De oorlog in het Midden-Oosten en de zeevaartcrisis in de Rode Zee verstoren de export van tuinbouwproducten van veel landen. Mourad Erraguragui, vicevoorzitter van AMTRI, de Marokkaanse vereniging voor intercontinentaal wegtransport, en filiaaldirecteur van een multinationaal logistiek bedrijf dat in Marokko actief is, legt de gevolgen van de crisis in de Rode Zee voor Marokkaanse exporteurs uit.


Mourad Erraguragui, vicevoorzitter van AMTRI

"Ondanks de oprichting van een coalitie door de VS om het maritieme verkeer in de regio te beveiligen, blijft de blokkade bij de Straat van Bab Al Mandab, ten zuiden van de Rode Zee, bestaan", zegt Erragueragui. "Rederijen achten het risico te groot en de meeste van hen hebben besloten om de omweg rond Kaap de Goede Hoop te maken. Deze situatie is ondraaglijk, aangezien het 15% van de wereldwijde scheepvaart vertegenwoordigt. De impact van handelsstromen van en naar Azië is groot, ook van tuinbouwproducten."

Deze crisis verdeelt de wereld in twee delen, voegt Erraguragui toe. "Aan de ene kant zijn er Europa en Noord-Afrika, aan de andere kant Azië en Oost-Afrika. De groente- en fruitseizoenen worden getroffen en de schade is afhankelijk van het product. De zwaarst getroffen seizoenen zijn die van citrus in Egypte, appelen in Polen en andere Europese landen, en druiven in India, bijvoorbeeld."

Erraguragui voegt eraan toe dat "de verstoring van de handel binnenkort heel zichtbaar zal worden – als er niets verandert – rond het Chinese Nieuwjaar, wat een geweldige kans is voor fruitexport naar China." De crisis valt ook samen met de inkoopperiode ter voorbereiding op de Ramadan. Marokkaanse exporteurs worden afgesneden van landen met grote moslimpopulaties in Azië, zoals India, Bangladesh, Pakistan, Indonesië en Maleisië.

Het is moeilijk om de impact van de crisis op Marokkaanse exporteurs nauwkeurig te beoordelen om de eenvoudige reden dat Marokko al volop de gevolgen van droogte ondervindt, die de export naar Azië aanzienlijk heeft verminderd. Exporteurs zetten de volumes die ze dit seizoen hebben kunnen oogsten vooral op de Europese markt af.

"De crisis in de Rode Zee heeft de impact op de Marokkaanse tuinbouwsector verergerd, aangezien de transportkosten naar Azië zijn verdubbeld en de levertijden met 10-15 dagen zijn toegenomen", voegt Erraguragui eraan toe. "Dit maakt de Marokkaanse groenten en fruit te duur voor de consument, om nog maar te zwijgen over de lange transittijden die sommige bederfelijke producten niet kunnen weerstaan. De hele keten wordt getroffen, inclusief het verlies aan werkdagen voor werknemers in de teelt en de logistiek." De meest getroffen producten zijn momenteel zachtfruit en citrus.

Zijn er tekenen dat de situatie snel zal opklaren?
"Niemand kan voorspellen wanneer of hoe het zal eindigen", antwoordt Erraguragui aan het eind van week 3. "In feite kon niemand het uitbreken van deze crisis en de betrokkenheid van de Houthi's in de oorlog voorzien. Scheepvaart is een sector met een hoog risico die plotselinge, diepgaande en langdurige veranderingen kan ondergaan. Echter, als de crisis aanhoudt of verergert, kunnen we verwachten dat de tarieven voor zeevracht via Kaap de Goede Hoop stabiliseren of zelfs dalen zodra alle partijen zich hebben aangepast aan de nieuwe lijnen."

Voor meer informatie:
Mourad Erraguragui
Association Marocaine des Transports Routiers Intercontinentaux (AMTRI)
Tel: +212 539340706 (Marokko)
contact@amtrimaroc.com
www.amtrimaroc.com