Het afgelopen jaar daalde het aantal bezoekende zeeschepen en binnenvaartschepen in de Rotterdamse haven aanzienlijk; respectievelijk van 29.029 naar 27.886 en van 97.459 naar 89.183, zo blijkt uit de Nautische cijfers 2023 van het havenbedrijf. Belangrijkste oorzaak, zo bericht het AD: de krimpende economieën in Duitsland en China. Op snel herstel hoeven we niet te rekenen. "Dit is nog nooit gebeurd in de geschiedenis van de Rotterdamse haven."


Foto Kees Torn

"Onze haven is als de kanarie in de mijn: als het hier niet goed gaat, is dat een signaal dat het in grote delen van Europa en de wereld niet goed gaat. Rotterdam is een spiegel van de wereldeconomie", zo geeft Haveneconoom Bart Kuipers bij de krant aan. Twee opeenvolgende jaren met dalende containeroverslagcijfers: dat is in de geschiedenis van de Rotterdamse haven nog nooit gebeurd. "Dus het gaat niet goed. En het einde is nog niet in zicht. We hebben economische groei in Europa nodig."

Toch kijkt de havenmeester René de Vries positief naar het nieuwe jaar. Hij ondersteunt de duurzaamheidsambities van de gemeente en zet in op de energietransitie. De havenmeester is tevreden over het gebruik van walstroom in het stadscentrum, vooral langs het Noordereiland en de Maashaven wordt die goed gebruikt. Het gebruik van walstroom in het westelijk havengebied is zo goed als nul. Havenbedrijf gaat ook hier een generatorverbod invoeren, maar is daarover nog in overleg met de belangenbehartigers van de klanten.

Bron: Port of Rotterdam