Rijkswaterstaat heeft besloten de huidige aanbesteding voor de Van Brienenoordbrug te stoppen en een nieuwe aanbesteding in een andere vorm voor te bereiden. Dit besluit heeft als gevolg dat het vernieuwen van de brug niet kan plaatsvinden in 2026, 2027 en 2028, maar meerdere jaren opschuift. Een eerste schatting is dat rekening moet worden gehouden met uitstel van naar verwachting 4 jaar ten opzichte van de originele planning. "Een groot risico", zo stelt TLN.
"We realiseren ons dat dit besluit impact heeft op weg- en vaarweggebruikers en de omgeving. Het uitstellen van de vernieuwing van de brug en bijbehorende geplande en ongeplande verkeershinder die dat tot gevolg heeft is voor hen een flinke tegenvaller", zo melden ze.
"We doen er dan ook alles aan de overlast te beperken en belanghebbenden, waaronder weggebruikers en regionale en lokale overheden, op de hoogte te houden van werkzaamheden, hinder en de vorderingen van de vernieuwing van de brug."
Eind 2022 is een aanbesteding gestart voor het vernieuwen van de Van Brienenoordbrug. Het project zou begin 2024 worden gegund.
In de loop van de aanbesteding, waarvoor zich 1 partij heeft aangemeld, is duidelijk geworden dat de huidige aanpak grote risico’s met zich meebrengt en er een prijs aan vastzit die voor het Rijk niet te bekostigen is.
Nieuwe aanpak
"We werken een nieuwe aanpak uit voor de vernieuwing van de brug, waarin de risico’s voor de markt acceptabel zijn en bespreekt deze met de markt. Daarna zal het project in een andere vorm opnieuw aanbesteed worden.
Op deze manier willen we ervoor zorgen dat bij zowel de Van Brienenoordbrug als bij andere projecten op een toekomstbestendige manier te werk wordt gegaan. In de zomer van 2024 moet er een nieuwe aanpak liggen waarmee zo snel mogelijk de start van een nieuwe aanbesteding kan worden voorbereid."
Veranderende omstandigheden
De kosten in de bouw zijn de afgelopen jaren gestegen en deze stijgen nog steeds. Het uitvoeren van projecten wordt hierdoor duurder. Grote infrastructuurprojecten gaan daarnaast gepaard met grote risico’s.
"We zien dat aannemers steeds terughoudender zijn in het nemen van risico’s of dat zij hoge kosten in rekening brengen om deze risico’s af te dekken. Daarnaast maakt de krapte op de huidige arbeidsmarkt dat bedrijven keuzes moeten maken waar zij hun schaarse capaciteit inzetten.
Zij schrijven dan bij voorkeur in op projecten met minder hoge risico’s. Daardoor is er minder concurrentie voor grote complexe projecten."
Veilige brug
"De aanpak van de brug blijft belangrijk, omdat de brug het einde van zijn levensduur heeft bereikt. We zorgen ervoor dat de brug veilig kan worden gebruikt tot de vernieuwing. Wel neemt de kans op storingen toe.
De brug kan bij het bedienen in storing gaan, waardoor weg- en vaarweggebruikers moeten wachten. In het uiterste geval kunnen ook verkeersmaatregelen nodig zijn, zoals het afsluiten van rijstroken en het invoeren van snelheidsverlagingen.
Er zullen steeds meer herstelwerkzaamheden moeten worden uitgevoerd. Ook zullen steeds vaker onderdelen preventief moeten worden vervangen. De brug wordt frequent gemonitord."
"Uitstel renovatie Van Brienenoordbrug groot risico voor transportsector"
"Uitstel van de renovatie van de Van Brienenoordbrug met vier jaar is een groot risico voor de transportsector. We hopen dat de nieuwe aanbestedingsperiode kan worden versneld. Zodat de renovatie niet vier jaar langer op zich laat wachten", zegt Elisabeth Post, bestuursvoorzitter van TLN.
"Het nieuws kwam voor ons als een verrassing, we zijn er echt niet gelukkig mee", stelde Post in televisie- en radio-uitzendingen van RTV Rijnmond. "Toen ik hoorde over het uitstel dacht ik, daar ‘gaan we weer’. Overal in Nederland moet moeten bruggen en viaducten vervangen worden. En als je dan hoort dat er mogelijk sprake is van vier jaar uitstel, dan is de kans groot dat er maatregelen komen voor vrachtverkeer."
Economische schade
Een snelheidsbeperking is nog enigszins te overzien, meent Post. Maar een maatregel zoals aslastbeperking is wel ingrijpend voor de 10.000 vrachtwagens die er dagelijks overheen rijden. "Want dat betekent gewoon dat er dan geen vrachtwagens meer over de Van Brienenoordbrug mogen. En dat heeft grote impact op de transportsector."
Dat betekent in de praktijk dat vrachtverkeer voor een langere periode omrijroutes moet volgen. "En voor vervoerders van gevaarlijke stoffen betekent dat zelfs een gigantisch eind omrijden. Denk daarnaast aan extra files, vertraging en extra uitstoot. Kortom, de gevolgen hiervan zijn niet best."
TLN schat dat de directe economische schade kan oplopen tot enkele miljoenen euro’s per jaar voor transportondernemers.
Bron: Rijkswaterstaat / TLN