs er nu op dit moment in België, Duitsland, Frankrijk, Spanje en Portugal zijn, waar ook gestaakt wordt. Maar het zijn er tienduizenden. Zij moeten samen een enorme schadepost hebben. Waarvan je je kunt afvragen of deze kan worden verhaald op de verzekeraar, klanten of opdrachtgevers."

Stappenplan
Omdat de boerenprotesten lijken aan te houden en zich langzaam verder uitbreiden, heeft TLN een stappenplan gemaakt voor leden die in Frankrijk, België, Duitsland en Spanje en Portugal rijden. Daarin staat wat men kan doen om problemen te voorkomen. Maar ook wat je moet doen als je toch in een blokkade terechtkomt, zoals rustig meewerken als boze boeren je lading uit je truck halen. En wie je moet bellen als jij als chauffeur of je lading echt in de problemen komen.

Blokkades opgeheven
Verschillende blokkades bij Belgische retailers zijn van het weekend geeindigd, zo meldt Distrifood. Toch zullen klanten van Belgische supermarkten komende tijd lege schappen kunnen zien in winkels. Dat zeiden de retailers vorige week. Protesterende boeren blokkeerden met hun tractors distributiecentra van onder meer Aldi, Lidl en Colruyt. "Het is onvermijdelijk dat er op termijn producten zullen ontbreken in de rekken,' zegt een woordvoerder van Colruyt, die niet precies kan zeggen wanneer dat gebeurt. Ook Aldi stelt dat 'vooral de klant de dupe is'. De blokkades zijn 'een spijtige zaak", zegt de supermarktketen tegen persbureau Belga.